Groen water, niet weg te krijgen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Kim H.Kim H.
    Deelnemer

Hi All,

Uit pure waanhoop ben ik hier terecht gekomen. Mijn water ziet al weken groen. Nu er terug wat beter weer aankomt had ik graag terug kunnen zwemmen maar de laatste weken krijg ik mijn water maar niet helder.

Het water zelf is gifgroen in de zon, donkergroen in de schaduw. Alle onzuiverheden zweven rond en liggen dus niet op de bodem.

Ik werk met een patroonfilter, maar heb deze vervangen door katoenen balletjes aangezien die veel meer lijken tegen te houden. De filterballetjes worden meermaals per dag uitgespoeld en de bodem wordt minstens 1x per dag gestofzuigd.

Toen ik 2 weken geleden terug kwam van vakantie had ik besloten om te proberen om het water terug in orde te krijgen.

Ik deed een meting van de PH, was iets te laag dus ik heb wat PH+ toegevoegd waarna ik een chloorshock deed. Dit had ten opzichte van anders geen effect.

Na opnieuw te meten bleek mijn PH weer veel te laag te zijn, dus maar PH+ blijven toevoegen, na meerdere keren zat ik bijna een 1kg PH+ waardoor het leek alsof mijn teststrips niet goed werkten, dan maar een andere testkit gaan halen (met druppeltjes). Toen bleek mijn gedacht correct te zijn want de PH was veel te hoog. Dus begon ik PH- en vers (regen)water toe te voegen.

Ik ben dan naar de lokale zwembadwinkel gegaan voor extra advies en een staal.

Resultaten staal:

Alkaliteit: 147

PH: 7.5

Chloor: Out of range

Ik kreeg toen een alg-stop middel mee dat ik moest toevoegen. Dit heeft niets gedaan.

Na terug naar de winkel gegaan te zijn kreeg ik weer een volledig ander advies. Eerst moest de chloor naar beneden, dan vlokmiddel, dan stofzuigen, dan alg-stop.

Gisteren was mijn PH en chloor weer perfect op niveau dus heb ik vlokmiddel (verdund via een emmer) toegevoegd, pomp zonder balletjes 4u laten lopen en dan de pomp 24u stil gelegd.

Vandaag gecheckt, geen verandering, opnieuw gemeten. PH 7.4 maar chloor terug out of range.

Het lijkt me dus dat het vlokmiddel op de een of andere manier vreemd reageert met de chloor/algen waardoor er opeens terug meer chloor vrijkomt na een bepaalde reactie.

Aangezien ik het nu echt niet meer weet hoop ik hier wat meer info te kunnen bekomen, anders zit er niets anders op dan het zwembad volledig leeg te maken, te kuisen en opnieuw te beginnen wat toch wel wat zonde zou zijn van het water.

Alvast bedankt!

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      4 augustus 2023 om 18:56 #40559

Waarschijnlijk heb je al meer aan producten uitgegeven dan dat kraantjeswater zou kosten.

Zeg eens eerst hoeveel liter in het zwembad zit. En vertel dan eens hoe je in het verleden chloor hebt bijgevoegd. Was dat met chloorblokken en chloorgranulaat voor chloorshock?

In dat laatste geval is het heel belangrijk dat je het cyaanzuur meet. Als dat te hoog is, doet uw chloor niets meer en is volledig geblokkeerd.

Doe dat maar eens eerst, meet uw cyaanzuur. Heb je daarvoor geen meetstrips, dan moet je die voor alle zekerheid even kopen.

Reageer
      • Kim H.
        4 augustus 2023 om 21:09 #40561

Hi @Silvester,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik heb me inderdaad ook al bedacht dat ik beter van in’t begin het water volledig had vervangen maar dat weet je uiteraard niet op voorhand als je eraan begint… Het meeste had ik sowieso al in huis dus veel extra kosten heb ik er niet aan gehad.

Inhoud zwembad: ca 7500l

Chloor voeg ik bij mooi weer en regelmatig gebruik toe in de vorm van granulaat en dit met ongeveer een half bekertje (dus volgens de voorschriften). Shock is dan iets minder dan 3 bekertjes.

Ik had hier nog enkele teststrips liggen van een oudere set en die testen ook het cyaanzuur. Deze geeft laag aan maar alle waarden waren laag dus het kan best zijn dat ze vervallen zijn.

Nu vraag ik me af of het nuttig is om nieuwe tests te gaan halen om te bevestigen dat het cyaanzuur te hoog staat, een setje kost even veel als het zwembad opnieuw te gaan vullen en indien de test bevestigt dat het cyaanzuur te hoog staat, moet ik sowieso het zwembad opnieuw vullen…

Nu is de vraag of dit kan veroorzaakt zijn door het bad deze winter te laten staan en het water van vorig jaar opnieuw te gebruiken? Ik heb het na de winter wel terug perfect gekregen. Het enige verschil is dat er sinds dit jaar een warmtepomp aan hangt waardoor het water algemeen genomen veel warmer is geweest.

Tips naar de toekomst toe zijn altijd welkom!

Reageer
    • Sylvester
      4 augustus 2023 om 22:52 #40562

Nee, het water hergebruiken is niet zo een probleem, als je het jaar ervoor geen erge dingen hebt uitgehaald.

Maar ik vrees ervoor, daarom mijn vraag naar de manier van toedienen van chloor. Als je alleen maar granulaat hebt toegevoegd, ben ik nu al zeker dat het allemaal tevergeefs is. Dat is helemaal fout. Er zit heel veel cyaanzuur in granulaat en op den duur blokkeert dan je water.

Cyaanzuur is goed voor kleine baden, dat stabiliseert de ontbinding van chloor zodat deze niet te snel is uitgewerkt in de zomer. Maar teveel cyaanzuur is ook niet goed, dan stabiliseert het te veel, soms zoveel dat de chloor helemaal niet meer werkt.

In uw geval gaat dat zeker zo zijn. De nieuwe strips (bv. van Aquachek) moet je later toch kopen, maar maak nu maar het zwembad leeg. Teveel cyaanzuur krijg je niet meer goed.

Ledig het zwembad, schuur de wanden heel goed (zit ook cyaanzuur op), en terug vullen. Dat is de kortste pijn en direct zuiver.

Nadien moet je proberen te voorkomen dat er teveel cyaanzuur in komt. Enkel bij het opstarten een beetje (!) granulaat gebruiken en nadien altijd met chloorblokken werken. Daarin zit ook cyaanzuur maar veel minder. Tussendoor meten met goede meetstrips. Als het cyaanzuur boven de 40 gaat moet je stoppen met de chloorblokken en een tijdje met chloor werken waarin geen cyaanzuur in zit. Eventueel vloeibare chloor of er bestaan ook chloorblokken zonder cyaanzuur. Altijd afdekken met niet lichtdoorlatende afdekking. Regelmatig stofzuigen. Veel en lang filteren bij warm weer en intensief gebruik. Beter teveel dan te weinig filteren. De kunst is om het water proper en helder te houden met zo weinig mogelijk producten. Eventueel kiezen voor een kleine zandfilter, is altijd beter dan een patroonfilter of andere dingen erin.

Reageer
      • Kim H.
        6 augustus 2023 om 16:37 #40565

Bedankt voor het advies!

Heb je toevallig links naar producten die je kan aanraden? Op de duur zie je het bos door de bomen niet meer met wat er allemaal verkrijgbaar is!

Reageer
    • Sylvester
      6 augustus 2023 om 17:51 #40566

Gewone chloorblokken vind je overal. Zelfs in grote tuincentra. Aquachek kan je bestellen via internet.

https://www.bol.com/nl/nl/p/teststrips-aquachek-yellow-4-in-1/9200000034872542/?bltgh=q1gEhNz37dUzvct8GGROTg.2_13.14.ProductPageUrl

Reageer
    • Louis-Philippe Deleersnyder
      19 maart 2025 om 13:43 #43138

@sylvester: hoeveel cl vloeibaar chloor gebruikt u voor gewoon onderhoud en voor chloorschock?

Reageer
    • Sylvester
      19 maart 2025 om 13:58 #43139

vloeibare chloor natrium hypocloriet: 8 ml/m3 verhoogt water tot 1 ppm voor 13-14% actief chloor. Dosering doe ik niet manueel, dat gebeurt met een doseertoestel dat continu meet en bijstuurt. Hoeveel ik per jaar gebruik, is moeilijk te zeggen, dat verschilt van seizoen tot seizoen. Enkele bussen van 20 liter gaan er toch per jaar door.

Chloorshock doe ik bijna nooit. Mijn water is nooit slecht of groen.

Reageer
    • Louis-Philippe Deleersnyder
      19 maart 2025 om 18:01 #43140

@sylvester Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Reageer
Antwoord aan:

Groen water, niet weg te krijgen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren