Gebruik warmtepomp in combi met zandfilterpomp

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Vanessa HermsenVanessa Hermsen
    Deelnemer

Goeiemorgen, fijn dat er een forum is want ik kom er zelf niet echt uit.

gisteren alles aangesloten en beide pompen laten draaien, temperatuur zwembad is van 16 naar 21 gegaan op 12 uur tijd. Heb het idee dat er iets niet volledig juist is. Heb na 12 uur draaien de zandfilterpomp uitgezet maar dan geeft de warmtepomp een foutmelding dat er geen watertoevoer meer is. Is mijn opstelling misschien niet goed? En hoe zet ik mijn warmtepomp als de zandfilterpomp uit is?

hartelijk dank voor het meedenken

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      23 juni 2021 om 16:08 #24708

Lijkt toch allemaal goed te werken en aangesloten te zijn. Die E3 foutcode is normaal wanneer je de pomp uitzet. Dit is een waarschuwing dat er onvoldoende flow is door de warmtepomp die dan vanzelf uitschakelt als beveiliging.

Reageer
    • Peter
      23 juni 2021 om 23:21 #24756

Inderdaad. Volledig normaal.

Je warmtepomp heet wel “pomp” maar heeft geen pomp die het water circuleert. “Pomp” bij een warmtepomp slaat op het feit dat een warmtepomp in staat is om energie van de buitenlucht op te nemen en over te pompen naar het circulerende water en zo het water te verwarmen.

Reageer
    • Sylvester
      24 juni 2021 om 06:22 #24761

Er zit een ‘pomp’ in om de koel/verwarmingsvloeistof rond te pompen maar die staat los van watercircuit

Reageer
    • Peter Pintens
      28 juni 2021 om 09:20 #25077

Kan het eigenlijk kwaad dat de WP deze foutcode aangeeft ? Onze WP is aangesloten via een aparte doos (dus niet met een stekker) er kan dus geen timer op aangesloten worden.

Nu is er wel de mogelijkheid om er een WIFI module op te zetten dan kan je wel een timer functie gebruiken via de smartfoon.

Maar onze WP staat te ver van het Wifi signaal, dus die module is ook geen optie.

de enige mogelijkheid die ik dan zie is de WP in E3 laten staan, van zodra de pomp/filter combinatie op springt, zou die WP ook terug moeten werken.

Maar is dit niet schadelijk voor de WP, als dit iedere dag gebeurd ?

Grtz

Peter

Reageer
      • Peter
        30 juni 2021 om 21:45 #25386

Dat is totaal niet schadelijk. Die toestellen zijn daar voor gebouwd.

Onze WP (dat is een Duratech 12) meet de flow, die van jou ongetwijfeld ook, is er te weinig flow omdat je pomp uit staat of omdat je zandfilter verstopt zit, dan stopt de WP met werken.

Is er voldoende flow dan start de WP de opstartprocedure. Dat duurt een minuutje of zo voor die loopt.

Reageer
    • DDA
      28 juni 2021 om 20:38 #25153

Die foutcode op zich kan geen kwaad, maar controleer best je handleiding. In je warmtepomp zit een flowswitch die de warmtepomp uitschakelt als veiligheid wanneer er geen flow meer is. Kijk eens of hij zachtjes uitgaat wanneer je de zwembadpomp stopt of is het eerder een plotse stop met eventueel een doffe slag? Heel wat warmtepompen worden geschakeld met de zwembad pomp op één timer en die dingen worden dan eenvoudig aan/uit geschakeld. Deze opstelling lijkt me daarom geen probleem, maar voor een inverter is het ook altijd beter en zuiniger om voldoende (vele) uren te filteren zodat de inverter op lager vermogen kan werken.

Reageer
Antwoord aan:

Gebruik warmtepomp in combi met zandfilterpomp

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren