Geen aanzuig van Chloor Aqua Easy

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

Beste,

Wij zijn in het bezit van een Aqua Easy systeem automatische dosering.
    Nu kwam ik er op uit dat hij geen chloor meer aanzuigt.

Er zit een nieuwe bus chloor op, ik heb het peristaltische slangetje ook al vervangen. Maar hij blijft geen chloor nemen. Hij wilt wel maar op een of andere manier lukt het hem niet. Precies of hij zuigt ergens lucht en kan niet verder.

Nu lees ik soms iets over injector welke verstopt zou kunnen zijn.

Enig idee waar ik deze kan vinden?

hartelijk bedankt.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      16 maart 2024 om 09:47 #41301

Die zitten in de buis van de aanvoer naar het zwembad gedraaid. En als het goed is zit er ook eenzelfde type in de aanzuiging in het chloorvat

Reageer
    • Kristof Vande Velfe
      16 maart 2024 om 11:06 #41304

Hallo Sylvester,

Dit is mijn installatie. Ik heb het gevoel dat er vanuit de bidon geen aanzuig meer komt. Ik weet ook niet of ik deze aanzuigstok kan opendoen? Of het darmpje welke naar de installatie gaat kan uittrekken uit de aanzuigstok.

Reageer
    • Kristof Vande Velfe
      16 maart 2024 om 11:09 #41306

installatie

Reageer
    • Kristof Vande Velfe
      16 maart 2024 om 11:10 #41307

chloorbidon

Reageer
    • Kristof Vande Velfe
      16 maart 2024 om 11:15 #41309

done

Reageer
    • Kristof Vande Velfe
      16 maart 2024 om 11:20 #41310

Al wat in het geel heb kunnen omcirkelen, heb ik reeds los gehad. Dus ook de peristaltische slang vervangen. Alles los gehad, alles terug goed kunnen aandraaien. Er lekt ook niets.

En toch zit er altijd wel wat lucht in de slangen van de bidon naar peristaltische slang. Er komt nooit extra chloor van uit de bidon naar boven is mijn gedacht.

Reageer
    • Sylvester
      16 maart 2024 om 16:18 #41311

Ik kan het niet goed zien op de foto.

Het is een goed idee om de peristaltische darmpjes (in de twee motortjes) te vervangen. Die zijn meestal de oorzaak. Dat is het dan niet meer.

Als alles werkt en er zit toevallig lucht in, dan wordt deze vooruit geduwd en gaat er op het einde uit. Zo kan je zien dat er ‘beweging’ in zit. Dat is een trucje om te zien of het pompje werkt: de staaf van de bidon even omhoog trekken als hij draait, zodat hij lucht trekt. Terug erin duwen en dan de luchtbel volgen. Beweegt die niet dan is er inderdaad iets mis.

Volg eens het uitgaande darmpje aan de uitgang van het pompje, dan kom je ergens aan een zwembadbuis uit, meestal de buis die terug naar het zwembad gaat. Daar zit die injector/klep. En als het goed is zit er beneden in het vat aan die staaf ook zo’n klep.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      17 maart 2024 om 04:48 #41318

Wat je ook wel eens ziet is dat het pompje niet meer goed werkt. Hij draait dan wel, maar heeft niet genoeg kracht meer om werkelijk rond te pompen.

Dan zou je het binnenwerk kunnen vervangen indien het versleten is. Komt niet veel voor, maar is soms wel de oplossing na veel zoekwerk geweest.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
      • Kristof Vande Velfe
        17 maart 2024 om 09:10 #41324

We hebben dit nog maar 3jaar staan, zou dit zo rap versleten zijn, dat het binnenwerk al zou vervangen moeten worden?

Reageer
    • Sylvester
      17 maart 2024 om 07:30 #41321

Heeft het vorig seizoen nog goed gewerkt?

Reageer
    • Kristof Vande Velfe
      17 maart 2024 om 09:08 #41322

In de zomer werkte alles nog naar behoren. Nu in de winter filterde de pomp 3x per dag een uurtje. Dus veel chloor kon deze niet nemen. Ondertussen was de bus bijna leeg en heb ik een nieuwe aangehangen.

Ik dacht nu dat het door iets te lang met een bijna lege bus te zijn geweest en deze wat lucht heeft gepakt of opgedroogd chloor in de darmpjes of ergens anders zit welke nu een verstopping maakt.

Ik heb maar 1 peristaltische darmpje vervangen (degene van de chloor).

Ik ben zelf niet de handigste, laten we het zo zeggen. Ik probeer mijn best te doen om het toch uit te zoeken omdat het misschien echt wat kleins is dat makkelijk opgelost kon worden. (bv het peristaltische darmpje)

Maar ik vrees dat het een interventie zal worden van de zwembadinstallateur.

Reageer
    • Kristof Vande Velfe
      7 april 2024 om 22:46 #41303

Hallo Sylvester,

bedankt voor je reactie.

Dit is mijn installatie. Ik heb het gevoel dat er geen aanzuiging zou zijn vanuit de chloorbidon. Aan de aanzuiglans. Weet niet of dit een voorkomend probleem is.

De bus chloor was bijna leeg, ik vrees dat hij een tijdje geen chloor heeft kunnen nemen omdat het peil te laag was. Misschien ergens een opdroging of verstopping door dit?

installatie

chloorbidon

Reageer
    • Sylvester
      7 april 2024 om 23:08 #41395

Ik zou systematisch te werk gaan. Eens beginnen met alles los te maken inclusief de terugslagkleppen voor de aanzuiging/inspuiting, en met een bakje water proberen en kijken of hij aanzuigt en aan de andere kant eruit komt.  Als dat wel zo is, zijn waarschijnlijk de kleppen niet goed. Ik heb het over de klep op de bodem van je bidon en aan de inspuiting naar de buis van het zwembad water. Je moet iets proberen hè.

Reageer
    • DDA
      8 april 2024 om 18:28 #41398

Draaien die peristaltische doseerpompjes met de klok mee? Dan lijkt het alsof de aanzuig en persleiding zijn omgewisseld op basis van de foto’s. Aanzuigleiding moet links, persleiding rechts.

Reageer
    • Dolf Swart
      8 april 2024 om 21:14 #41402

Je neemt een emmer met water en hangt daar het gedeelte in dat in de chloor jerrycan zit.

Haal het slangetje bij de pompuitgang los en zet onder die pompuitgang een bakje.

Nu de pomp starten en kijken of er water van de emmer naar het bakje wordt gepompt.

Als er niet gepompt wordt, kun je het slangetje bij de pompingang los halen en hier een ander slangetje aan zetten en dat in de emmer met water doen.

Nu pomp starten en kijken of er water gepompt wordt van de emmer naar het bakje.

Reageer
Antwoord aan:

Geen aanzuig van Chloor Aqua Easy

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren