Ervaringen chloordoseersluis

Tags: ,

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Sarah BoudrezSarah Boudrez
    Deelnemer

Hoi iedereen,

wij hebben dus geen automatisch systeem. We testen 2x per week met de Poollab. En buiten 2 jaar terug (sukkelen met hoge ph) blijft alles heel stabiel en hebben we nauwelijks verbruik van chemie. Ongeveer 6-7 kg chloortabletten per seizoen en 2-3 x per seizoen een chloorshock met HTH chloor. En heel af en toe ph min. Dus denk Max een 150 eur chemie en tabletjes om te testen per jaar. Zwembad is afgedekt met een zwart bubbelding. Gaat alleen open als we zwemmen of soms een hele dag in de zomer als we bad in bad uit gaan 😅
    Nu heb ik mij bang laten maken dat mijn leidingen stuk gaan gaan door de hogere concentratie chloor in de skimmer en werd mij zo een doseersluis aangeraden. Ervaringen? Een automatisch systeem wil ik liever niet omdat ik hoor van een veelvoud van ons bedrag aan jaarlijkse chemie. En een aantal mensen die we kennen die er echt niet tevreden over zijn.

Alle raad welkom 😊

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      29 april 2024 om 18:32 #41506

Als je relatief weinig filtert (bv 2 x 4 uur per dag) , dan gaat de concentratie chloor tijdens de pauzes thv de skimmer en leiding te hoog worden en dat is nefast voor het materiaal op termijn. Er zijn enkele topics over dergelijke schadegevallen. Je kan best 24/24 filteren als je een tablet in de skimmer wil gebruiken. Denk niet dat je ze gebruikt, maar HTH tabletten zijn niet gestabiliseerd en dan is het vrij chloor is nog een stuk agressiever dan bij de courante trichloor tabletten.

Ook over doseersluizen kan je hier eea vinden. Ik ben zelf geen voorstander, maar het kan een oplossing zijn voor wat meer comfort te hebben. Echter lekken die dingen in de leiding wanneer er geen circulatie is, dus moet het helemaal achteraan je installatie komen en er moet een terugslagklep op om de rest van de  installatie (pomp, warmtepomp, solar, …) te beschermen. Ter plekke worden de PVC leidingen uiteindelijk ook aangetast door de hoge dosissen chloor.

Reageer
    • Sylvester
      29 april 2024 om 23:20 #41508

Ik weet niet wat je bedoelt met ‘lekken’. Die lekken niet hoor als er geen circulatie is.  Een doseersysteem werkt prima als het juist wordt geïnstalleerd. Maar dat is met alles zo.

Als je met chloorblokken werkt is er inderdaad het risico dat de leidingen aangetast worden onder de skimmers. Ik heb het zelf al ervaren. Het kan zelfs zo fel zijn dat er na een tijd geen circulatie meer mogelijk is door de skimmers.

Reageer
      • DDA
        30 april 2024 om 08:33 #41509

Ik denk dat de TS met doseersluis geen doseersysteem maar zo’n chloorpot bedoelt waar je verschillende tabletten in plaatst. Die lekken wel in de leiding bij stilstand.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      30 april 2024 om 10:22 #41511

Veel mensen gebruiken een eenvoudige chloordrijver in het zwembad. Veilig, goedkoop en makkelijk in te stellen naar wens. Ik zou daarmee een experimenteren en kijken of er voldoende chloor wordt afgegeven.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sarah Boudrez
      30 april 2024 om 21:41 #41516

Een chloordrijver is geen optie want wij hebben een geobubbel afdekking. Dus die op het water ligt…

Reageer
      • zwembadforum.eu
        1 mei 2024 om 12:36 #41524

Die kan er toch overheen worden getrokken of in de hoek? Ik ken ook gevallen waarbij mensen de chloordrijver er dan uitnemen en tijdelijk in een emmer plaatsen.

Beetje meer ‘gedoe’, maar wel effectief.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
      • Raymon Van laak
        2 juli 2024 om 23:28 #42174

Hebben wij ook, ik leg hem in de hoek.. vlakbij de skimmer. Werkt prima

Reageer
Antwoord aan:

Ervaringen chloordoseersluis

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren