Waarom verdwijnt het chloor direct uit mijn zwembad?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Remzo NamloecRemzo123
    Deelnemer

Hallo. Ik heb een zwembad in Spanje dat laatst een beetje groen werd. Heb de algen opgezogen (waste) en heb vervolgens een chloor choque gedaan. Probleem: de chloor verdwijnt onmiddellijk. Blijft niets in het zwembad zitten. PH is keurig 7.4. Heb er inmiddels mega veel chloor in gedaan, maar t is direct weg. Iemand een idee wat hier aan de hand is??? Bij de chloor choque heb ik Actibon gebruikt. Misschien speelt dat een rol? Ben het helemaal zat. Kost me bakken aan chloor. Wie weet raad?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      22 september 2021 om 13:03 #32240

Wat is actibon?

Hoe onderhoud je de chloor? Is dat vloeibare chloor of witte chloorblokken. Welke snelchloor gebruik je? Zeg eens alle waarden van het water. Vrije chloor, liefst ook gebonden chloor, alkaliniteit, stabilisator.

Reageer
    • Remzo Namloec
      22 september 2021 om 13:36 #32247

Actibon is een goedje (hier in Spanje) dat als een soort katalysator werkt voor chloor.

Maar inmiddels denk ik gevonden te hebben (op zwembad.be) wat het probleem is: teveel cyaanzuur. Dat schijn je te krijgen als je veel chemicaliën toevoegt en het water niet regelmatig ververst. Ons water is bijna 2 jaar oud…

Cyaanzuur maakt het water klaarblijkelijk “te stabiel” waardoor het toevoegen van chemicaliën zoals chloor geen effect meer heeft (zeggen ze).

Ik laat het zwembad nu grotendeels leeg lopen en vul m dan weer met vers water. Vervolgens alkaliniteit en ph in orde brengen en chloor op niveau brengen. Hopelijk is dit de oplossing. Als jullie niets meer van me horen hierover dan was dat inderdaad het geval.

Reageer
    • Sylvester
      22 september 2021 om 13:49 #32254

Voila, daartoe wilden ik komen. In zo’n landen wordt er te weinig ververst, te weinig regen, misschien te weinig backwash. En dan is er te weinig verversing.

Ook is het in zo’n landen en op verre afstand een automatisch systeem te installeren, met zout eventueel. Liefst een degelijk systeem, niet de goedkoopste.

Om dat op te starten moet het water wel stabilisator vrij zijn.

Stabilisator is goed, maar teveel is weer niet goed.

Ook afdekking is belangrijk, maar in zo’n landen is dat dan weer vaker een probleem omdat het water te warm wordt.

Reageer
    • Remzo Namloec
      22 september 2021 om 16:09 #32275

Heb je enig idee hoeveel water ik moet verversen? Ik heb hier geen spullen om cyaanzuur te meten. Zwembad is inmiddels half leeg (of half vol, wat je wil). Helemaal leeg is misschien niet verstandig omdat er dan te weinig stabiliteit is?

Reageer
    • Remzo Namloec
      24 september 2021 om 10:39 #32283

Hey Sylvester, ik word helemaal gek. Heb het zwembad voor 3/4 leeg laten lopen en weer gevuld.

PH 7.4

Gisteravond 20 (!) liter vloeibare chloor toegevoegd (op een zwembad van 100.000 liter). Vanochtend gemeten: NUL chloor in het water..!! Wat is hier aan de hand? Wat zie ik over het hoofd?

Reageer
    • DDA
      24 september 2021 om 15:54 #32295

Voor je ververst moet je het cyaanzuur gehalte meten om dan te bepalen hoeveel cyaanzuur je moet verwijderen door verversing van het water. Stel dat het eerst 150 was, dan moet je al minstens de helft verversen om tot ca. 70 te komen. De aangeraden range is ergens tussen 30 en 70 als ik me niet vergis.

Wat er nu kan spelen is dat je net veel te weinig cyaanzuur hebt waardoor de chloor door zonlicht / UV heel snel verdwijnt. Met een strip die CYA meet, heb je al een goed idee. Met de meer geavanceerde toestellen kan je het nauwkeurig bepalen. Je kan dit ook nauwkeurig laten bepalen door wat zwembadwater mee te nemen naar de zwembad winkel waar ze je meteen het benodigde product kunnen aanraden om het water weer op orde te krijgen.

Reageer
    • Sylvester
      24 september 2021 om 19:54 #32341

Inderdaad. Een open liggend zwembad zonder stabilisator in zo’n land? Vloeibare chloor (natrium hypochloriet) houdt het niet lang vol.

Eerst stabilisator en alkaliniteit meten.

En ik zou niet experimenteren in zo’n groot zwembad, dan ben je een kapitaal kwijt aan producten. Eerst ergens een kunststof ton of bak zoeken waarin veel water kan. Inhoud van dat vat meten, vullen met zwembad water, en dan verhoudingsgewijs experimenteren met dat water.

Heb je altijd je zwembad op die manier met vloeibare chloor onderhouden? Of heb je een automatisch systeem?

Reageer
    • Remzo Namloec
      25 september 2021 om 09:39 #32355

Goeie tip om het eerst op veel kleinere schaal uit te vogelen!

Normaal gesproken houd ik het chloor op peil met tabletten. In 3,5 jaar nooit problemen gehad. Vloeibare chloor gebruik ik alleen om een choque uit te voeren als dat nodig is.

Reageer
    • Sylvester
      25 september 2021 om 14:59 #32362

Vloeibare chloor verdwijnt onder diverse invloeden : UV licht, warmte, verontreiniging (algen), geen afdekking.

Reageer
    • Remzo Namloec
      25 september 2021 om 15:55 #32369

De vloeibare chloor was inderdaad instabiel.

Gisteravond tabletten toegepast en een beetje granulaat opgelost en toegevoegd. De waardes zijn nu weer okee, gelukkig!

Iedereen hartelijk dank voor de tips en het meedenken!

Reageer
Antwoord aan:

Waarom verdwijnt het chloor direct uit mijn zwembad?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren