Waarom komt er filterglas uit de zandfilter bij backwash?

Tags: 

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    EvelynEvelyn
    Deelnemer

Hoi,

Wij hebben een zandfilter gekocht en gevuld met glaszand/glasparels.

Vanmiddag hebben we de backwash gedaan, voordat we zouden gaan filteren.

Dit moet je doen tot het kijkglaasje zuiver is. Nu is het zo dat er best veel glaszand uit de filter komt en we het ook nog steeds in het kijkglaasje zien.

Iemand enig idee hoe dit kan en wat we eraan kunnen doen?

Zo durf ik m niet te laten filteren, ben bang dat het dan ook in het zwembad terecht komt.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      12 juni 2021 om 21:17 #22902

Het kan zijn dat er teveel glasparels in de filter zitten. Voor glasparels moet je er iets minder in doen dan normaal met zand zou moeten. iets minder dan 2/3 denk ik.

Als je er teveel in doet en te hebt toevallig een zeer krachtige pomp in verhouding tot de filter dan kan het wel eens gebeuren dat er wat zand of glas mee naar buiten gaat bij backwash. In principe kan dat omgekeerd (gewoon filteren) niet. Bij gewoon filteren wordt het zand of glas tegengehouden door de filterkaarsen onder in de filterton.

Gaat er wel zand of glas mee, dan is er meestal iets mis.

Wat is het nominaal debiet van het filtervat en van de pomp?

Reageer
    • Evelyn
      12 juni 2021 om 21:31 #22907

Dank voor de reactie, het is een intex zandfilterpomp 6m3. De filter en pomp worden als set verkocht.

We hebben er minder in gedaan dan met zand zou moeten, maar zou kunnen dat we dan toch wat teveel gedaan hebben.

Wat een opluchting om te lezen dat het in principe niet mogelijk is dat het met gewoon filteren eruit gaat!

Dan gaan we het morgen proberen te filteren en dan duimen dat het goed gaat!

Reageer
    • Sylvester
      12 juni 2021 om 21:34 #22912

Als het een ‘set’ is, is de pomp meestal wel op de filter afgestemd.

Zelf vind ik dat het filtervat bij zo’n set altijd net iets te klein zijn, maar dat kun je nu niet veranderen. Het is altijd goed om het filtervat iets groter te nemen dan aanbevolen voor de pomp. Maar daar heb je nu niks aan.

Reageer
    • Evelyn
      12 juni 2021 om 21:45 #22917

Ik zal het onthouden voor mogelijk een volgende!

We hebben waarschijnlijk te lang backwash gedaan doordat er nog glas in het glaasje zat.

Er zijn geen kilo’s uitgekomen, maar zouden we nog moeten checken hoeveel er nog in zit?

En is er dan nog een standaard voor glas welke makkelijk te zien is?

Reageer
Antwoord aan:

Waarom komt er filterglas uit de zandfilter bij backwash?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren