Actief overwinteren solar lamellen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Daan HolmanDaan Holman
    Deelnemer

Wij hebben dit jaar een zwembad van pp geplaatst ( 7,5 x 4) en met de winter in aantocht willen we het bad klaar gaan maken voor de winter. We willen actief overwinteren en nu vragen eij ons af of fat kan met het roldeck ( solar lamellen) dicht. Moeten hier dan drijvers onder? Wij wonen in de kop van noord holland en de laatste jaren hebben wij gemiddeld 2 of 3 dagen lichte vorst.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      4 september 2025 om 21:47 #44362

nee, dat geloof ik niet. 2 of 3 dagen lichte vorst in Noord Holland?
      Enfin, het makkelijkste is om het roldeck gewoon dicht te laten en actief te overwinteren, dus de pomp laten draaien als het vriest.

Reageer
    • Daan Holman
      4 september 2025 om 22:12 #44363

Laatste 3 jaar mijn palmen ook niet ingepakt, hoop dat dat dit jaar ook niet hoeft.

Als je roldeck dicht is kan er bij ijsvormi g dan geen schade aan je bad ontstaan?

Moet er dan evengoed nog een winterzeil overheen?

Reageer
    • Sylvester
      4 september 2025 om 22:55 #44364

Je praat over 3 ‘lichte vorst’ dagen? Dat brengt geen schade toe. Daarom moet je de pomp laten draaien. Onder het roldeck zit water dat altijd een hogere temperatuur heeft. Ik heb een PC roldeck, dat is al verschillende dagen tot -10 en lager geweest, momenten met 20cm sneeuw erop, geen probleem. Het moet wel dicht blijven als het vriest. PC roldeck kan er zeker tegen. Gewone PVC roldeck zou ik niet durven zeggen dat het lukt. Misschien met lichte vorst maar de situatie die ik heb gehad, denk ik dat een probleem zou zijn.

Ik heb het één jaar in open stand getest, wat een ellende. Ik had winterdrijvers erin, maar dat hielp niet voldoende. Ik was constant bezig met het breken van het ijs. Misschien als ik een zeil erover had getrokken dat het makkelijker zou zijn, maar ik had geen goesting om oplossingen te zoeken om deze te bevestigen in mijn mooie tegels.

Reageer
    • annie broeckaert
      4 januari 2026 om 09:39 #44580

Vroeger liet ik het water zakken tot onder de skimmers, en de vlotters in het zwembad, dat was geruststellend. Door eens te veel regen, was er te veel grondwater, waardoor de liner ging opblazen, daardoor laat ik nu het water volledig in het zwembad en laat ik de pomp draaien, maar zou het weer graag doen zoals vroeger, water onder de skimmers, en vlotters erin, maar kan de liner dan weer opblazen ? Ik ben bang als de pomp het moest  begeven tijdens de winter

Reageer
    • Sylvester
      4 januari 2026 om 10:37 #44581

Waarom zou de pomp kapot gaan? En als ze toevallig kapot gaat, vervang je ze.

Reageer
    • annie broeckaert
      4 januari 2026 om 11:35 #44582

Bij hoge vries de pomp kapot ! Je moet dan wel direct iemand vinden die ze kan vervangen !

Reageer
    • Sylvester
      4 januari 2026 om 11:45 #44583

zolang de pomp draait, vriest ze niet kapot. Dat is uiteraard de bedoeling als ze blijft draaien.

Reageer
Antwoord aan:

Actief overwinteren solar lamellen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren