Filterglas verdwenen?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Dick MienisDick Mienis
    Deelnemer

Dag allemaal, mij is iets vreemd overkomen. Ik kijk eigenlijk nooit in mijn filterinstallatie. bij backwashen en rinsen zie ik bovenin door het glas het een en ander gebeuren maar ik kijk eigenlijk nooit verder. Ook aangezien het daar binnen donker is in combinatie met de spiegeling van het inspectieglas in de deksel, waardoor je toch niets ziet.

Vandaag stond ik bij de filter er scheen er eens in met mijn zaklamp. toen zag ik bij toeval en tot mijn grote verbazing dat een groot gedeelte van het filterglas verdwenen is. Heeft iemand een idee hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp, suggesties en reactie.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      3 juni 2024 om 19:35 #41799

We krijgen te weinig informatie. Daarvoor moet je de filter openen en meten. Door het glas kijken kan erg bedriegen. Als je nog weet hoe hoog het stond bij aanvang, heb je een referentie.

Als het echt fel gezakt is, en je hebt nooit partikels in het zwembad, dan kunnen die verdwijnen bij een backwash. Dit kan gebeuren als de filter te klein is in verhouding tot de pomp. De pomp blaast dan het glas of zand naar de riool. Zeg eens welke dimensie uwe filter en pomp heeft?

Reageer
    • zwembadforum.eu
      3 juni 2024 om 21:07 #41801

Klopt wat Sylvester zegt volgens mij.

Enkel een te krachtige pomp stuwt het filtermedium naar de riolering bij de backwash.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Dick Mienis
      3 juni 2024 om 22:35 #41802

Ik denk dat dat het euvel wel eens zou kunnen zijn….

Ik heb laatst na een flinke regenval het peil behoorlijk verlaagd en toen meteen de backwash langdurig gedaan, in plaats van maar heel eventjes……

en ik heb inderdaad en krachtige DAB pomp die normaal op heel lage toeren draait, zodat het E-verbruik minimaal is.

De kwartjes vallen op zijn plek……

Hartelijk dank.

Vraag: zou je dit probleem niet hebben als je zand in het filter gebruikt?

Reageer
    • Sylvester
      3 juni 2024 om 23:26 #41803

Dat ga je dan ook hebben met zand. Misschien minder of zelfs meer, dat kan ik niet inschatten.

Omgekeerd is ook waar. Op max. vermogen ga je een slechte filtering hebben met een te kleine filter. Je duwt de vuiligheid als het ware door het filtermedium terug naar het zwembad. Wil je die pomp blijven gebruiken, dan moet je uitzoeken op welk debiet de pomp max. mag draaien bij deze filter. Zeker niet erover gaan.

Als de filter te klein is voor dit zwembad, is het misschien nu het moment om een nieuwe filter te halen. Ik geef de voorkeur aan een iets (maar niet teveel) overgedimensioneerde filter met een frequentiegestuurde pomp (regelbaar debiet).

Filterglas filtert doorgaans beter dan zand.

Reageer
    • Dick Mienis
      4 juni 2024 om 09:39 #41807

De filter is afgestemd op het zwembad en vervolgens iets overgedimensioneerd. de pomp is ook  overgedimensioneerd, zodat op lage toeren (weinig verbruik en slijtage van de pomp) evengoed voldoende  m3 water rondgepompt wordt. deze is ook frequentiegestuurd vanaf de Sugar Valley module.
      de backwash doe ik echter met de quick start optie op de pomp, waardoor deze meteen vol vermogen geeft in plaats van langzaam op te toeren. Ik denk dat daar de crux zit. Voortaan bij backwashen ook rustig laten optoeren.

Reageer
    • DDA
      4 juni 2024 om 23:41 #41809

Sommige van de meest recente pompen hebben een backwash programma dat afwisselt tussen vol en bijvoorbeeld half vermogen. Dat blijkt het meest efficiënte te zijn. Je kan dat ook manueel doen door af te wisselen met enkele presets op je pomp. Ik doe dat meestal ook. Zo maak het je vuil los en voer je het af zonder dat er te veel glas of zand verloren gaat.

Reageer
Antwoord aan:

Filterglas verdwenen?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren