Glasparels in plaats van zand

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Dick MienisDick Mienis
    Deelnemer

Voor ons nieuwe zwembad heb ik glasparels aangeschaft voor in het filter want dat zou het beste zijn.
    met bestellen heb ik een klein foutje gemaakt kom ik nu achter: in heb niet de 20-25% reductie gerekend die je eraf mag halen bij gebruik van parels in plaats van zand. Ik heb nu dus 100 Kg parels liggen, terwijl 75 kg toereikend zou zijn.
    mijn vraag is of ik evengoed zonder problemen de filter met 100 kg parels kan vullen?

ik lees immers dat ik er 20-25% vanaf MAG trekken waarbij ik ervan uit ga dat dit geen moeten is.
    klopt dit? En heeft het eventueel nog aanvullende positieve effecten zoals een nog betere filtering?

retourneren is geen optie.
    gezien het gewicht zal dit niet opwegen tegen de verzendkosten. Vandaar dat ik het eigenlijk gewoon zonde vind om er niets mee te doen.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      1 augustus 2022 om 18:53 #37914

Gooi er een klein beetje bij. Maar ik zou toch niet de 25 kg volledig erbij doen.

Reageer
    • DDA
      1 augustus 2022 om 20:59 #37915

Filterglas (of zijn het echt van die ronde knikker parels?) is groter in volume dan zand, vandaar de 20% minder gemiddeld. Op de zandfilter of in de handleiding staat vaak aangegeven tot waar je mag vullen. Ik zou me daar wel aan proberen te houden voor een goede werking van de filter.

Reageer
    • Dick Mienis
      1 augustus 2022 om 21:12 #37916

Het zijn inderdaad parels. Maar bedankt voor de tip. Ik had er inderdaad nog niet bij stilgestaan dat het volume wel eens anders kan zijn. Ik begin gewoon met vullen en hou er meteen  bij in de gaten tot hoever het filter gevuld mag worden. Wellicht is dat wel zodra er 75 kg in gegaan is.

Reageer
    • DDA
      8 augustus 2022 om 10:36 #38035

NB: bij parels moet je regelmatig vlokking kousen of tabletten in de skimmer leggen om zo de kleinere deeltjes uit je water te filteren. Parels hebben een heel goede flow, maar vangen niet de kleinste deeltjes op.

Reageer
    • Dick Mienis
      14 augustus 2022 om 04:25 #38139

Ik heb mijn filter (welke geschikt is voor 100 kg zand) nu gevuld met 75kg glasparels. Aan de binnenkant van de filterwand staat rondom een lijn waarvan ik aanneem dat deze de maximale vulling aan geeft.
      hier blijf ik nu echter nog ruim onder, zo’n 10 centimeter.
      zijn er meer mensen met glasparels die kunnen bevestigen dat dit correct is?

Reageer
    • Jazsie
      18 augustus 2022 om 23:14 #38244

Is correct.

Reageer
    • Dick Mienis
      19 augustus 2022 om 08:01 #38251

Dankjewel

Reageer
Antwoord aan:

Glasparels in plaats van zand

Afbeeldingen plaatsen