Ik heb grondwater onder zwembadzeilvloer – wat nu?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

hallo,

vorige week zwembad 4mx9mx2m leeggepompt ivm grote schoonmaak.

in winter laat ik grofweg 80cm vd normale 180cm in het zwembad staan.

de rubber-vloer bubbelt nu ongeveer 5-10cm en grondwater lijkt eronder te zitten. (Voorgaande 2jaar dit probleem niet)

Vermoedelijk dom dat ik heb leeg gepompt, maar goed, wat zijn nu de beste acties.

wat te doen?
    Zwembad ligt gelijk aan maaiveld, en ligt in kleigrond. Grondwater is op ongeveer 50cm-80cmdiep.
    weet niet exact hoe betonnen constructie is gemaakt, nl 2e eigenaar.

Drainage pomp, lijkt alleen voor de pomp-put te zijn gemaakt (niet voor grondwater vh zwembad).

de pompput (1 meter diep)  wordt/moet frequent (automatisch) leeggepompt.

Er komt geen grondwater in het zwembad; wel tussen betonnen vloer en zeil.

dank Matthijs

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      4 juni 2021 om 10:01 #20746

Niet direct my cup of tea, maar denk dat je misschien wel risico loopt op grotere problemen door de zijwaartse druk van het grondwater op een leeg zwembad. Je hoeft dat toch niet deels leeg te maken in de winter en je kan veel schoonmaken met het water er nog in. De vorige twee jaren hadden we telkens een erg droog voorjaar; vermoedelijk speelt dat hier een rol.

Je kan met een pomp en dunne darm door één van de liner doorvoeren proberen wat van het grondwater weg te pompen. Wanneer je het zwembad helemaal vult, kan het grondwater misschien weer worden weggeduwd. Zou de vorige eigenaar of bouwer van het zwembad eens contacteren voor advies.

Reageer
Antwoord aan:

Ik heb grondwater onder zwembadzeilvloer – wat nu?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren