Groen water

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Pieter FurnierePieter Furniere
    Deelnemer

Beste,

Enkele maanden geleden naar een huis met zwembad verhuisd. Ik ben sinds enkele weken bezig met het proberen om mijn zwembadwater mooi te krijgen. Maar tot op de dag van vandaag nog weinig verandering aan te zien. Mijn zwembad is overdekt met een 'serre' en er is geen afdekking aanwezig waardoor dus wel veel zonlicht binnenkomt. Zandfilter draait al meer dan 2 weken aan 1 stuk.

Mijn waardes zijn momenteel: alka 131 / PH 7.41 / Chloor 4,16

Chloorwaarde wat te hoog door de vele shocks die ik gedaan heb in de hoop van het groene water wat helderder te maken. Alg bestrijdmiddel heb ik ook al meerdere malen toegevoegd.

Ik heb wel het gevoel dat mijn water sinds het begin niet meer donkergroen is, maar eerder lichtgroen. De bodem van mijn zwembad kan ik nog steeds niet zien. Ik heb al enkele malen het gehele zwembad uitgeborsteld en alsook mijn zwembadrobot zijn werk laten doen. Toch is er maar weinig verandering.

Ik ben zowat ten einde raad. Wie kan mij de gouden raad geven om dit op te lossen.

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      4 juni 2024 om 23:43 #41810

Vermoedelijk een te veel aan cyaanzuur wat het vrij chloor blokkeert. Kan je heel wat topics hier op het forum over terugvinden.

Reageer
    • Pieter Furniere
      5 juni 2024 om 00:03 #41812

Beste,

Dit had ik vandaag ook in enkele topics gelezen en heb meteen mijn cyaanzuur gehalte gemeten en kwam eens op 26 en 24 uit. Dit is dus lichtjes teveel, wat te doen nu?

Reageer
    • DDA
      5 juni 2024 om 10:24 #41813

Dat is hoog, maar ook niet te veel. Dan heb je met 3ppm vrij chloor net genoeg. Vrij chloor dus niet totale chloor. Met het appje “Labcom” kan je dat makkelijk zelf uitrekenen. Dat betekent wel continu 3ppm vrij chloor met een doseer toestel bv. Met chloortabletten zal dat moeilijk worden.

Lijkt me best om eerst te shocken met 1l vloeibaar chloor per 10m3 water (10ppm). Iets later vlokking toepassen met de filter een halve dag op recirculatie, dan alles laten bezinken en het daarna alles via de waste weg stofzuigen. Daarna water bijvullen en chemie bijstellen.

Reageer
Antwoord aan:

Groen water

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren