Geen druk op zandfilter / manometer

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Alex BuijkAlex Buijk
    Deelnemer

Het systeem draait nu 3 dagen en het water is kraakhelder en alle waardes zijn goed. Zie mijn andere topic op https://zwembadforum.eu/forums/onderwerp/vragen-over-dosering-waardes/

Ik heb een pomp met een frequentie regelaar (heerlijk stil op laag toerental)...

Als ik op het maximale toerental draai dan heb ik op het filtervat een druk van 0,5 bar wat perfect is. (overigens wil ik niet in het zwembad met dit toerental want de straal uit de inpuiter doet gewoon zeer)

Zodra ik naar 2000 toeren zak heb ik nog steeds een hele goede flow (heb geen debiet meter maar als ik mijn hand voor de inspuiter houd dat wordt mijn ring er afgeblazen) echter is de druk 0,1

Zodra ik zak naar 1200 toeren (laagste stand en hiermee muis stil) is de flow nog steeds erg goed. (mijn ring blijft zitten maar altijd een krachtige straal uit de inspuiter en veel beter dan ik gewend was met mijn intex zwembad / pomp en filter. Maar druk is dan 0,0

Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen?
    Hoe belangrijk is druk op het filtervat?
    Ik weet meten is weten maar wil eigenlijk nog niet gelijk een debiet meter kopen.

Thanks

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      17 mei 2023 om 18:36 #39775

Dit is heel normaal. Dat wil zeggen dat uw filter eigenlijk te groot is voor dat debiet. Dat heeft als groot voordeel dat de filtering beter is. Langzamer filteren/lager debiet is beter filteren. Het nadeel is dat een backwash heel moeilijk gaat. Maar daarvoor heb je uiteraard een regelbaar toerental. Bij een backwash draai je het toerental terug omhoog en is er geen probleem.

Zoals je zelf zegt is de straal uit de inspuiters nog steeds prima, en meer moet dat niet zijn.

Reageer
    • DDA
      17 mei 2023 om 19:47 #39776

Idem hier mbt de druk. Dat is normaal, maar 0 bar is wel erg weinig. Die druk zegt ook niets over het debiet. Laat je niet misleiden door de kracht van de straal uit de inspuiters. Met een krachtige dompelpomp in de regenwaterput aan 5 bar, heb ik een heel krachtige straal op de tuinslang die gemakkelijk 20 meter ver spuit. Het debiet is echter ‘maar’ 2.5 m3/u.

Om het debiet te kennen zonder debiet meter zou je een emmer test moeten doen (of beter een kuip) en met een timer bepalen hoe lang het duurt om die te vullen op een bepaald toerental. Dat kan je omrekenen naar kubieke meter per uur. Dat kan via de retour leiding, maar via de waste leiding (op Rinse stand) is de makkelijkste manier. Je hebt alleen een 3-delige koppeling, een flexibele waste slang en een grote kuip nodig.

Reageer
    • Alex Buijk
      19 mei 2023 om 08:57 #39784

Bedankt voor jullie antwoorden.

@DDA
      hele goede tip. Ik ga dit testen. ben benieuwd.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      19 mei 2023 om 12:15 #39797

Veel drukmeters zijn van inferieure kwaliteit en soms in de doos al defect. Een andere erop zetten kan het probleem direct verhelpen.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
Antwoord aan:

Geen druk op zandfilter / manometer

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren