Bestaat er een automatische ontluchter voor de zandfilter?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Tom BTom B
    Deelnemer

Ik heb een Pentair Triton waarbij ik regelmatig aan de bovenkant het kraantje open moet zetten om de lucht uit het filtervat te laten. Nu vraag ik me af of dit ook automatische kan zoals bijvoorbeeld bij een CV systeem? Of is hier de druk te laag zodat dit niet werkt?

Zo'n CV ontluchter is heel goedkoop en ik er geen op de filter vaten standaard zitteen, daarom mijn twijfel of dit werkt.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      26 december 2025 om 10:53 #44569

Dat is zoals een pleister op een vuile wonde. Er is een oorzaak waarom het probleem telkens terugkomt. Een installatie die in orde is heeft geen lucht in de filter.

Ergens trekt hij lucht voor de pomp, en die lucht wordt telkens in de filter geduwd.

Een goede filter heeft een eigen eenvoudige ingebouwde ontluchter. Dat is een buisje waardoor lucht wordt afgezogen, die dan langs de uitgang verdwijnt als de pomp draait.

Edit> ik zie dat je een Pentair Triton hebt, die heeft normaal gezien in ingebouwde ontluchter, een buisje dat je moet zien zitten tot net onder de glazen koepel, aan de binnenkant. Als dat niet zo is, zit het verkeerd of is fout gemonteerd.

Reageer
    • Sylvester
      26 december 2025 om 10:56 #44571

Dit gevonden, hierop zie je het buisje zitten, de pijl die naar nr. 13 wijst.

116

Reageer
    • Tom B
      26 december 2025 om 11:30 #44573

Als de pomp aan staat gaat de lucht er wel uit, ligt een beetje aan de snelheid van de pomp. Bij hogere debiet wel, volgens mij gaat de lucht dan via de inspuiters van het zwembad eruit.

Het is met name, waneer de pomp uit staat dan zakt heel langzaam het water in de filter.

Maar heel goed punt van buis nr 13. Ik heb afgelopen zomer de filter opnieuw gevuld en nu is deze buis niet meer zichtbaar. Ik verwacht dat die ergens onderin ligt. Net al even met mijn handen gevloeld maar zit niet bovenin. Ik ben bang dat ik weer de filter een heel eind leeg  moet maken om deze te vinden. Dank je voor de tip! Dat zal waarschijnlijk wel de oplossing zijn.

Reageer
    • Sylvester
      26 december 2025 om 11:54 #44575

Als de pomp uit staat en je ziet na een tijdje dat het water in de filter zakt, wil dat zeggen dat er lucht in komt, zoals ik al zei.

Ik neem aan dat de filter hoger staat dan de waterlijn. Dan kan je in dit geval een lek hebben voor de pomp, maar ook na de filter. Beiden kunnen die lucht in de filter veroorzaken. Dat is een moeilijke om dat te vinden. Kan het deksel van de voorfilter zijn, maar kan ook een koppeling of kraan of inspuiters van chloor en Ph zijn die lucht lekken.

Je gaat inderdaad de lucht bij draaiende pomp eruit kunnen duwen. En je zal inderdaad op zoek moeten gaan naar dat bewuste buisje. Wordt bij het (her)vullen met zand vaak vergeten om dat buisje zo hoog mogelijk onder het deksel te houden. Dan verdwijnt het ergens in het zand of zelfs helemaal onderaan. Meestal omdat men niet weet waarvoor dat dient.

Reageer
Antwoord aan:

Bestaat er een automatische ontluchter voor de zandfilter?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren