EPDM verwarming kuisen – zwarter maken

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    SylvesterSylvester
    Moderator

Ik heb al jaren een EPDM verwarming, je kent ze wel...

Dat werkt heel fijn, goed rendement.

Ondertussen heb ik al enkele jaren nieuwe liggen, omdat ik meer wilde leggen. Er waren geen wisselstukken of uitbreidingen meer te verkrijgen van de  oude.

Nu stel ik ook vast dat de EPDM van boven wat verweert. Laten we zeggen dat het zwart niet meer zo zwart is. Als je dan aan de onderkant kijkt is er toch een duidelijk verschil. Volgens mij gaat hiermee het rendement wel een beetje achteruit.

Als je eens flink met een (vettige 🙂 ) vinger over de EPDM wrijft, zie je dat hij terug zwarter wordt. Ik vraag me af of er iets bestaat om EPDM goed te kuisen en terug zwarter te maken, zonder dat ik hiermee de EPDM aantast.

Ik had al eens gedacht aan schoensmeer, maar toch maar niet doen zeker... 🙂

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      23 mei 2022 om 12:53 #37015

Aangezien het toch een soort rubber is, zou siliconenvet niet wat zijn? Of een siliconen spray bv?

Reageer
    • marcel 17
      8 juni 2022 om 22:12 #37123

Hier ben ik ook benieuwd naar… ?

Reageer
    • zwembadforum.eu
      10 juni 2022 om 09:06 #37134

Ik kan maar weinig zaken bedenken die er voor langere tijd op blijven zitten denk ik. Wellicht een soort lak of verf, maar of je die voor flexibele toepassingen hebt en het epdm niet aantasten? Ik zou het eens navragen bij een speciaalzaak, wellicht in dakbedekking?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      20 juni 2022 om 09:46 #37272

Ik heb ooit op een werf een EPDM dak laten schilderen in witte reflecterende verf .

Stuur eens een mail naar  ” verf@benedict.be ” , is een bedrijf in Kortrijk. Ik meen me te herinneren dat ze toen ook grijze en zwarte EPDM verf hadden.

Reageer
    • Sylvester
      21 augustus 2022 om 17:52 #38265

Ik heb ondertussen zelf eens iets geprobeerd. Op onderstaande foto’s heb ik een stuk van de verwarming gekuist met simpele glas-cleaner. Terug helemaal zwart.

Ik weet het, ze liggen nog niet recht en niet vast.

Reageer
    • marcel 17
      22 augustus 2022 om 12:06 #38269

Ziet er terug zwarter uit 🙂

Zéker dat die glasreiniger niet te agressief is?

Ik ben nu aan het brainstormen om er glas of plexiglas overheen te doen. Nokbalk met scharnieren zodoende de panelen (100 op 200cm) omhoog kunnen bij problemen…

Doel is om voor en najaar de koude wind op de epdm te vermijden.

Is nog brainstormen hé

Reageer
    • Sylvester
      22 augustus 2022 om 12:31 #38270

Agressief? Er is nog steeds geen gat in gebrand… 🙂

Reageer
    • Alex Buijk
      25 augustus 2022 om 16:03 #38294

Ziet er erg mooi uit,
      Vraagje… Kunnen deze matten ook op een platdak of is dat niet gewenst?

Reageer
    • Sylvester
      25 augustus 2022 om 17:16 #38296

Waarom zou dat niet kunnen. Voordien hebben ze op een (bijna) plat dak gelegen, met een helling van 5%.

Het beste is natuurlijk onder een hoek. Mijn ligging op een zadeldak is niet ideaal maar werkt prima.

Reageer
    • Alex Buijk
      31 augustus 2022 om 20:33 #38340

Het was slechts een gedachten omdat als je een plat dak hebt er meer vuil / water op kan blijven liggen.

Reageer
    • Sylvester
      31 augustus 2022 om 22:15 #38359

Uiteraard. Dat vraagt wat meer onderhoud.

Reageer
Antwoord aan:

EPDM verwarming kuisen – zwarter maken

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren