Cyaanzuur verhogen of niet?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Ilse GeurtsIlse Geurts
    Deelnemer

Ben al 5 dagen non-stop aan het filteren maar water blijft grijzig.

Volgens EPS One doseersysteem zijn ph en chloor waardes goed. Met Fotometer alkaliteit 130 maar cyaanzuur slechts 1 ppm.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      26 mei 2026 om 13:32 #44816

Als je een doseersysteem nodig hebt heb je eigenlijk geen cyaanzuur/stabilisator nodig. Een héél klein beetje kan eventueel maar moet niet. Alleszins gaat ‘grijzig’ water zeker niet weg met het verhogen van het cyaanzuur, dat heeft er niets mee te maken.

Wat het grijzige betreft, maak eens een foto. En wat is er vooraf gegaan? Had je algen/groen water?

Reageer
    • Ilse Geurts
      26 mei 2026 om 15:42 #44818

Opstart na passief overwinteren (vorige week donderdag). Bad was niet groen, slechts een witte waas op de bodem. Gestofzuigd op Waste zoals altijd maar nu blijft het ‘grijzig’. Het water lijkt bovenin helder maar de bodem is troebel.

Ondertussen al diverse chloorshocks, gestofzuigd op waste, backwashes en deels opnieuw water aangevuld maar het blijft troebel zoals op de foto (tuinslang op de bodem).

Aangezien het een klein bad is, heb ik het normaal na een winter binnen 2 dagen weer helder.

17798027417665890913908473095457

Reageer
    • Sylvester
      26 mei 2026 om 15:49 #44819

Hoe heb je chloorshock gedaan? Ik hoop met natrium hypochloriet? Als het kleine zwervende deeltjes van iets zijn, haal je die er niet uit met chloorshock. Mensen denken dat chloorshock alles oplost. Integendeel, belangrijk is waterbalans. Chloor is enkel om te ontsmetten en met een chloorshock eventueel hardnekkige organismen te doden, bv. algen.

Het is moeilijk op afstand en op basis van die foto te zeggen wat dat is. Als alle waterwaarden goed zijn, kan je eventueel wat vlokmiddel proberen, volgens de regels der kunst.

Maar als het niet zo groot is, is het misschien verstandig om het water eens volledig te verversen. Af en toe is dat wel eens nodig in een bad (met problemen). Wel zeker zijn dat het bad leeg mag én leeg kan, structureel dan.

Reageer
    • Ilse Geurts
      26 mei 2026 om 15:59 #44821

Chloorshock na opstart en idd gewoon natrium hypochloriet.

Ik ga nog maar eens stofzuigen op Waste, opnieuw vullen en hopen dat het beter wordt.

Reageer
    • Sylvester
      26 mei 2026 om 17:44 #44822

Als je het opnieuw vult is het uiteraard goed. Vraag blijft natuurlijk hoe dit komt.

Reageer
    • Piet Neerland
      13 juni 2026 om 19:00 #44880

<p style=”text-align: center;”>Je zou ook floke kunnen doen ps mijn cyaanzuur is 3 te hoog 0 of 1 is prima</p>

Reageer
Antwoord aan:

Cyaanzuur verhogen of niet?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren