Chloor laag intex zoutwatersysteem

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    William VastréWilliam Vastré
    Deelnemer

Hallo,

Ik heb sinds dit seizoen een Intex zoutwatersysteem qs500 voor mijn intex zwembad 4.88 x 2.44 x 1.07.

Mijn vrij chloor gehalte blijft laag ondanks 6 uur draaien van het zoutwatersysteem per dag. De waarde blijft schommelen tussen 0.3 en 0.5, af en toe een uitschieter naar 0.8.

De overige waarden zijn allemaal in orde (ik meet met een photometer).

Mijn zwembad staat heel de dag in de zon en is wanneer niet in gebruik afgedekt met een solarcover.

Overigens blijft het water helder en geen glibberige wanden (zwembad staat nu 3 weken).

Is het aan te raden om cyaanzuur/stabillisator toe te voegen? En zo ja, welke ppm is aan te raden?

Alvast bedankt!

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      9 juni 2023 om 13:54 #40039

Cyaanzuur is ook maar een buffer / vertrager die vrij chloor weer vrijgeeft bij gebrek aan UV of wanneer het vrij chloor dat in het water is opgebruikt owv de aanwezige vervuiling.

Makkelijk om te onthouden, minimum vrij chloor nodig bij CYA waarde:

1 ppm vrij chloor bij 10 ppm CYA

2 ppm vrij chloor bij 20 ppm CYA

3 ppm vrij chloor bij 30 ppm CYA

Ga dus zeker niet over 30 en probeer bv 10 ppm uit en kijk wat het doet.

PS: met dit weer is 6 uur filteren veel te weinig. Wordt er veel gezwommen, ga je minstens 12u tot 24u filteren. Hou daar ook rekening mee ifv overdosering vrij chloor door de zout electrolyse.

Reageer
    • William Vastré
      9 juni 2023 om 17:02 #40046

Dankjewel DDA.

Wat bedoel je precies met Hou daar ook rekening mee ifv overdosering vrij chloor door de zout electrolyse.?

Als ik je goed begrijp geef je aan om filtersysteem en zoutelektrolyse veel langer aan te laten staan. en dus evt cyaanzuur toevoegen (lage dosering)

Reageer
    • DDA
      9 juni 2023 om 17:29 #40047

Bedoelde langer filteren en ging er van uit dat de electrolyse dan werkt of kan je die tegenwoordig los van de filterpomp aanzetten?

Best een tijdje in de gaten houden en vaak meten. Zwemmen brengt ook allerlei verontreinigingen met zich mee en een hoger vrij chloor verbruik. Misschien moet die electrolyse dan zowiezo langer aan, ook al zit er wat cyaanzuur in het water.

Reageer
    • William Vastré
      9 juni 2023 om 17:38 #40048

Ja, bij opzetbad en intexpomp en intex elektrolyse apparaat kun je inderdaad onafhankelijk van elkaar laten draaien. D.w.z. elektrolyseapparaat kan uit staan terwijl pomp draait, andersom natuurlijk niet.

Dankjewel voor je hulp!

Reageer
Antwoord aan:

Chloor laag intex zoutwatersysteem

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren