E3 probleem met warmtepomp oplossen

Tags: 

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    LOPBRULOPBRU
    Deelnemer

Hallo,

te pas en onpas heb ik te maken met een E3 foutmelding op mijn pas aangeschafte warmtepomp. Deze staat net zoals de zandfilter en pomp op slechts een 2-tal meter van het zwembad. Tot enkele dagen geleden werkte deze nog, beiden afgezet tot vandaag want wou het systeem gewoon even testen in afwachting van levering zomerzeil. Na de standaard 3 min slaat de warmtepomp aan, doet z'n ding... een uurtje later ga ik eens kijken en daar is foutmelding E3 weer. Werkelijk NIETS aangepast aan de bypass of wat dan ook maar krijg hem voor geen meter meer aan. Maakt niet uit of ik nu de kranen van de bypass meer of minder open zet... Waar kan dit aan liggen?
    Backwash reeds gedaan.

Volgens de handleiding van de warmtepomp is de geschikte doorstroming 2-4 m³/h. (laag dus)
    De waterpomp is een Doughboy Powerline 3046-015 van weliswaar zo'n 15 jaar oud. Ik vind er weinig info over terug maar zou genoeg debiet moeten hebben voor de warmtepomp.

Toch niet krachtig genoeg? Zit er lucht in de leidingen? Begin er knettergek van te worden.

Indien de aankoop van een nieuwe pomp noodzakelijk is. Waar let ik dan best op? Is het een probleem als dit dan een pomp is met debiet van bv. 9-11 m³/h in combinatie met m'n warmtepomp?

Bij voorbaat dank.

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      10 mei 2023 om 11:36 #39699

Je kan al snel te weinig water door de wp sturen, maar teveel heeft minder consequenties. Je kan dus proberen meer water door de bypass te sturen. Hooguit verlies je wat efficiency, maar dan weet je dat het probleem niet in de wp zit.

Welk merk warmtepomp is het? En is de code E3 gebaseerd op niet genoeg flow? Kan me niet goed voorstellen dat het in de zwembadpomp zit.

Maar meer info geeft wellicht eerder een oplossing voor je.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • LOPBRU
      10 mei 2023 om 11:49 #39700

Het is een Fairland full inverter (IPHCR20 – 8,5kw). De E3 code slaat op “no water protection”; waarbij hij dus aangeeft dat hij geen (of niet genoeg) waterdoorstroming krijgt. Dit terwijl de bypass afgesloten is en al het gepompte water dus rechtstreeks naar de inflow gaat en alles weer rechtstreeks via de outflow naar het zwembad gaat. Van zodra ik de bypass wat opende had ik voordien sowieso al een E3 melding. De enige manier waarop het gewerkt heeft is de huidige. (bypass volledig dicht) Helaas zit er geen manometer op deze warmtepomp dus kan de druk niet aflezen. Bij deze instellingen gaf de warmtepomp aan dat het uitgaande water 2-3 graden warmer was dan het ingaande.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      10 mei 2023 om 11:54 #39701

Als je dus hier zegt dat de doorstroming volledig is kan het 2 dingen betekenen:

– of je pomp (icm alle leidingen) is te licht (kan niet snel de capaciteit vinden op basis van de code)
      – of de flowswitch in de warmtepomp is toch niet goed.

Wat zegt de leverancier van de wp erop?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.

Reageer
    • LOPBRU
      10 mei 2023 om 12:06 #39702

De leverancier wil me uiteraard een dure waterpomp proberen aan te smeren.

Onze ‘relatie’ ligt iet of wat gevoelig aangezien ik deze warmtepomp heb ontvangen met een kleine indeuking en wat lakschade. De verpakking was echter intact. Volgens hen was het maar iets cosmetisch en zou het de werking van de pomp niet beinvloeden. Na lang aandringen kreeg ik hiervoor een compensatie maar naderhand bekeken had ik beter toch een omruiling gevraagd met een omslachtige procedure. Wou echter alles snel in orde maken voor het nieuwe seizoen en had al vertraging door herhaaldelijke uitstel van levering. (kon niet vrijaf blijven nemen)
      Is zo’n flowswitch zo gevoelig dan en zou deze defect kunnen zijn waardoor hij het systeem foutief laat weten dat er geen of onvoldoende doorstroming is? Maar waarom ging het enkele dagen geleden dan wel nog?

Wat betreft de warterpomp: enige wat ik nog kan aflezen op de sticker is dat deze 5,5kw is.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      10 mei 2023 om 13:54 #39705

Ik heb nog een on/off zwembadpomp van 10 m3/u van vorig jaar beschikbaar voor een heel scherpe prijs…

Maar probleem met je vraag is dat je er bijna niet achterkomt wat nu precies het probleem is. Het kan dus aan verschillende zaken liggen, maar voor mij/ons is dat niet 100% te beoordelen zo op afstand.

Ik neem aan dat je voor een leverancier hebt gekozen die je ook ondersteuning geeft? Anders ken ik wel een freelance monteur die ter plaatse kan komen, maar of je die rekening ook vergoed krijgt (zo fair zijn in geval garantie) is maar de vraag.

Reageer
    • DDA
      10 mei 2023 om 14:02 #39706

Is het een nieuwe warmtepomp? Check dan dat je de IN/OUT van de warmtepomp op de correcte leidingen hebt aangesloten. Dat is hier al vaker voorbij gekomen. Lijkt eerste te werken als je ze per ongeluk hebt omgewisseld, maar dan krijg je de E3/flow foutmelding.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        10 mei 2023 om 15:03 #39707

Het ZOU kunnen, maar ik heb nog niet eerder gehoord dat het dan eerst wel werkt en later niet. De flowswitch van Maxicool bijvoorbeeld gaan volgens mij maar naar 1 zijde. Dat zie je ook bij waterbehandeling zo.

Maar het is het checken waard vermoed ik zo. Snel en eenvoudig te constateren.

Reageer
      • LOPBRU
        10 mei 2023 om 17:32 #39710

Bedankt voor de reacties. Heb deze nu pas kunnen lezen.
        Het is een splinternieuwe warmtepomp. Had al meermaals gecontroleerd of alles wel degelijk correct is aangesloten want op den duur begin je te twijfelen aan alles. Ja dus. Ik kreeg ook probleemloos het water van 16 graden naar 22 graden in anderhalve dag zonder afdekking. Dus lijkt me dat dit niet zou mogelijk zijn met verkeerde aansluiting oid.
        Idem met die flowswitch… lijkt me vreemd om plots niet meer te werken terwijl niets werd aangepast. Ik neem nogmaals contact op met de leverancier. Zo’n switch blijkt 62 euro te kosten maar zou toch wel mogen vervangen worden onder garantie.

Reageer
    • DDA
      10 mei 2023 om 17:47 #39711

Zou naar de pomp en/of zandfilter kijken. Zit er nog flow op de inspuiters?  Of heb je een manier om de retour af te koppelen, eventueel al na de pomp, dan zie je direct of er een probleem is. Aan 2m3/u duurt het ongeveer 20 seconden om een emmer van 10L te vullen.

Reageer
      • LOPBRU
        11 mei 2023 om 08:54 #39712

Update: de zandfilterpomp bleek lucht te trekken. De o-ring (en het mandje) klaarblijkelijk versleten. Heb dit kunnen fixen, nadien alle leidingen ontlucht en de warmtepomp draait nu weer non-stop sinds gisterenavond. 2 graden gestegen sindsdien en verschil tussen in en out is ook 2 graden dus dit is waarschijnlijk aanvaardbaar voor een 8,5kw warmtepomp op zwembadje van ong. 28000l.
        Er zat nog voldoende flow op de inspuiters maar dit is nu toch iets beter.
        Ik ga deze middag om AFM filterglas. Werk voorlopig nog met filterzand die wellicht aan vervanging toe was dus hoop hiermee het debiet ook nog iets te verhogen en moet nu te vaak een backwash doen.
        Volgend seizoen toch eens overwegen om een nieuwe zandfilterpomp te installeren.

Het blijft echter nog zo dat ik de bypass volledig moet dichtdraaien, zoniet meteen weer melding E3.

Bedankt voor jullie hulp.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      11 mei 2023 om 10:23 #39716

Volgens mij kan je concluderen dat het niet in de warmtepomp zit, maar in het systeem. Het lijkt me niet dat de wp het soms wel en soms niet doet.

Succes met het afstellen verder!

Reageer
    • DDA
      11 mei 2023 om 21:03 #39717

Zou het ook verder nakijken. Als blijkt dat je maar een flow zou hebben van 2m3/u, moet je 24/24 de pomp aan houden om voldoende filtratie te hebben bij zwemweer. Da’s ook geen doen.

Reageer
Antwoord aan:

E3 probleem met warmtepomp oplossen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren