Chloortesten werkt niet meer

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Bjorn KoopmansBjorn Koopmans
    Deelnemer

Ik heb pas sinds een paar maanden een zwembad, dus sorry als ik een domme vraag stel, maar ik kon nergens op internet hier iets over vinden.

Sinds een paar weken werken mijn chloortesters niet meer. Ik gebruik normaal DPD1 tabletten, maar zodra ik die in het compartiment met zwembadwater doe, valt de tablet uiteen in een soort grijsbruine korreltjes en zinken direct naar de bodem. In eerste instantie kleurde het water nog wel enigszins paars, maar inmiddels helemaal niet meer.

De chloortesters op teststrips blijven wit, alsof er dus geen vrij chloor in het water zou zitten.

Je zou misschien denken dat er inderdaad geen vrij chloor in het water zit, maar ik blijf dezelfde resultaten krijgen, zelfs al doe ik er (veel) chloorschock in, en test ik nadat de pomp zo'n 4 uur gedraaid heeft.

De pH-waarde is ook een beetje een mysterie, want de tablettester gaf netjes 7,4 aan, terwijl de teststrips rond de 6,8 aangaven. Voor de zekerheid heb ik er wat pH+ in gedaan, en dat verhoogde de pH van beide testers, maar voor de vrije chloor maakt het geen enkel verschil.

Ik heb nu dus geen flauw idee of er genoeg chloor in het water zit.

Weet iemand wat hier aan de hand is?

Alvast bedankt!

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      2 juli 2023 om 11:22 #40391

Ok. Een paar dingen.
      – PH strip testers zijn altijd moeilijk af te lezen of niet zo nauwkeurig. Heb hetzelfde fenomeen tov de fotometer. Vertrouw dus op je fotometer voor PH. Die hebben evenwel ook een kleine foutmarge. Voor poollab is dat 0.1 PH

– Neem nooit een strip uit het doosje met natte handen. Het minste vocht maakt de strips onbruikbaar. Kan een verklaring zijn voor je witte strips mbt chloor. Er zijn m.i. ook veel slechte strips in de handel. Ben zelf fan van de Insta 6 strips. Zowat de beste strips die je kan vinden.

– Die bruine korrelige tabletjes komen soms voor.  Productiefout of aangetast door water?  Check ook de verval datum. Niet gebruiken voor een test. DPD1 pastilles moeten wit zijn.

Reageer
    • Bjorn Koopmans
      2 juli 2023 om 14:22 #40393

Dag DDA,

Dank voor je snelle reactie!

Een fotometer heb ik niet, dus die zou ik dan eerst moeten aanschaffen. Denk je dat de tabletten nauwkeuriger zijn dan de strips?

Ik let er inderdaad heel goed op dat ik geen vocht op de strips krijg voor ik ze in het zwembad doop. Ik heb er inmiddels al een stuk of 10 gebruikt en ze geven allemaal hetzelfde resultaat voor chloor: wit.

Ik dacht eerst ook aan een productiefout bij de DPD1 tabletten, maar ik heb nu meerdere tabletten uit verschillende strips van verschillende fabrikanten gebruikt (vervaldatum ook gecheckt), en ze doen allemaal hetzelfde. Ze zijn helemaal wit voor ik ze in het water doe, maar direct daarna vallen ze uiteen in bruine korreltjes.

Iemand nog ideeën?

Reageer
    • DDA
      2 juli 2023 om 15:53 #40394

Wat voor chloor gebruik je? Vloeibaar, tabletten, granulaat, … ?

Reageer
    • Bjorn Koopmans
      2 juli 2023 om 18:37 #40395

Ik gebruik voornamelijk granulaat, maar heb recentelijk ook alles-in-1-tabletten gebruikt.

Reageer
    • Sylvester
      2 juli 2023 om 18:41 #40396

Oei. Als je veel chloorgranulaat gebruikt kan de stabilisator de hoogte in schieten en dat wil je niet. Probeer eens eerst de alkaliteit en stabilisator (cyaanzuur) te meten.

Reageer
    • Bjorn Koopmans
      2 juli 2023 om 18:48 #40397

Oei, dat wist ik niet. Dan moet ik eerst testers voor cyaanzuur en alkaliteit aanschaffen. Suggesties voor goeie testers? 🙂

Reageer
    • Sylvester
      2 juli 2023 om 19:13 #40398

Kunnen uw meetstrips dat niet? Of eventueel uw andere tester?

Reageer
    • Bjorn Koopmans
      2 juli 2023 om 19:20 #40399

De teststrips testen inderdaad ook op alkaliteit, dat was ik even vergeten. Oeps, haha. Overigens is die waarde tot dusver altijd netjes tussen de 80 en 120 geweest, dus dat zal het probleem niet zijn.

Mijn andere tester (tabletten) test alleen pH en vrij chloor.

Een tester voor cyaanzuur heb ik dus niet (ben ik ook nog niet in een winkel tegengekomen, hoewel ik er nu wel een paar op internet zie staan).

Reageer
    • Sylvester
      2 juli 2023 om 20:05 #40400

Toch wel heel belangrijk als je zegt dat je hoofdzakelijk chloorgranulaat bedoelt. Daarin zit veel stabilisator.

Reageer
    • Bjorn Koopmans
      2 juli 2023 om 20:40 #40401

Ja, ik heb net wat gelezen over cyaanzuur. Zou inderdaad het issue kunnen zijn, hoewel ik nergens lees over cyaanzuur in combinatie met niet werkende chloortesters.

Reageer
    • DDA
      2 juli 2023 om 22:59 #40402

Een hoge concentratie cyaanzuur kan wel je chloor meting beïnvloeden, net als een te hoge PH. De andere reden kan een zware vuil of fosfaat belasting zijn van het zwembad (algen, veel organisch materiaal, …) waardoor het chloor onmiddellijk is uitgewerkt en dus niet meer meetbaar.

Laat je water in een zwembad winkel testen. Als je enkele maanden alleen maar granulaat hebt gebruikt, zal het cyanzuur gehalte waarschijnlijk erg hoog zijn.

Reageer
    • Bjorn Koopmans
      5 juli 2023 om 21:32 #40406

Nou, de teststrips met cyaanzuurtester zijn vandaag bezorgd en natuurlijk meteen gebruikt, maar cyaanzuur is (volgens deze strips in elk geval; 2 strips geprobeerd) geen issue. Waarde ligt onder de 50.

Helaas, dat lijkt het probleem dus toch niet te zijn, hoewel ik die strips niet 100% vertrouw.

Hoe dan ook ben ik maar begonnen om m’n zwembad half leeg te pompen om daarna weer aan te vullen. Wat het probleem ook is, dat (en uiteraard weer chloor erbij) zou het toch uiteindelijk moeten oplossen, lijkt mij.

Of denk ik te simpel?

Reageer
      • Dolf Swart
        19 oktober 2023 om 22:36 #40929

De granulaat die ik gebruik, zit geen cyanuurzuur in.
        De tabletten van geperst granulaat die ik gebruik, zit wel cyanuurzuur in. Het staat ook op de verpakking.

Reageer
    • Ronald Dewaele
      3 december 2023 om 10:58 #41054

Ik lees dat je een test doet door je strip in zwembad te steken.

Zwembadwater moet je daar niet testen. Schep water ongeveer 30 cm diep. Dit zal al een stabieler, correcter resultaat geven.

Reageer
    • Dolf Swart
      3 december 2023 om 15:37 #41059

Als het zomer is, is het zwembadwater veel in beweging. Ik heb in het verleden op verschillende plekken een sample genomen. Er was geen verschil te zien.

Reageer
Antwoord aan:

Chloortesten werkt niet meer

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren