Eerste keer groene vlekken op bodem

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Guy MichielsGuy Michiels
    Deelnemer

Hallo

Please help...

Dit jaar ben ik beginnen met een intex zandfilter met filterzand van 6m3h voor een rond zwembad van 19m3.

Het is een hele tijd super goed gegaan... maar na een weekje niet genoeg gefilterd te hebben en slecht weer er bij.. deed ik de solarcover weg en zag op sommige plaatsen groene vlekken op de bodem. Als ik er met een borstel over ging dan stoof er een lichtgroene wolk op.

De ph stond op 6.5... de chloorwaarde stond vrij hoog want was buiten het meetbereik van digitale meter.

Ik heb ph plus toegevoegd tot ik op 7.5 uitkwam.  Voor de zekerheid chloorshock met granulaat.  Dagen continu gefilterd... maar soms was er terug wat groen op de bodem. Dacht dat met zoveel chloor er geen groei zou zijn.

Eergisteren was het weg.  Maar vanavond ging ik terug kijken en weer hier en daar groen op de bodem.

Ph op 6.9

Cl hoog

Cyanzuur 39

Alkaliniteit was ook binnen het vereiste bereik

Wat zou ik verkeerd doen... of wat kan ik nog doen om te voorkomen dat die groen plekken er weer komen.

Dankjewel

Guy

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      7 augustus 2021 om 06:28 #29331

Ja, de klassieker voor dergelijke zwembaden: intex opbouw, afgedekt met doorschijnende bubbel cover, wordt waarschijnlijk niet altijd even nauwkeurig onderhouden, niet voldoende gefilterd, niet voldoende erin gezwommen, niet voldoende gestofzuigd, chloorblokken, snelchloor poeder, eventueel hierdoor wat teveel stabilisator of te weinig stabilisator , weersomstandigheden, enz…

Allemaal ingrediënten die onder elkaar of in combinatie met nog andere factoren zorgen voor onstabiel water.

Vooral de intex zwembaden die open liggen en/of afgedekt zijn met zo’n licht doorlatende bubbelfolie worden vaak kikkerpoelen.

Reageer
    • Guy Michiels
      7 augustus 2021 om 10:01 #29340

Er is meestal voldoende chloor in.

Stofzuigen doe ik heel regelmatig. Maar zwemmen is nog niet veel gebeurd.

Dacht dat algen dan al geen kans hadden met teveel chloor…of dat er dode algen zouden zijn

Nu met extra chloorshock gaat het nog niet helemaal weg. Water is niet groen… enkel wat plaatselijke vlekken.

Is er iets wat ik kan doen al… nog meer chloor?

Water verversen…. meer backwash… minder…

Reageer
    • Sylvester
      7 augustus 2021 om 16:14 #29392

Zoals ik zei, dat zijn de moeilijkste zwembaden. Het minste dat er mis is, is het om zeep. Het is niet omdat er veel chloor in zit dat het goed ontsmet. Als er meerdere factoren noet ok zijn kan je chloor toevoegen met hopen, het helpt niet.
      De doorschijnende bubbel afdekking heeft een enorme impact.

Reageer
    • Guy Michiels
      7 augustus 2021 om 17:02 #29399

Cyanzuurgehalte was ok

Alkaliniteit was ok.

Ph is intussen op 7.5

Chloor staan hoger dan de norm

Ik heb nu bodem nog es proper gemaakt… en zal terug continu filteren

Donker afdekzeil erover ipv enkel noppenfolie…

Reageer
Antwoord aan:

Eerste keer groene vlekken op bodem

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren