Hoe sluit ik de backwash aan op de rioolaansluiting?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Gerja KokGerja Kok
    Deelnemer

De machinekamer voor ons zwembad word gemaakt, en ik heb nog een paar vragen:

Kan ik een directe aansluiting naar het riool maken met 50mm buizen voor de backwash? Eventueel met zichtglas om te zien hoe schoon het water is wat er uit stroomt.
    Hoe groot is de kans dat mijn wasbakje een fontein wordt als deze op dezelfde 50 mm rioolbuis is aangesloten? Of kan ik beter voor de backwash een aparte buis plaatsen die rechtstreeks op de grotere rioolbuis (doorsnee 11cm) loost? En, is er dan nog een kans dat mijn toilet een fontein wordt tijdens de backwash? Ik heb een Kripsol ks75 pomp.

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      11 april 2023 om 16:37 #39055

Als de backwash leiding achter een toilet of wastafel zit heb je idd kans dat het water eruit spuit. Terugslagklep is niet ideaal, maar je kan wellicht een bypass maken? Zodat de stroomrichting gunstig blijft en voorbij de andere aansluitingen samenkomt. Teruglopen zal het niet snel, tenzij er iets verstopt zit.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Gerja Kok
      Gerja Kok
      11 april 2023 om 18:30 #39056

zeker mogelijk. Plaatsen we er nog een T stuk tussen. Dank je wel.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      12 april 2023 om 11:36 #39071

Ik weet het niet helemaal zeker hoor, maar ik kan me voorstellen dat de Y-koppelingen ook goed werken. Die persen het water natuurlijk ook in de richting en laten, wellicht, minder snel terugstroming toe. En de rioolbuis onder een afschot laten lopen is ook helpend.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Gerja Kok
      Gerja Kok
      12 april 2023 om 15:18 #39092

We hebben een rioolbuis van 110 mm gepakt, daar zit met een Y-stuk een 50mm buisje aan voor het doucheputje, en het wastafeltje. We kunnen de leidingen voor de backwash vrijwel direct naar 110 mm maken, ik denk (en hoop) dat het water dan prima weg kan.
      Wanneer alles werkend is zal ik foto’s plaatsen.

Reageer
    • Sylvester
      12 april 2023 om 18:37 #39096

Dan gaat dat zeker werken.

Reageer
Antwoord aan:

Hoe sluit ik de backwash aan op de rioolaansluiting?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren