Elektrisch lamellendek blijft hangen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Irma 1961Irma 1961
    Deelnemer

Goedemorgen forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en loop tegen allerlei problemen aan n.a.v. de aanschaf en installatie van een kleine plungepool (alleenstaande oudere vrouw)

Ik heb een kleine plungepool (200x250) laten installeren door een zwembadinstallateur.

In de plungepool is een inbouw polycarbonaat solar elektrisch lamellen rolluik aanwezig van het merk Bluedrops.

Deze ingebouwd onder een zogenaamde aanwezige plage.

Op de lange kant is een skimmer met een flensdikte aanwezig van 2 cm. (zie de afbeelding)

Bij gebruik van het rolluik blijft het rolluik hangen op de aanwezige skimmer en heeft al allerlei problemen veroorzaakt, waaronder ook schade aan de lamellen zelf (hebben ze willen oplossen met allerlei, niet acceptabele oplossingen, waaronder lelijke wiggen, voorste lamellen schuin afschaven).

Gezien de aanschafprijs van het lamellendek in mijn ogen onacceptabel.

Nu is mij opgevallen, dat het elektrische lamellendek wel zeer strak is ingemeten en blijkbaar is geen rekening is gehouden met de flens dikte van skimmer.

En lijkt mij daar het probleem te liggen, i.p.v. allerlei lelijke oplossingen, die gericht zijn op het geleiden langs de skimmer.

Tussen de wanden is maar een vrije ruimte aanwezig van totaal 2 cm. Precies de skimmer dikte eigenlijk.

Wanneer het dek gesloten is ligt het dek strak tegen de lange kant aan (kant waar geen skimmer aanwezig is), en aan de lange kant met de aanwezige skimmer is de maximale vrije ruimte dus 2 cm (dikte van de skimmer en ligt het dek strak tegen de skimmer flens aan.

Is er iemand op het forum, die mij kan zeggen of het lamellendek te strak is ingemeten en geplaatst? En het probleem niet de skimmer is, maar de maat van het lamellendek zelf, dat als maatwerk is gekocht?

Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid verschaffen en ik weet, dat het probleem aan het maatwerk lamellendek ligt en de focus nu ligt op de aanwezige skimmer.

Alvast bedankt voor de genomen moeite en nog een fijne dag.

elektrisch lamellendek

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      11 maart 2025 om 10:44 #43094

Tjeetje.. een lamellenafdekking voor een plungepool. Dat is wel heel erg luxe. Maar goed…

Als de lamellen tegen de flens van de skimmer vastloopt is er idd niet goed gemeten of afgestemd met elkaar. Dat hoef je niet te accepteren.

Meestal kan je dat oplossen door de voorste lamel iets in te korten, zodat er een soort 45 graden hoek ontstaat. Dan is de afdekking al voorbij de flens als het dikkere deel bij de skimmer komt en zal in de meeste gevallen de afdekking niet vastlopen.

Maar bij warm weer (ik weet niet of je het systeem vorige zomer al hebt gebruikt) zetten de lamellen ietsjes uit door de warmte en kan het probleem erger worden of alsnog optreden.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Irma 1961
      12 maart 2025 om 18:43 #43100

Beste Maurice,

Ik krijg mijn uitgebreidere reactie niet verzonden, als antwoord op je reactie.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        13 maart 2025 om 03:54 #43108

Hallo Irma,

Helaas heeft ook een zwembadforum te maken met bots en spam en worden berichten daarom soms, onterecht dus ook, afgekeurd. Met name een aantal foto’s uploaden kan de boel triggeren.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.

Reageer
    • Irma 1961
      12 maart 2025 om 18:43 #43101

Pagina 1

Reageer
    • Irma 1961
      12 maart 2025 om 18:44 #43102

Pagina 2

Reageer
    • Irma 1961
      12 maart 2025 om 18:44 #43103

Pagina 3

Reageer
    • Irma 1961
      12 maart 2025 om 18:45 #43104

Blijkbaar apart verzenden.

Reageer
    • Sylvester
      12 maart 2025 om 19:13 #43105

Mag ik even wat antwoorden? Zo uit mijn hoofd, na de zéér uitgebreide post diagonaal gelezen te hebben…

Het is er zoals het is. De fout is om die skimmer in de zijkant te zetten. Men had die op de korte kant moeten zetten. Als je de skimmer zo zet met een rolluik, dan is dat om problemen vragen. De enige oplossing is het gebruik van de aangegeven wiggen. Het is wat het is, klagen over het uitzicht gaat niet helpen. En dat valt eigenlijk nog mee. Ik vind het uitzicht van een skimmer aan één kant erger….

Ik heb de uitleg van de afmetingen niet gevolgd, al je aan beide kanten 1+1 cm hebt tussen skimmer en andere kant van zwembad, dan is het voldoende denk ik. De wiggen zijn belangrijker.

Wat inderdaad kan helpen is de pomp stilleggen. Dat wordt meestal gedaan, bij elke installatie. Ik heb dat hier ook (zelf) geautomatiseerd. In principe kan je elke pomp stilleggen met elk modern rolluik. Beetje knutselen is vereist maar een installateur moet dat kunnen. Ook een variabele (frequentie gestuurde) pomp kan je volledig stil leggen. Dit maakt dat het rolluik minder krachtig tegen de skimmer geduwd wordt, wat altijd helpt.

De vraag over uw waterwaarden staan los van uw probleem, maar toch een antwoord. Niet de breedte en lengte, maar wel de diepte kan inderdaad zorgen voor een snellere onbalans bij weersomstandigheden. Je zal dus helaas bij jouw zwembad iets vaker de alkaliniteit moeten meten en corrigeren. Maar als je die doorgaans iets hoger dan normaal houdt, ga je verder geen omkijken hebben naar de pH en chloor.

Ik weet niet welk doseersysteem je hebt maar in principe kan elk systeem correct werken. pH en chloor worden altijd correct gemeten als de rest van de waarden correct zijn. Is dat niet zo, dan is er iets mis. Eventueel aarding van de zwembad leiding voor en na de meting aanbrengen, kan soms al helpen.

zoiets:

Bij een zwembad komt er wel wat kijken, dat zou gezegd moeten zijn. Een klein zwembad maakt een regeling inderdaad soms moeilijk, maar als het doseersysteem daarop voorzien is, mag dat geen probleem zijn.

Reageer
    • Leo Jorissen
      12 maart 2025 om 20:29 #43107

2 cm speling op deze breedte van het bad is voldoende voor een soepele werking van het lamellendek. Echter is dit door het uitsteken van de skimmermond niet meer zo. De zwembadbouwer had hier rekening mee moeten houden is is volgens mij aan zet om dit op te lossen. Mijn oplossing zou zijn om de lamellen in te korten met 2 cm dan zou in combinatie met de al aanwezige zoekkant en wiggen het probleemloos moeten werken.

Reageer
      • Irma 1961
        13 maart 2025 om 08:47 #43109

Beste Sylvester,

Dank je wel voor de reactie.

Er is sprake van een totaal vrije ruimte van 2 cm. terwijl de skimmer flens al een dikte heeft van 2 cm.

(dus is er geen vrije ruimte aan beide zijde vanaf de skimmer genomen (zie ook de afbeelding in het eerste bericht).

Helemaal eens, dat de skimmer niet op de lange zijde geplaatst had moeten. Waar ik ook steeds tegen aan zit te kijken.  Maar ik mag toch verwachten, dat een verkoper/installateur hier rekening mee houdt. Ik heb die plaatst, als leek niet gekozen. Ga toch niet voor niets naar een bedrijf, die vakbekwaam zou moeten zijn.

We hebben het hier over een kleine maatwerk plungepoot, die de verkoper heeft samengesteld. Allemaal zaken waar ik geen verstand van heb. Zoals ik ook geen verstand heb, hoe de maten van een lamellendek ingemeten moet worden, m.b.t. de vrije ruimte, om soepel elektrisch gebruikt kan worden.

Reageer
        • zwembadforum.eu
          13 maart 2025 om 08:55 #43112

Heel simpel…

Er zijn verkeerde keuzes gemaakt en niet door de klant. Want dit zijn zaken waar je als verkoper idd rekening mee moet houden.

De bouwer/plaatser/leverancier zal het dan ook werkend moeten opleveren. Zo niet, dan ben ik benieuwd naar de argumenten.

Reageer
    • Irma 1961
      13 maart 2025 om 08:52 #43110

Beste Leo,

Dank u wel voor uw reactie.

Is er iemand op het forum, die mij kan zeggen welke norm (vrije ruimte t.o.v. de wanden en aanwezige skimmer) gebruikt moet worden bij een maatwerk elektrisch lamellendek. Ik heb ergens gelezen, (maar kan dit niet meer vinden), dat deze norm 3 cm. totale vrije ruimte zou moeten zijn.

In mijn situatie is dat dus al niet het geval en is er ook nog een obstakel gecreerd door een skimmerflens dikte van 2 cm. te gebruiken op de lange zijde, waar het dek langs geleid moet worden.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        13 maart 2025 om 08:54 #43111

3 centimeter is wel gebruikelijk. 2 is erg weinig, zeker gezien lamellen uit kunnen zetten door de warmte. Maar op een breedte van 2 meter is dit ook weer niet heel veel.

Reageer
    • Irma 1961
      13 maart 2025 om 09:24 #43113

Beste Maurice,

Dank u wel voor de reactie. En u heeft het helemaal bij het rechte eind, dat er verkeerse keuzes zijn gemaakt, maar niet door mij als leek/klant.

Is deze gebruikelijke 3 cm. ook van toepassing, wanneer er een  obstakel aanwezig is, zoals de skimmerflens dikte van 2 cm.

Alleen komen ze nu met oplossingen, waar ik absoluut niet blij van wordt, waaronder die in mijn ogen, lelijke grote wiggen, waar ik op uit zit te kijken. Zal uiteraard voor hen de goedkoopste oplossing zijn, i.p.v. alle lamellen te moeten vervangen. Voor mij is deze oplossing niet acceptabel, vanwege de hoge kosten, die ik heb betaald voor het dek.

Terwijl het probleem mede ligt in het niet correct inmeten van het elektrisch lamellendek (te krap).

En daar kom je allemaal pas achter wanneer e.e.a. is geinstalleerd en in gebruik wordt genomen en ook al schade aan de lamellen heeft veroorzaakt.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        16 maart 2025 om 12:23 #43119

Mijn zwembaden hebben vaak/meestal een skimmer op de lange zijde. Persoonlijk vind ik dat functioneler dan bij de afdekking. Maar ik werk met professionele bedrijven die hier dus goed mee kunnen omgaan. En ze meten en produceren alles in eigen beheer.

Gelukkig hoef ik me met dat deel niet te bemoeien en kan ik dus geen antwoord geven op de exacte maatvoering (wel/geen 2 cm extra rekenen).

Mijn advies is om juridisch advies in te winnen en stappen te ondernemen. We kunnen hier in een kringetje blijven praten over hoe en wat, maar dit moet worden opgelost.

Reageer
    • Irma 1961
      16 maart 2025 om 16:51 #43122

Beste Maurice,

Helemaal eens.

Dank u wel.

Reageer
Antwoord aan:

Elektrisch lamellendek blijft hangen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie: