Ik krijg de fijnstof niet uit mijn zwembad
Tags: onderhoud, zandfilter, zwembad
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 3 maanden geleden door
DDA.
-
AanmakerOnderwerp
-
Gijs JanssenDeelnemerBeste Experts,
Ik heb een buitenbad van 55M3 Dit bad wordt gefilterd door filterhuis FP500/13B met daarin Vitrosphere nano glasparels 0.4-1.2mm. Verder heb ik een Sugar Valley Aquasenic met Hydrolyse en Ion Cu/Ag. De pomp is een Badu Top II/12 De verwarming zijn 20 solar platen op 2.0m hoog. De afstand van de pomp naar de inspuiters via de solar platen is ca 34m door buis 50mm Verder ligt het zwembad benedenwinds vlak naast landbouw grond met relatief veel stof. Tenslotte heb ik een robot stofzuiger van Dolphin.
Alles lijkt onder controle behalve dat ik het fijne stof er maar niet goed uit krijg. PAQ help zeker, maar op een bepaald moment als de ergste troep er uit is zie ik het filter niet meer verder verzadigen terwijl het water niet perfect schoon is.
Wie heeft raad? Alvast dank,
Gijs Janssen -
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
16 mei 2024 om 15:34 #41642Probeer een ‘Goldifloc’ tabletten uit in je bad.
Ik neem aan dat dat met je waterbehandeling geen probleem zal zijn. Veel makkelijker dan andere bindmiddelen die je eerst in het water doet en dan nog eens moet opzuigen.
Vaak zie je ook dat mensen die overstappen van halogeen naar led verlichting schrikken van het stof in het water. Maar led lampen geven een hogere briljantie. Dat is bij jou toevallig niet aan de hand?
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.
-
16 mei 2024 om 19:48 #41646Robotstofzuiger niet gebruiken, maar met de hand stofzuigen is mijn advies dan gaat al het stof rechtstreeks naar het filter en wordt het niet terug in het bad gepompt wat de robot doet.
-
16 mei 2024 om 19:52 #41649Het probleem met dit soort stof is, is dat het niet naar de bodem zakt, maar blijft zweven. Dan is er weinig op te zuigen.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
-
-
17 mei 2024 om 10:42 #41662Bedankt voor de reacties!
Ik zal eens goldifloc proberen. Maar in principe zou mijn Cu/Ag ook dagelijks een portie vlokmiddel moeten produceren.
Verder kijk ik bij daglicht en zie vooral bij de inspuiters nog materiaal liggen. Dat vliegt door mijn stofzuiger gaat rond door de pomp en filter om weer in het bad gespoten te worden.
Heeft er iemand ervaring met een fijner filter dan een zandfilter? Bijvoorbeeld een diatomeefilter of kiezelgoerfilter?
-
17 mei 2024 om 10:47 #41663Kiezelwier of diatomee filter is volgens mij niet meer toegestaan, want zeer belastend voor het milieu.
Wat je wel meer ziet zijn de cartouchefilters. Min of meer papieren filters. Die hebben een fijnere filtering. Groot voordeel is dat je geen backwash nodig hebt, want je spoelt de filters uit onder hogedruk of een tuinslang.
Hoewel de backwash gunstig is voor de verversing gebruikt het ook veel water en daar zijn veel instanties op tegen de laatste tijd.
-
-
17 mei 2024 om 12:15 #41665Dan zou diatomee afvallen. Cartouche filter is ook een verbetering! Maar kunnen die overweg met Vlokmiddel?
-
17 mei 2024 om 15:19 #41666Of deze filters met vlokmiddel kunnen omgaan weet ik eigenlijk niet. Goldifloc sowieso niet. Vermoedelijk heb je dit ook niet nodig met dit soort filters. Ik zie de vraag naar deze filters echt toenemen.
-
-
17 mei 2024 om 21:38 #41668Als ik de circulatie pomp te hard laat draaien worden de gevormde vlokken kapot geslagen. Dat is heel goed te zien als ‘s morgens de vlokken zijn gevormd en het water is helder. Ik zet de pomp aan en ga stofzuigen. Met te veel pomp kracht is het bassin binnen een paar minuten weer wazig van de deeltjes in het water. De deeltjes zijn dan te klein om gefilterd te worden.
Als het water helder is, kun je natuurlijk ook stofzuigen en gelijk op het riool lozen.
-
Bekijk ook AFM filterglas als mogelijkheid. Filtert veel kleinere deeltjes dan zand en ander filterglas. Hier vind je een rapport met een vergelijking tussen de verschillende filter media:
https://www.drydenaqua.com/downloads/files/1449-2019-ifts-report-afm-english/file
Ik gebruik het zelf en het verschil tov zand is heel goed merkbaar.
-
18 mei 2024 om 14:47 #41675DDA: hoef je dan geen vlokkenmiddel meer te gebruiken?
-
Ik hoef eigenlijk geen vlokking meer te gebruiken. De helderheid van het water met AFM is visueel dezelfde als met zand + vlokking vroeger. Duidelijk verschil. Voordien gebruikte ik makkelijk een bus vlokking en een 20-tal gel blokjes op het seizoen en nu niets meer.
Ook wanneer ik een fosfaat verwijderaar gebruik (werkt een beetje als vlokking, zet zich ook op de filter) dan zie ik geen verschil met wanneer ik die niet gebruik. Voordien zag je dan ook een duidelijke verbetering in de helderheid.
-
-
18 mei 2024 om 19:15 #41677Dat is een interessant rapport!
Merk je veel drukval op je pomp? Vaker terugspoelen?
-
De flow is zelfs iets beter dan met zand. De drukmeter van de filter staat na een backwash toch een stuk lager dan bij zand. Backwashes duren minder lang. Ik doe om de twee weken een korte backwash van 30-60 seconden, maar niet owv de toegenomen druk maar wel om het vuil uit uit de filter te verwijderen. Bij zand duurde dat toch een minuut of 2-3 om twee weken minimum en soms was de flow zo laag geworden dat de warmtepomp afsloeg. Dat heb ik sindsdien niet meer meegemaakt.
-
30 seconden is toch wat kort. Enfin, ik denk dat het heel sterk afhankelijk is van de verhouding pomp en filtervat en filtermedium. Ik heb hetzelfde filtermedium en mijn backwash duurt toch 2 tot 3 minuten doorgaans, om hem bijna volledig zuiver te krijgen. Bij mij loopt de druk nagenoeg niet op, maar ik heb een groot vat en frequentiegestuurde pomp.
-
Ik filter 24/24 op laag vermogen en backwash op vol vermogen. Vermoedelijk speelt dat mee; de vervuiling is oppervlakkerig en sneller uitgewassen. AFM, maar denkelijk ook andere media filteren het beste op laag debiet. Bij de opstart van het seizoen gaat de pomp een stuk harder met de grote kuis en dan duurt het wel langer om te backwashen.
-
-
-
-
Een mix van grade 1 en 2. Dacht in verhouding 60/40.
Hier vind je nog wat info:
-
-
-
AuteurAntwoorden