Drinkwater leiding aansluiten op zwembad systeem

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Arjan CArjan C
    Deelnemer

Ik ben mijn technische ruimte aan het aanleggen en was van plan om hier rekening te houden met een automatisch vul systeem door de waterleiding aan te sluiten met daar tussen een automatische klep die dan weer is aangesloten op een sensor in de skimmer.

Echter... is het niet toegestaan om een drinkwater leiding direct aan te sluiten (ook niet met een kraan er tussen) op je zwembad systeem. Nu zou het technisch mogelijk zijn om zelf een breaktank systeem te bouwen met allerlei buffers, pompen, etc. Maar ik kwam ook dit tegen: https://gepwater.com/breektank-ab/breektank-drinkwater-installatie-3m%C2%B3/ wat mogelijk ook een oplossing is.

Maar hoe hebben andere dit aangesloten? Daar ben ik ook benieuwd naar. Zijn er andere oplossingen (ja gewoon een tuinslang in je zwembad leggen ;-), maar is niet echt automatisch.

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      22 juni 2025 om 12:02 #43810

Hoewel het idd officieel niet is toegestaan gebeurt het nog wel hoor.

Open/dicht systemen die rechtstreeks een waterleiding met zwembadleiding verbinden. Ik zou er een terugslagklep op plaatsen.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Arjan C
      26 juni 2025 om 11:58 #43837

Met enkel een terugslagklep is dat niet voldoende. Ook lees ik bij mijn waterleiding bedrijf dat ze komen controleren. Mocht het zo zijn dat jij de oorzaak bent van een besmetting dan kan dat behoorlijk vervelend worden. Ik neem in dit geval het zekere voor het onzekeren en denk eraan om een buffervat te plaatsen waar de water leiding met een luchtbrug in komt en dit buffervat op mijn skimmer aan te sluiten. Dan zal ik in mijn andere skimmer met de overloop een sensor moeten/kunnen plaatsen voor een automatische klep die dan op de waterleiding gezet kan worden. Omdat het buffervat boven het waterniveau staat zal de zwaartekracht het in het zwembad leiden. Hierdoor hoef ik geen pomp extra te gebruiken.

Een “officieel” systeem met een break tank is dan niet nodig. Zijn ook best prijzig.
      Toch ben ik ergens ook wel benieuwd hoe de meerderheid van de zwembaden dit hebben aangepakt. Idd enkel met een terugslag klep type EA?

Reageer
      • zwembadforum.eu
        26 juni 2025 om 12:31 #43840

Van controles heb ik niet eerder gehoord hoor. Maar het is uiteraard niet uit te sluiten.

Ik vermoed dat een breektank niet tot nauwelijks gebruikt wordt bij particulier bezit.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
        • Sylvester
          26 juni 2025 om 12:40 #43841

In België is dat wel zo, daar komt men ‘controleren’. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit.

Reageer
    • Sylvester
      26 juni 2025 om 12:27 #43839

Een andere oplossing is geen automatisch vulsysteem te installeren. Dat loopt wel eens mis en dan loopt het waterverbruik hoog op. Ik heb een kraan met een stuk tuinslang en een Gardena koppeling met kraantje op de retour van het circuit. Ik klik de tuinslang erin, kraantjes open en het loopt.

Reageer
    • Leo Jorissen
      27 juni 2025 om 20:44 #43853

Als je de waterleiding boven waterlijn in de skimmer aansluit heb je daar al een “luchtbrug” kun je de buffertank achterwege laten en kun je gewoon voeden met druk uit waterleiding.

Reageer
    • Leo Jorissen
      27 juni 2025 om 21:01 #43854

Magneetklep “normaal gesloten” gebruiken voedingsleiding boven waterlijn aanbrengen en je hebt vlgns mij een veilig werkend systeem. Terugslagklep doet niets daar er geen waterdruk achter de magneetventiel komt. Werkt bij mij al jaren feilloos, daar komt bij dat ventiel normaal gesloten is en alleen opent bij aansturing dus bij stroomuitval is deze  dicht.

Reageer
Antwoord aan:

Drinkwater leiding aansluiten op zwembad systeem

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren