Draaitijd pomp, bepaald door warmtepomp of filter?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    BERT van GelderBERT van Gelder
    Deelnemer

Beste allen,

Welke apparatuur kan het beste de draaitijden snelheid van de pomp regelen?

Want stel dat de temperatuur van het water 24° is, dan wil je de pomp langer laten draaien zodat de warmtepomp de temperatuur kan opvoeren naar (bijvoorbeeld) 28°.

Maar stel dat de temperatuur al 28° is, dan hoeft de pomp niet te draaien voor de warmtepomp, maar wel voor het filter.

En stel dat je zonnepanelen hebt, dan heb je het liefste dat de pomp overdag het meeste stroom gebruikt, en juist 's nachts minder.

Dus welke apparatuur kan nu het beste de draaitijd  van de pomp regelen, of automatiseren?

Iemand een idee?

Groeten, Bert

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      25 juli 2025 om 09:41 #44146

Ruwweg geschat denk ik dat jouw eisen niet onmogelijk zijn, maar niet invulbaar met standaard apparatuur.

Ik kijk even naar Maurice die wat meer ervaring met die dingen heeft.

Ik heb van die gekke dingen gedaan met een zelfgemaakte sturing, met een PLC. Kan je heel wat mee, maar vergt wel enige technische kennis en ook logisch inzicht in wat programmatie en eventueel ook nog kennis van elektronica.

Stel dat… en als .. dan… dat zijn typische dingen die je met zo’n PLC kan doen.

Je kan ook nog verder gaan, door die PLC of iets anders te koppelen met Home Assistant of iets dergelijks, die de digitale/slimme elektriciteitsmeter kan uitlezen en ziet wanneer er productie is, en die ook het ‘weer’ kan inschatten, maar dat gaat al tamelijk ver.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      25 juli 2025 om 10:52 #44152

Advies is eigenlijk redelijk eenvoudig…

Is de pomp variabel dan laat je hem van 8 tot 20 uur draaien. Snelheid zo laag mogelijk om stroom en geluid te besparen. De warmtepomp springt dan aan wanneer het nodig is en zal nooit inefficiënt in de nacht draaien.

Een gewone pomp zet je vaak 2x 4 à 5 uur aan. In deze tijd kan de warmtepomp werken en de eventuele waterbehandeling idem. Niet ideaal, maar komt nog vaak voor.

De zonnecollectoren staan in mijn advies altijd open. Schijnt de zon, dan heb je warmte. Andersom is de afkoeling minimaal in mijn beleving. Schakelkastjes zijn leuk, maar veel storingen en warmtegestuurd en niet op zonlicht. Dat maakt het al minder betrouwbaar.

Automatisering kan tot in alle details, maar we hebben geen info over wat voor type zwembad en apparatuur.

Veel warmtepompen kunnen zwembadpompen aansturen, maar doe dit enkel bij een secundair circuit. Je wil altijd in control van de filtertijden zijn en niet afhankelijk van de bad- en omgevingstemperatuur.

https://bouwzelfjezwembad.nl/kb/bouwgids/plaatsen-van-een-warmtepomp

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      25 juli 2025 om 11:33 #44153

Volgens mij heeft hij elektrische zonnepanelen en wil ook tegelijk daar zijn voordeel halen: elektriciteit verbruiken als hij geproduceerd wordt. Dat is het goedkoopste. Daarom dat ik verwees naar niet onmogelijk maar ook niet zondermeer…

Reageer
    • BERT van Gelder
      25 juli 2025 om 21:25 #44156

Hallo Sylvester, Maurice,

Dank voor de reacties!

Nee, met de PLC gaan werken gaat me iets te ver.

Ik had gehoopt dat er iets op de markt zou zijn dat je op een eenvoudige manier IFTTT zou kunnen ‘programmeren’. Maar misschien volstaat de eenvoudige oplossing van Maurice ook wel…

Dan zet ik inderdaad de pomp gewoon aan tijdens daglicht (met dank aan de zonnepanelen i.d.d.), in de verwachting dat de flow voldoende zal zijn om de WP zijn werk te kunnen laten doen. Dan zal ik de bypass op die flow afstellen. Idem voor de zoutelectrolyse.

Al met al een vrij statische situatie, die zich verder niet aanpast aan chloorgehalte, gebruik van het bad, etc. Variabelen die misschien een ander of langer toerental van de pomp zouden vragen..

Maar ik denk te moeilijk misschien.

bad: 30.000 liter,

WP: 11,5kW, full inverter, Aquaforte,

filter; Hayward 10,5 m3/h

pomp: nog aan te schaffen.

Met vriendelijke groet,

Bert

Reageer
    • DDA
      26 juli 2025 om 19:43 #44157

Ik heb een variable pomp en een warmtepomp die allebei beschikken over een programma / tijdschema wat je kan instellen. Beide schema’s zijn op elkaar afgestemd. Op deze manier kan het ook.

Reageer
    • Dolf Swart
      27 juli 2025 om 12:10 #44161

De pomp is nodig om langs de meetapparatuur (ORP, pH en temperatuur) en filters voldoende water te sturen.

Je correctie apparatuur (zoutelektrolyse, zuurpomp en verwarming) kan dan je water corrigeren. Voor het filter moet je de nodige uren instellen waarbij je vindt dat het filter voldoende gedaan heeft.

De verwarming kun je een timer op zetten zodat deze alleen ‘aan’ gaat bij daglicht als je zonnepanelen wat doen.

De pomp timer tijd overdag is dan bepaald: de tijd die het langzaamste apparaat (dus het apparaat dat de meeste tijd nodig heeft) nodig heeft gedurende de dag.

Reageer
    • Dolf Swart
      27 juli 2025 om 12:20 #44162

Waarschijnlijk is het makkelijker om dit om te draaien. Je stelt alles in zodat het zwembad de gewenste condities heeft en vermindert de pomp tijd gedurende de dag. Als je dit om de paar dagen wijzigt heb je na een paar weken een aardige indicatie van de dag pomp tijd die nodig is.

Reageer
Antwoord aan:

Draaitijd pomp, bepaald door warmtepomp of filter?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren