Epdm zonnepanelen laten zwarte deeltjes los

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Rita ReypensRita Reypens
    Deelnemer

Ik heb een probleem met zwarte deeltjes in het zwembad, veronderstel dat die afkomstig zijn van de EPDM zonnepanelen. Ieder jaar bij het opstarten komen er zwarte deeltjes van het rubber vrij, vorige jaren was dit na enkele dagen voorbij, nu echter blijft er maar zwart uitkomen. Ik heb nu nylon kousen over de inlaadkoppen gebonden om het meeste op te vangen, hier heb ik al zeker 4 X bollen van 5 cm doormeter uit elke kop (2) opgevangen.

Ik vraag me af hoe lang dit nog kan duren tot de panelen openscheuren ?

1 deel van de panelen is 6 jaar oud en een 2 de deel is slechts 2 jaar oud. Is dit normaal ???

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      16 mei 2023 om 15:28 #39760

Het kan een mindere kwaliteit epdm zijn of een verkeerde plaatsing van de bypass.

Hoe is de volgorde van de pomp/filter etc opgebouwd?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Rita Reypens
      16 mei 2023 om 17:36 #39765

Er staat ook een warmtepomp op wanneer er weinig zon is,

Pomp/filter, dan of zonnepanelen of warmtepomp of beiden.

Ik had ook een deel andere panelen die ik 2 jaar geleden vervangen heb en daar zijn nooit problemen met geweest.

Ik vrees dus dat deze rommel zijn, het vreemde is dat vorige jaren na enkele dagen de zwarte smurrie weg bleef voor het verder seizoen.

Weet dus niet waarom nu er maar smurrie blijft komen

Reageer
    • Rita Reypens
      16 mei 2023 om 17:41 #39766

Ik heb nu nylon kousen over mijn inlaatkoppen getrokken ( vreselijk zicht natuurlijk en kan de kopen zo niet richten)

Heeft iemand een beter idee om de smurrie op te vangen voor ze in zwembad komt ?

Reageer
      • zwembadforum.eu
        17 mei 2023 om 10:05 #39770

Het lijkt me duidelijk een reactie met chemische middelen op het epdm. Heb je collectoren op maat gekocht of deze zelf op maat gemaakt en aangebracht?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • DDA
      16 mei 2023 om 18:39 #39767

EPDM en chloor gaan eigenlijk niet goed samen. Stuur nooit water door de matten bij een chloorshock en ook de chloor injectie of electrolyse cel moet na je zonneverwarming komen, niet ervoor.

Reageer
    • Sylvester
      16 mei 2023 om 20:57 #39768

Maar EDPM kan wel heel goed tegen weersomstandigheden. Als je inderdaad een beetje op de chloorhoeveelheid let, valt het best mee en primeert het voordeel van de resistentie tegen weersinvloeden.

Reageer
    • Dany LOGIE
      13 oktober 2023 om 15:19 #40867

Beste,

Ik heb 28 m² epdm matten liggen op een plat dak nabij ons buitenzwembad. Ben er hel content over ! Ik maak deze trouwens zelf met de losse componenten die ik aankoop.

Deze liggen er nu 10 jaar! Na de eerste 6 jaar had ik plots heel veel zwarte smurrie die het zwembad inspoot!

Detectie leerde mij dat het rubber was afkomstig uit de epdm matten.

Ik probeerde ook eerst om dit in via voorfilter,  nylon kousen enzovoort tijdig op te vangen! Geen goeie oplossing!

Mijn oplossing…want nu werken die zelfde epdm matten al terug 4 jaar onberispelijk ! De oorzaak was een chloorshock die ik deed doorheen deze epdm matten! NOOIT DOEN en vooral dit niet laten dtilstaan in de matten want dan begint de rubber af te breken.

De doorstroming met normale chloorwaarden is geen probleem!

Wat ondernam ik en herneem ik om de 5 jaar tot de epdm matten ooit wel aan vervanging toe zijn?

1. NOOIT EEN CHLOORSHOCK via deze matten laten passeren en al zeker niet laten stilstaan in de matten.

2. Bij het einde van mijn zwembadseizoen, nu dus spoel ik de epdm matten goed door met een koppelsysteem die ik zelf maakte. Ik sluit hierop mijn waterleiding aan.

3. Ik koppel dan per 3 elementen (6 banen) de verbinding los zodat ik al het water er kan laten uitlopen. Dit is dus niet de vorst maar gewoon nà het spoelen.

4. Om de 5 jaar maak ik alles los en steek ik deze per collector in een diepe waterton zodat de kanaaltjes gedeeltelijk vol lopen. (Wet communicerende vaten beetje toepassen)

5. Dan rol ik deze per collector strekkend uit.

6. Aan iedere kant blaas ik deze op 4 bar, met passend inblaasstuk, door!

7. Je ziet de ,” Worstjes” rubber van ongeveer 5 cm aan weerszijden te voorschijn komen!

8. Ik steeks deze nogmaals in de regenton om een beetje spoelen en laat deze uitlekken.

De epdm matten zijn terug als nieuw!!

Ik monteer ze dan terug bij het begin van het zwembadseizoen!

Veel succes !

Mvg

Reageer
      • Kristof Buytaert
        6 november 2023 om 03:06 #40979

Dag Dany,

Ik ben ook op zoek om zelf een epdm solarmat te maken, zou het mogelijk zijn om een foto van jouw zelfgemaakte matten door te sturen en welke materialen je hiervoor gebruikte?

Mvg,

Reageer
    • Dany LOGIE
      6 november 2023 om 12:01 #40986

Beste Kristof,

Ik schreef een toelichting en voegde foto’s toe maar tot 2 x toe was ik alles kwijt. Pff.

Zend mij gerust een e-mail op

dany.logie@telenet.be

Tot hoors.

Dany

Reageer
Antwoord aan:

Epdm zonnepanelen laten zwarte deeltjes los

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren