Bouwwijze zwemvijver op onbereikbare plaats

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    PolPol
    Deelnemer

Na de pagina's hier snel doorlopen te hebben wil ik de volgende vraag stellen (met kans dat ik een gelijkaardig onderwerp toch over het hoofd gezien heb).

We wensen een zwemvijver te plaatsen op één van onze terrassen onder de woning in Frankrijk.

Het terras waarop we de zwemvijver willen plaatsen is ongeveer 4 meter breed, en we gaan voor 8 meter lengte.

Inbouwen is te arbeidsintensief, het huis staat op een rots, en de grond is stenig.  Een opbouw zwemvijver dus.

De terrassen hebben een natuurstenen muur.  En de bak komt dan aan één lange zijde dus tegen die stenen wand, de andere zijde nergens tegen, en wordt later bekleed met natuursteen (ophogen van de muur van het terras eronder).

De zuivering komt op het terras boven het zwembad, en water komt 10 van de 12 maanden door niet gebruikt bronwater.

Maar de plaats erg moeilijk bereikbaar, zowel de communale weg waar een wat stevige vrachtwagen niet door kan, als het terrein zelf door de terrassen en de boomgaard.

Ik las dat nogal vaak betonblokken gebruikt worden, niet opgevuld, maar ik las ook het verhaal van de ingestorte zijwand.

Ik denk dat dat hier ook het geval zal zijn.

Wat zou volgens jullie de beste oplossing zijn ?  Ik dacht aan een bekisting maken en die zelf volstorten.  Maar hoe dik moet zo'n betonnen muur dan worden ?

Dat is allemaal arbeidsintensief, wel stevig.  Het is niet zo dat je daar zomaar alles bij de plaats krijgt.

Of toch maar een houten constructie met een doek er in ?   Dan verliezen we wel het natuur effect zoals de omgeving.

Of hebben jullie betere ideeën ?

Bedankt alvast,

Pol

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      13 maart 2024 om 12:09 #41297

Normaal zou ik zeggen dat wanden van 20 cm stevig genoeg zijn. Metselwerk hoeft niet steviger te zijn althans.

Maar als je toch zoveel geld investeert zou ik het bespreken met iemand die de situatie ter plaatse kent en verstand heeft van constructieberekeningen. Wellicht dat je met de enorm strenge wetgeving in Frankrijk dit ook verplicht bent…

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • DDA
      15 maart 2024 om 17:23 #41299

Een analyse van de stabiliteit lijkt me aangewezen. Dergelijke terrassen die tegen een heuvel liggen zijn vermoedelijk ooit aangelegd om gewassen op te verbouwen, maar of ze genoeg stabiliteit bieden voor een opbouw zwemvijver … daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Het feit dat die bak tot aan de rand komt van zo’n terras lijkt me al een probleem. Daar zal toch eea nodig zijn wat de fundering betreft. Het is vermoedelijk makkelijker en goedkoper zo’n terras deels uit te graven en daar de zwemvijver in te plaatsen dan het er boven op te zetten.

Reageer
Antwoord aan:

Bouwwijze zwemvijver op onbereikbare plaats

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren