Groene aanslag en gebruik van Metal Magic

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Jan Van de GJan Van de G
    Deelnemer

Na een jaar onderzoeken met onze zwembadleverancier van een polyesterbad in een groen omgeven tuin met beukenbomen loop ik ertegen aan dat na het gebruik van Metal magic het bad slechts enkele weken verschoond blijft van telkens terugkerende groene aanslag op alle onderwaterdelen. Bodem, zijkanten, nozzels en skimmer. De aanslag is wel te verwijderen na een flinke behandeling met metal Magic. Er worden geen metaalondelen in het bad gebruikt. Kan er iemand aangeven dat hij hier ook last van heeft en wat de oplossing kan zijn. Ik verkeer nog steeds in de veronderstelling dat een bad van pas twee jaar oud deze klachten niet mag vertonen.Badtrap aanslag

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      8 oktober 2023 om 19:12 #40809

Metal magic is toch voor aanslag van metalen? Dit is geen aanslag van metalen, denk ik. Moeilijk op de foto te zien.

Volgens mij gaat dat niet aan het bad liggen, maar wel aan de waterbehandeling en algemeen onderhoud van het bad. Volgens mij zijn dat algen die ontstaan in hoeken waar vaak stilstaand water is. Eerste vraag, hoe dek je het zwembad af? Tweede vraag, hoe is de waterbehandeling? Derde vraag, hoe is het gesteld met chloor, ph, alkaliniteit, eventueel stabilisator? Vierde vraag: welk soort water heb je erin? Drinkwater?

Reageer
    • Jan Van de G
      8 oktober 2023 om 19:17 #40811

Dank. Bad is volledig aangestuurd met waterbehandelingssysteem. alkaliteit,chloor en ph worden continu gemonitord.
      het zijn overigens geen algen. Niet te verwijderen met spons. Alleen een doordrenkte doek met metal magic lost de aanlag op  nadat ik deze onder water enkele minutenen op een plek houdt. Mijn leverancier zegt dat het lijkt te werken als met een theepot die ontkalkt wordt. Alleen op die wijze kunnen de kalk verwijderen. Dat lijkt hier ook zo te werken.

Reageer
    • Sylvester
      8 oktober 2023 om 19:19 #40812

Ik heb nog geen antwoorden op de vragen. Welk water zit in het bad?

Reageer
    • Jan Van de G
      8 oktober 2023 om 19:20 #40813

Drinkwater met normale waarden.

dat is ook reeds gemeten

Reageer
    • Jan Van de G
      8 oktober 2023 om 19:22 #40814

Het bad wordt afgedekt met een elektrisch dek

Reageer
    • zwembadforum.eu
      8 oktober 2023 om 21:20 #40827

Ik heb hier nog niet eerder van gehoord op deze manier… De link van Metal Magic en groene aanslag ken ik niet. Hooguit dat koper steeds oxideert, maar daar zou de MM juist op moeten werken.

Is het water door je zwembadbouwer al een keer goed onderzocht op aanwezigheid van metalen? Die kan je eenvoudig (laten) testen.

Volgens mij is Metal Magic niet bedoeld om zo direct op de materialen aan te brengen, maar meer om de metalen uit het water te filteren. Gebruik je het enkel met het aanbrengen op de spons of pas je het ook toe volgens de aanwijzingen?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Jan Van de G
      8 oktober 2023 om 21:27 #40829

Volgens de gebruiksaanwijzing gebruiken we het 2Dl per 10m3 en dan door de pomp laten circuleren.
      dan neemt binnen 10 dagen de aanslag af maar verdwijnt niet voor 100%, maar acceptabel voor het zicht. Uiteindelijk komt het dus weer terug. Op de spons direct op oppervlak aanbrengen is een test geweest om te zien dat het produkt werkt op de aanslag. De vraag is waarom het steeds terugkeert? Dit ook zelfs na het bad volledig te hebben ververst. Het is een raadsel.

Reageer
    • DDA
      9 oktober 2023 om 18:53 #40841

Die groene aanslag zijn vermoedelijk wel algen. Of wat zou het anders kunnen zijn? Niet alle algen zijn ook zomaar met een spons te verwijderen.

Gezien de groene omgeving is een veel te hoog fosfaat gehalte door organische vervuiling zeker een mogelijkheid. Fosfaten zijn de voeding voor algen. Op plaatsen waar weinig circulatie is en waar de vrij chloor concentratie laag is, merk je de groene aanslag als eerste. Dat wordt verder in de hand gewerkt wanneer het zwembad voor enkele uren open ligt en je geen stabilisator gebruikt. Heb dit seizoen zo’n beetje hetzelfde probleem gehad.

Fosfaat eens (laten) meten en dan behandelen met starver of chloorschocken gaat eventueel ook.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        9 oktober 2023 om 20:17 #40842

Ik weet het niet hoor… Groen lijkt me grote kans op algen, maar de rest van het verhaal strookt er niet echt mee vind ik.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      9 oktober 2023 om 20:31 #40844

Het is een raar verhaal. Mogelijk dat pure metalmagic ook wel wat reageert op algen. Ik denk ook dat het hardnekkige algen zijn.

Reageer
Antwoord aan:

Groene aanslag en gebruik van Metal Magic

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren