Automatisch doseersysteem ph en chloor

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

Wij hebben al enkele jaren een zwembad en hebben tot nu toe altijd producten handmatig toegevoegd. We horen echter meer en meer over automatische systemen hiervoor. Ik begrijp echter niet goed welke producten je dan moet gebruiken. Die dingen hebben meestal 2 slangetjes, 1 voor chloor en 1 voor ph... Moet je dan ph+ of ph-  gebruiken? Beide tegelijk kan niet? Of zijn dat gewoon volledig andere producten? Kan iemand dit uitleggen aub? Alvast bedankt!

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      5 juni 2021 om 18:27 #20811

Eigenlijk weet ik niet of er systemen bestaan die pH + en pH- tegelijk kunnen gebruiken. Dat moet ik eens opzoeken. Alleszins zal het alleen bestaan in zeer geavanceerde systemen voor grote (openbare) zwembaden vermits dit toch wel een speciale sturing vereist.

Doorgaans wordt een doseersysteem alleen voorzien van Natrium Hypochloriet (vloeibare chloor) en zwavelzuur (pH-).

Dit is een éénvoudig systeem en meestal voldoende. Natrium Hypochloriet doet de pH altijd een beetje toenemen. Dus op regelmatige basis wordt dan wat zwavelzuur (pH-) toegevoegd om de pH terug te stabiliseren.

Anderzijds kan je een pH doseermodule ook andersom instellen, zodat hij natrium hydroxide (pH+) kan toevoegen. Dit principe wordt minder gebruikt en is meestal bedoeld voor systemen waarbij de pH systematisch daalt in plaats van stijgen.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      6 juni 2021 om 21:24 #21025

Precies wat Sylvester zegt.

Er zijn systemen die 2 soorten zuurgraad correctievloeistoffen kunnen doseren, maar dit gebeurt in de regel niet. Met de reden die Sylvester schrijft.

Soms moet je dan nog handmatig een pH+ correctie doen, maar dat hoort gewoon bij het regelmatige onderhoud aan een zwembad.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
Antwoord aan:

Automatisch doseersysteem ph en chloor

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren