Grondwater tussen beton en HDPE-zwembad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Johnny VercammenJohnny Vercammen
    Deelnemer

Beste,

We hebben al een jaartje ons HDPE zwembad in de tuin liggen. Deze is op een gepolierde beton geplaatst en de zijkanten opgevuld met stabilise.

Vandaag heb ik twee bulten op de bodem van het zwembad ontdekt. Gisteren met het stofzuigen nog geen probleem vastgesteld.

Het waterniveau blijft hetzelfde, dus geen lek. Dit zal waarschijnlijk grondwater zijn. Iemand hier ervaring mee? Zal bij terug zakken van het grondwater dit weer wegtrekken?

• Auteur
    Antwoorden
    • Martin Poth
      21 mei 2024 om 23:46 #41718

Wij hebben dit voorjaar een hdpe bad aangelegd en zitten met hetzelfde probleem. Ik twijfel alleen tussen grondwater of een lekkage in de leidingen/aansluitingen waardoor er water onder is gekomen. Helaas is met dit weer/regen moeilijk in te schatten of er water wegloopt. Er is bij ons ook veel grondwater op dit moment.

Iemand een idee hoe ik hier achter kan komen zonder te veel schade? En kan het überhaupt kwaad? Zeker grondwater is in de toekomst lastig te voorkomen…

Reageer
    • zwembadforum.eu
      23 mei 2024 om 12:16 #41723

Helaas heeft iedereen te maken met het extreme grondwater dit seizoen. Nog nooit zoveel vragen gehad, ook over de monoblocks zoals die van jullie.

De tijd zal het leren of er blijvende schade optreedt. Zodra het grondwater weg is, als het weg kan nadat het binnen een bak is gekomen, zal het wellicht weer in de originele staat terug komen.

Heb je het zelf aangelegd of laten doen?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Martin Poth
      23 mei 2024 om 12:35 #41725

Het plaatsen hebben we laten doen, het aansluiten heb ik zelf gedaan. Ik heb ondertussen ook contact gehad met de leverancier. Hij verwacht dat het grondwater is en wanneer het grondwater zakt, de bellen ook zouden moeten verdwijnen. Daarbij verwacht hij dat het gewicht van het zwembadwater zal voorkomen dat het veel erger wordt. Ik had eigenlijk verwacht dat het water in het bad sowieso voldoende tegendruk had gegeven. Maar blijkbaar werkt dat bij grondwater anders 🙂

Bij de aanleg hebben we ook een pompput gemaakt om bij de aanleg grondwater weg te houden. Deze kunnen we evt ook nu gebruiken (wel eerst het terras open) maar we kijken het nog even aan (in overleg met leverancier).

Reageer
    • Sylvester
      23 mei 2024 om 18:33 #41727

Mijn beperkte geest in de natuurkunde zegt mij toch dat het vreemd is. Je hebt waterdruk vanaf boven en eventuele waterdruk door grondwater vanaf beneden. Als beide niveau’s gelijk zijn (grondwater staat tot boven, gelijk met de waterlijn) dan is in het ganse bad de opwaartse druk gelijk aan de neerwaartse druk, dus ook tussen de druk vanaf boven neerwaarts op de grondplaat en de druk vanaf beneden opwaarts op de grondplaat. Alleen als je het bad gaat ledigen gaat de druk op de grondplaat opwaarts stijgen. Met een liner bad is dat vooral het verschijnen van blazen in de liner en eventueel het invallen van de wanden. Met een PP of HDPE bad kan de bodemplaat misschien gaan zweven als de druk opwaarts gelijk is aan de druk neerwaarts. Maar echte blazen lijkt me sterk.

Reageer
Antwoord aan:

Grondwater tussen beton en HDPE-zwembad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren