Gemetselde bak met HDPE platen ertegen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Ankie LucasAnkie Lucas
    Deelnemer

Wij willen een zwembad bouwen op deze manier. Dus een gemetselde bak met HDPE platen ertegen geschroefd. Egaliseer op de bodem en daar ook HDPE platen op. Heeft iemand hier ervaring mee die ons wat meer kan vertellen over de voor- en nadelen?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      1 april 2021 om 19:56 #13433

Vertel eens hoe je het waterdicht gaat maken.

Reageer
    • Ankie Lucas
      1 april 2021 om 20:58 #13440

De naden worden gelast

Reageer
    • Sylvester
      2 april 2021 om 06:54 #13461

Ik zou het niet doen. Een HDPE bak wordt eerst buiten het gat volledig gelast (in fabriek) en dan erin gezet. De naden tussen de platen onderling worden met een speciale machine door en door gelast, dat kan je niet als de platen al erin zitten. De hoeken worden ook aan twee kanten gelast én door en door getest.

Ik kan op zijn minst zeggen dat het toch een eigenaardige manier van werken is.

Reageer
    • Ankie Lucas
      2 april 2021 om 08:33 #13482

Is er iemand in het forum die het al ooit zo gedaan of geprobeerd heeft of iemand die hier ervaring mee heeft?

Reageer
    • zwembadforum.eu
      2 april 2021 om 16:31 #13549

Volgens mij heb ik wel eens gehoord dat het ter plaatse wordt gelast hoor. Maar het is wel lastiger en de omstandigheden niet ideaal. Maar het fijne weet ik er niet van.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      5 april 2021 om 15:33 #13980

Het proberen waard ! HDPE laat zich makkelijk en sterk lassen. Wat Sylvester bedoelt is de spiegellasttechniek, men verwarmt de twee aan elkaar te lassen stukken evenredig door een spiegelplaat en duwt dan de beide stukken tegen elkaar zonder toevoegmateriaal te gebruiken. Wat ik zou doen : is lassen met toevoegmateriaal dat een driehoekige vorm heeft en de randen van de te lassen platen lichtjes afschuinen . Op deze manier bekom je een vlakkere las .

Een nadeel van kunststoffen zwembaden is dat ze niet krasbestendig zijn .

Reageer
    • Ankie Lucas
      5 april 2021 om 16:58 #14005

Bedankt voor je reactie! Ik zie nu dat de platen geen HDPE zijn, maar Polystone, dus polypropyleen. Het wordt inderdaad gelast met toevoegmateriaal en de randen van de platen zijn inderdaad afgeschuind, echter de lasdraad is rond en dun. De naden tussen de platen zijn best flink, dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Ik heb het idee dat ons zwembad als experiment gebruikt wordt…..

Reageer
    • Sylvester
      5 april 2021 om 18:56 #14023

Oei, eigenlijk bedoelde ik ook PP (polypropyleen) platen, niet HDPE. Dom, dat is omdat ik dagelijks HDPE gebruik.

Alles wat ik heb gezegd geldt dus voor PP-platen.

Ik heb ook mijn bedenkingen over het rechtstreeks monteren op harde betonnen ondergrond. Probeer toch maar te bezetten en te egaliseren. Ik weet dus niet wat die wanden gaan doen. Want een bak die kant en klaar is, wordt eerst gezet, en dan wordt alles aangevuld met stabilisé, dan sluit dat mooi aan op het zwembad.

Maar het is het proberen waard.

Reageer
Antwoord aan:

Gemetselde bak met HDPE platen ertegen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren