Automatische chloor &P vraag

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Piet NeerlandPiet Neerland
    Deelnemer

Om te beginnen tpye avady propilot duo mijn vraag is ik heb voldoende vrij chloor 2 ppm maar de redox staat maar op 580 mv is dat normaal? voor een buitebad zonder afdeking ?
    Water temp is 27 GR als ik de bad is helder zelf na regen en omweer gisteren overal lees ik 700mv 800 mv

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      6 juli 2022 om 14:32 #37619

Staat je PH dan niet veel te hoog? Die heeft ook invloed op het oxidatie vermogen van het water. Als je die verlaagt, zal de redox stijgen.

Het kan ook cyaanzuur zijn. Onder invloed van de zon gaat die binden met chloor en ‘s nachts weer ontbinden. Dan zie je ‘s ochtends een hoge redox waarde en tegen de avond is die een heel stuk lager, zeker na een zonnige dag. Dat kan best nogal schommelen.

Reageer
    • Piet Neerland
      6 juli 2022 om 15:49 #37623

Ph staat op 7.4 en af en toe op 7.3 ‘s morgens heb ik iets minder chloor dan ‘s avonds precies andersom verhaal dus als de pomp de hele dag draait tot 8 uur dan heb ik twee pp chloor en ‘s morgens tussen de 1 en 1,5 ppm voor dat ik voordat ik de pomp staat

Reageer
    • Piet Neerland
      6 juli 2022 om 15:55 #37624

Ik ga vanavond laat rond 12 uur eens meten .

Reageer
    • Piet Neerland
      6 juli 2022 om 19:45 #37630

Toch raar als ik mijn redox verhoogt bijft die chloor pomp maar lopen tot die 700.mv heeft gehaald maar het choor zit te hoog . Ik zit even vast hiermee

Reageer
    • Sylvester
      6 juli 2022 om 21:21 #37635

Dat laatste wat jij zegt is toch normaal. Als je de redox verhoogt naar bv. 700, dan gaat hij van 580 bijvoegen tot 700 mV met als eindresultaat dat je teveel vrije chloor hebt.

Laat het dan terug zakken tot 580 mV, dan heb je voldoende chloor.

Waarom je bij 580 al zo’n hoge chloorwaarde hebt is een ander probleem. Zoals ik al in andere topics zei is er wel een verband tussen redox en chloor, maar niet rechtstreeks. Er zijn meerdere factoren die de redox beïnvloeden. Ik heb een redox van 780 met een vrije chloor van 0,5 ppm. Zo fel kan het verschillen.

Zoals mijn voorganger zegt kan het de pH zijn of eventueel cyaanzuur. Misschien is de pH niet correct gecalibreerd? Heb je al eens met strips gecheckt?

Misschien heb je producten gebruikt waarin cyaanzuur zit? Heb je een chloorshock met granulaat gebruikt?

Reageer
    • Piet Neerland
      6 juli 2022 om 21:30 #37636

Ph getest 7.4 deze heb ik nu op 7.2 gezet ik zal morgen de sensors op nieuw kalibreren
      Ta is 180 iets wat aan de hoge kant cy kan ik niet meten helaas nergens iets te koop waar ik nu zit.om te meten. Wel heb he 60% van het zwembad afgetapt en weer gevuld

Reageer
    • Piet Neerland
      7 juli 2022 om 17:14 #37647

Ik denk het gevonden te hebben veel gebonden chloor 45 m3 nu moet ik hem een shockbehandeling geven met vloeibare chloor weer iemand een beetje hoeveel er litter er in moet voor een shock

Reageer
    • Sylvester
      7 juli 2022 om 18:53 #37649

8 ml/m3 verhoogt water tot 1 ppm voor 13% actief chloor.

Dit is niet heel precies maar voor een chloorshock steekt het niet op 1 ppm fout in totaal.

Het hangt van meerdere factoren af.

Dus wil je een bad van 50m3 een chloorshock geven van 5ppm (verhoging) dan moet je ongeveer 2 liter natrium hypochloriet bijvoegen.

Telkens met halve litertjes in een emmer water mengen en dit goed verdelen over het zwembad. Daarna goed filteren of circuleren zodat het goed mengt.

Reageer
    • Piet Neerland
      7 juli 2022 om 20:05 #37651

Ah super, mijn dank is groot

Reageer
Antwoord aan:

Automatische chloor &P vraag

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren