Chloorshock met vloeibaar chloor

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Sarah BoudrezSarah Boudrez
    Deelnemer

Lang verhaal in het kort. Sinds 2 jaar ingebouwd zwembad. Alles qua chemie doen we manueel. 1e jaar geen problemen. Buiten heeeel af en toe een Alka- en ph-, eigenlijk niks moeten doen (enkel chloortabletten)

We hebben geen winterafdekking (bewust omdat we geen gaten in ons terras willen), maar wel een fijnmazig net om het meeste vuil er uit te houden. Vorige winter met Winter + gewerkt en ging prima tot in maart, toen groen water (tja, ik moest dat goedje er nog eens in doen eind januari en was dat vergeten).

Dit jaar een paar chloorshocks moeten doen. Gevolgen: laatste maanden van het seizoen cyaan constant boven de 50 en zelfs 1x net boven de 70. Met goed stofzuigen van de bodem op waste, en ongeveer 7 cm water verversen kregen we het makkelijk terug rond de 45. Ik had hier gelezen dat je een chloorshock beter met vloeibaar chloor doet.

Nu wil ik dus de chloorshock doen voorafgaandelijk aan het winter + middel. Ik heb een bidon van 5 L natriumhypochloriet gekocht, maar wat is de correcte dosering voor een shock? Ik las op het internet ergens 100cl per m3, maar dat moet een typfout zijn.  Nog ergens anders las ik max 0,5 liter per 50m3. Wat een verschil... dus graag raad.

Op dit moment is mijn vrij chloor aan de hoge kant (2,61). Maar de winkel raadde me toch aan nog een shock te doen.

Na de winter is ons water sowieso voor 60-70% ververst, dus hoop dan met enkel vloeibaar chloorshock en chloortabs het water in orde te houden.

Alvast bedankt!

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      24 september 2022 om 17:37 #38476

Als je zwembad niet groen is en alle waarden zijn correct, dan moet je geen chloorshock doen. Waarom zou je?

Als het water groen wordt ondanks hoge vrije chloor (of totale chloor), dan is er iets mis. Eerst dit maar eens corrigeren.

Als je een chloorshock wil doen zonder dat de stabilisator stijgt, kan je dat best doen met chloor zonder stabilisator, inderdaad… Je kan dat doen met speciale chloorblokken of vloeibare chloor voor zwembaden.

Dosering; 8 ml/m3 verhoogt water tot 1 ppm.
      voor 13-14% actief chloor, dit als alle waarden in orde zijn.

Reageer
      • Sarah Boudrez
        24 september 2022 om 18:04 #38479

Dank je wel! Ik hoopte op een reactie van jou 😉. Vanaf nu geen chloorgranulaat  meer .  Die speciale chloorblokken waar je het over hebt? Vind je die in de standaard zwembadwinkels?

Reageer
    • Sylvester
      24 september 2022 om 18:14 #38481

Dat zijn speciale chloorblokken die niet elke winkel heeft. Als je alleen chloorshock zonder stabilisator wil doen, doe je dat met vloeibare chloor.

Als je gewone chloordosering ook met chloor zonder stabilisator wil doen, kan je dat met die speciale blokken doen. Realiseer je wel dat je toch wat stabilisator nodig hebt als je je zwembad alleen met chloorblokken onderhoudt (dus geen automatisch doseersysteem). Omdat onderhoud met chloorblokken wel eens wat minder precies gebeurt en als je het zwembad minder vaak (of niet) afdekt, is stabilisator raadzaam. Deze zorgt ervoor dat de chloor langer actief blijft en minder snel uitgewerkt geraakt. De keerzijde is dat het water bij teveel stabilisator overstabiliseert en de chloor minder of helemaal niet meer werkt.

Reageer
    • Sarah Boudrez
      26 april 2023 om 11:22 #39377

Nu heb ik een nieuwe vraag: ik had vloeibaar chloor gekocht (natriumhypochloriet) bij een plaatselijke doe het zelf zaak die deze verkochten in de zwembadafdeling; Bidon van 5L , maar doorzichtig, en nu ook al wel 6 maanden oud (ik bedenk me net dat dit waarschijnlijk te oud is).

Een chloorchock heeft geen effect dus ik vermoed dat de chloor gewoon is uitgewerkt? Welke vloeibare chloor kan ik best kopen? Die van de zwembadwinkel zijn allemaal 20L en voor 1 of 2 chocs per jaar, heb ik dat echt niet nodig.

Cyaan zit momenteel op 21 en ik wil niet meer meemaken wat ik vorig jaar had (rond de 50 – 60)

Gaat een éénmalige chock met granulaat het cyaangehalte erg verhogen?

Dank je wel alvast voor je advies.

Reageer
    • DDA
      26 april 2023 om 11:42 #39378

Chloor breekt af onder invloed van UV licht tenzij er cyaanzuur bij zit zoals in je zwembad. De bidon uit de zon en op een donkere plek bewaren en liever geen doorzichtige bidons gebruiken.

Die 20L bidons zijn onhandig om manueel te gebruiken. Ik gebruik een busje Natriumhypochloriet van 5L uit de Brico (België) voor chloorshocks.

Reageer
    • Sylvester
      26 april 2023 om 16:16 #39397

Granulaat verhoogt het cyaanzuur aanzienlijk.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        28 april 2023 om 11:33 #39410

Granulaat is de vorm van het chloor, dat zegt volgens mij niet alles welk type chloor het is. Of zit ik er nu naast?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
        • Sylvester
          28 april 2023 om 18:46 #39450

In principe staat op de verpakken altijd het aandeel actieve chloor. Voor granulaat staat er meestal 55G of 60G op, dat wil zeggen dat het actieve aandeel chloor 55 of 60% is, de rest is stabilisator (cyaanzuur). De G staat voor granulaat
          Op de verpakking met schijvenchloor staat meestal 90/200 of zoiets. 200 staat voor het aantal grammen per schijf, en 90 staat voor 90% actieve chloor. Dus daar zit nog 10% stabilisator in.  Waarschijnlijk heeft het wel een reden waarom het cyaanzuur zo hoog is in granulaat. Dat is goed om een zwembad op te starten, dan mag er wel wat stabilisator in (als je gaat desinfecteren met schijven). Maar als je zwembad groen is geworden door o.a. overstabilisatie, moet je geen shock doen met granulaat.

Reageer
    • DDA
      28 april 2023 om 20:51 #39451

Er is ook nog calciumhypochloriet zoals het granulaat van HTH. Daar zit geen stabilisator in, maar lost minder goed op in water. Vloeibaar chloor vind ik dan toch nog altijd makkelijker dan eender welk granulaat voor een chloorshock. Alleen al het oplossen in een emmer water is een gedoe met veel risico op vlekken, enz.

Reageer
Antwoord aan:

Chloorshock met vloeibaar chloor

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren