Alkaliteit stijgt amper

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Tim GoossensTim Goossens
    Deelnemer

beste,

ik heb een hybride zwemvijver zonder planten van 60 kuub die gefilterd wordt door een Aquascenic met ionisatie en hydrolyse.

Onlangs was mijn bad groen geworden omdat de alkaliteit was weggevallen (was dit niet aan het opvolgen/meten). Ik heb toen het alkaliteit terug opgebouwd tot 120 ongeveer en de ph steeg soms sterk (heb wel de ph pomp soms afgezet wanneer ik alka+ toevoegde). Dat heeft me 2 weken gekost en wat kilo’s alkaplus, maar het water is nu wel terug helder en in orde.

Wat ik wel merk is dat de alkaliteit snel daalt. Vandaag stond het op 95 dus zou eigenlijk wat moeten bijvullen, maar wil mijn ph niet de hoogte injagen. Wat ik ook merk: gisteren stond mijn ph ineens super hoog op 8 en ben die nu terug naar beneden aan het brengen (7.5 nu na 24u), maar mijn systeem slurpt zwavelzuur 15% als zot. Bijna een halve bus op 5 dagen. Vind ook dat hij nu lang op 7.5. blijft hangen…

kan er een reden zijn dat het bad zoveel aan het verbruiken is?

mvg

• Auteur
    Antwoorden
    • Leo Van Loon
      25 september 2023 om 23:18 #40767
      1. Beste Tim.
      2. Alkaliniteit is een parameter, die voornamelijk wordt bepaald door de hardheid van het water. Is de pH rond de 7, dan is de alkaliniteit laag, zeg pakweg 40. Is de pH bijna 8, dan is de alkaliniteit pakweg 80. Meet je lagere waarden, verhoog de hardheid van het water door Calcium chloride toe te voegen. Is de alkaliniteit te hoog, dan helpt alleen zacht water toe voegen of verversen. Bicarbonaat toevegen verhoogt alkeen de pH, en dus de alkaliniteit. Zuur toevoegen doet het omgekeerde. De beste manier om de alkaliniteit in de hand te houden is beluchten waarmee je zonder de pH te verhogen de bufferende werking van het carbonaat/bicarbonaat evenwicht in stand kan houden.
      Reageer
    • Sylvester
      26 september 2023 om 05:55 #40768

Leo je gooit dingen door elkaar. Dat klopt niet. Je kan perfect een alkaliniteit van 150 hebben met een pH van 7 en een alkaliniteit van 40 met een pH van 8 en meer.

Reageer
    • Sylvester
      26 september 2023 om 05:55 #40769

Leo je gooit dingen door elkaar. Dat klopt niet. Je kan perfect een alkaliniteit van 150 hebben met een pH van 7 en een alkaliniteit van 40 met een pH van 8 en meer.

Reageer
    • Leo Van Loon
      26 september 2023 om 12:57 #40771
      • Beste Sylvester,  de kern van mijn verhaal is, dat je de alkaliniteit niet  kunt verhogen door alka plus toe te voegen, maar door of calcium cloride toe te voegen als de hardheid te laag is, of door CO2 toe te voegen door beluchting.
      • De meting van alkaliniteit berust op het meten van het gehalte calciumcarbonaat. Door de pH te verlagen lost meer kalk op en wordt de alkaliniteit lager. Waarom de zwembadhandel alka plus of min in de handel brengt snap ik eigenlijk niet. Waarschijnlijk is dat, omdat ik in mijn studie chemie de term “alkaliniteit” nooit tegengekomen ben. Net als de term “hydrolyse” waar in de chemie iets heel anders bedoeld wordt. In de betekenis zoals deze door de fabrikant gebruikt wordt is de vorming van onderchlorig zuur bij zout elektrolyse ook hydrolyse.
      Reageer
Antwoord aan:

Alkaliteit stijgt amper

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren