cyaanzuur
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 1 maand geleden door
Piet Neerland.
-
AanmakerOnderwerp
-
Piet NeerlandDeelnemerHelaas tijdens mijn afwezigheid heeft mij handige Buurman 5 kg granulaat in mijn zwembad gedaan dus ik ben niet blij omdat ik vloerbaar gebruik de waarde is 4.6 volgens poolab 2.0
Nu is mijn vraag gaat cyaanzuur snachts op de bodem liggen of is dit een fabel? Dan kan ik die wegzuigen richting riool
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
Wat eventueel mogelijk is, is dat het granulaat zelf nog wat op de bodem ligt – onopgelost dus – maar die kans is klein. Je kan eventueel de bodem stofzuigen en de filter op ‘WASTE’ zetten, dus afvoeren naar het riool. De kans is klein dat het helpt maar wie niet waagt….
Cyaanzuur op zich gaat na een tijdje zeker niet op de bodem liggen, dat lost volledig op in water en mengt zich door het ganse zwembad, wat uiteindelijk de bedoeling is.
Hoeveel bedraagt het cyaanzuur? Heb je al gemeten?
-
11 juni 2025 om 17:40 #43670- 46 mg veel te veel, met 20 tot 30 kan ik nog leven aangezien het een buitebad, is 20 is prima daarboven moet ik meer chloor ppompen
-
11 juni 2025 om 18:25 #43673Gedeelte water weg 18% tip laat nooit je buurman even naar je zwembad kijken
-
12 juni 2025 om 11:00 #43686Helaas zelfs na 30% van het water te hebben ververst geen verbetering erger nog gebonden chloor loop van zelf op

-
Je kan de filtratie een nacht stilleggen en dan ‘s ochtends voorzichtig de bodem op waste stofzuigen en ook de wanden. Cyaanzuur is zwaarder dan water, dus in principe zou dat moeten zakken in stilstaand water. Zo heb ik toch ooit het cyaanzuur kunnen doen zakken zonder al te veel water te verspillen. Wel een paar keer moeten herhalen.
Voor je de filtratie stopzet, is het misschien een idee om op recirculatie en maximaal vermogen te filteren terwijl je de wanden borstelt om zoveel mogelijk los te krijgen.
-
12 juni 2025 om 20:52 #43689Ik ga morgen dit proberen en ik hou jullie op de hoogte vooraf CY meten en er na
-
13 juni 2025 om 09:09 #43693Twee keer gemeten net na het schoon maken en uurtje later het werk idd morgen zal ik het weer doen , kijken of die waarden weer zakt 0.4/0.5 je ziet ook twee metingen

-
Je kan ook proberen van wat vlok middel te gebruiken en te laten bezinken. Ik weet zelf niet meer of dat veel effect had, maar ik denk het wel.
Test ook eens leidingwater en spa blauw op cyaanzuur om te vergelijken. Mijn Poollab (1.0) heeft daar een foutmarge op van 5 à 7 ppm. Ik denk omdat die tabletjes moeilijk oplossen. Om correcter te meten en het tabletje helemaal op te lossen, kan je een glaasje zwembadwater lichtjes opwarmen tot ca. 30 graden. Die tip kreeg ik ooit van een zwembad bouwer en dan valt de meeting idd een stukje lager uit.
-
13 juni 2025 om 12:08 #43704Dagelijks was ik CY aan het meten
Steeds 47 maar morgen kijken we of die zakt
-
14 juni 2025 om 08:41 #43716- Je heb gelijk 44 nu zelfde dus die theorie werk dus niet wat nu zooitje leeg halen is ook geen optie
- Ik ga eve. Het tabletje iets opwarmen
-
29 juni 2025 om 14:06 #43867Hmm ik gebruik vloebaar chloor behoorlijk wat er uit gedaan maar 1% gedaald naar 42. Cyanuurzuur is hopeloos die buurman even van die zooi er in gedaan granulaat mag die niet meer doen van mijn ¿
-
-
AuteurAntwoorden