Ervaringen grootte zwembad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

Hoi allemaal,

Wij zijn voornemens om een metalen zwembad in te bouwen in onze tuin. De twijfel zit ‘m op dit moment in de grootte daarvan dus ik ben op zoek naar ervaringen :-).
    We twijfelen tussen een rond zwembad van 5 of van 6 meter diameter. Waarschijnlijk 1.50 diep, hoewel dit voor mijn zoon van 8 nog net te diep is om te staan. Ik las ergens op dit forum echter al dat je misschien al snel spijt krijgt van een bad van 1.20 meter, dus ik denk dat we voor de diepere variant gaan.
    Aan ruimte geen gebrek, dus dat speelt geen rol. De kosten wel, en dan vooral ook met betrekking tot verwarmen. Wij hoeven geen echt warm zwembad, maar een graad of 22-23 zou fijn zijn. Daar zullen we dus een systeem voor moeten kopen. Er zal minder energie nodig zijn om een bad van 5m te verwarmen dan eentje van 6. Aangezien jullie ervaring hebben: zal dat veel schelen in de praktijk?

En wat is jullie ervaring qua grootte; is 5m ruim voldoende of toch al snel klein? Het doel is vooral spelen in het zwembad, in mindere mate zwemmen (al vinden de kinderen dat ook leuk uiteraard).

Alvast bedankt voor het delen van de ervaringen!

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      13 mei 2026 om 13:14 #44739

Tja, 120 cm diep is vaak wel beperkend inderdaad. Vandaar dat 150 cm wel de standaard maat is in Nederland.

Qua grootte ga je er 40% meer water in doen (29 m3 > 42 m3) en ook verwarmen en ontsmetten. Van 5 naar 6 mtr lijkt niet veel, maar is het dus wel.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      13 mei 2026 om 14:20 #44740

Ze blijven geen 8. Vanaf gemiddeld 10 tot 99 kunnen ze wél staan hè.  Zou jammer zijn. Over de warmte: met eender  welke warmtebron kan je opwarmen tot 23°C, maar ook hoger. Want 23°C is nét iets te weinig om veelvuldig te gebruiken. Ik heb géén warmtepomp, maar wij zwemmen vooral bij goed weer. In de regen en wind gaan zwemmen doen wij niet. Ons water is vanaf april-mei tot en met september 24°C en véél meer, gratis (geen energie kosten).

Reageer
    • Michelle Rosmalen
      13 mei 2026 om 14:23 #44742

Dat klinkt goed, Sylvester. Wij zijn ook geen slecht weer zwemmers :-).
      Eens over de diepte, dus we kiezen in elk geval voor 1.50m.
      Wat fijn dat jullie water 24 graden is zonder energiekosten. Hoe doe je dat? 😁 En is dat bij een zwembad van vergelijkbare grootte?

Reageer
    • Sylvester
      13 mei 2026 om 15:57 #44743

Ons zwembad is 50m3. Verwarming met epdm zonnematten.

Reageer
Antwoord aan:

Ervaringen grootte zwembad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren