HDPE of bouwkundig zwembad aanleggen?

Tags: ,

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Erik van UijtertErik van Uijtert
    Deelnemer

Ik ben mij aan het orienteren om een zwembad aan te leggen van ca 8x4 met alles erop en eraan. Ik heb zelf te weinig tijd om veel te doen, dus alles wil ik laten doen. Ik heb voor zowel HDPE als bouwkundig 2 mooie offertes. Ik twijfel nog heel erg tussen deze 2 opties. Ik zit zelf met grondwater op ca 1m onder grondniveau en een veenlaag. Dus er zal bronbemaling en heien uitgevoerd moeten worden. Het prijsverschil tussen beide opties is ongeveer 10.000 euro. Ik lees veel positieve ervaringen met HDPE, maar zo af en toe zit er ook 1 tussen die problemen heeft met wanden en bodems die bol gaan staan. Wat is jullie advies?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      4 november 2025 om 23:33 #44507

Waarom zouden wanden bol gaan staan? Als je het goed plaatst, is dat prima. In uw geval zal je inderdaad een betonnen vloer moeten voorzien. Meestal is dat niet nodig voor HDPE of PP baden, maar als je palen moet heien, zal het best een betonnen vloer moeten worden. Maar dat zal je dan ook voor een gemetseld bad moeten doen. Kies voor PP, niet HDPE, is duurzamer. En voorzie een heel goede drainage rond het zwembad. Als je het ooit leeg moet maken is dat handig.

Reageer
    • Erik van Uijtert
      5 november 2025 om 00:02 #44508

drainage rondom is misschien wel een goed idee inderdaad, ik denk dat de meeste problemen ontstaan door grondwater en een bad wat te leeg staat of inderdaad niet goed geplaatst is, bedankt voor je reactie

Reageer
    • zwembadforum.eu
      5 november 2025 om 09:30 #44511

Drainage is leuk, maar niet werkzaam met zo’n hoge grondwaterstand. Daar moet je bronbemaling bij gebruiken.

Aangezien bronbemaling erg duur is kan een hdpe/pp bad te overwegen zijn ivm de aanlegsnelheid. Maar je kan het zwembad nooit meer leegmaken. Verankeren aan een betonplaat gaat niet.

Ik snap je overweging, maar als het fout gaat heb je een mooie rechthoekige boot in je tuin… Overweeg dit risico dus goed.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      5 november 2025 om 10:37 #44512

Ja, ik had eigenlijk hetzelfde gedacht. Maar met zo’n waterstand ga je met een gemetseld bad ook problemen hebben. Dat kan je ook niet leeg maken want dan ligt uwe liner in het midden. Zelfs een waterdicht gegoten betonbad wordt omhoog geduwd (zelf ooit gezien!). In zo’n geval moet je je goed bevragen en op zijn minst een heel goeie drainage met minstens twee afzuig putten/punten, met daarin twee goeie pompen. Deze dan ook regelmatig laten draaien om de waterstand laag te houden, afhankelijk van de situatie in de omgeving. Dan kan dat eventueel wel lukken.

Reageer
    • Erik van Uijtert
      5 november 2025 om 15:55 #44518

Duidelijk, bij mijn grondwaterstand kan ik dus nooit een bad leeg halen zonder bronbemaling, dus als de folie over 15 jaar vervangen moet worden, kan ik dat opnieuw doen. Drainage aanleggen rondom heeft dan ook niet zoveel zin.

Als je bij een hdpe bad om wat voor reden het water er uit moet halen en je haalt het grondwater weg, kan dit uberhaupt? Want het vullen is ook een dingetje met langzaaam vullen en aanvullen van stabilise rondom.

Misschien denk ik te moeilijk en vul ik het zwembad en staat het 25 jaar gevuld zonder dat er iets is.

Reageer
    • Sylvester
      5 november 2025 om 16:23 #44519

Vraag 1: dat weten we niet zeker. Afhankelijk van de geografische toestand en samenstelling van grond kan een drainage nuttig zijn maar niet altijd. Hoe hoger de waterstand hoe moeilijker. Ik heb het al gezien dat waterstand op 1 meter diepte toch met drainage tijdelijk droog getrokken kan worden. Het is een gok, maar ik zou sowieso een doorgedreven drainage voorzien.

Vraag 2: ja, zelfde antwoord als hierboven. Als het toch lukt om het grondwater laag genoeg te krijgen kan je ook dat bad leeg halen. Maar in principe hoeft zo’n bad niet leeg. Er is geen liner, en een eventuele vervanging van een rolluik kan ook onder water, als de kabeltoegangen naar het rolluik goed gemaakt zijn. Ik heb voor het rolluik en lampen volledig waterdichte buizen van in het bad tot in de technische ruimte, identiek aan de skimmer buizen, bodem afzuiging, en inspuiters.  Dus die buizen staan constant onder water. Dat is dan makkelijk om de kabel en lamp/rolluik motor te vervangen. Gewoon nieuwe kabel van nieuwe lamp of motor door trekken met water erin. Dus eigenlijk moet het water nooit eruit als je de waterkwaliteit constant goed en stabiel houdt. Ik heb het er al 5 jaar in zitten, en nog steeds prima.

Mocht ik iets fout gezegd hebben, mag Maurice mij corrigeren… 🙂

Reageer
    • Leo Jorissen
      5 november 2025 om 18:57 #44520

De aannemer welke het bad gaat aanleggen zal zeker bemaling gaan toepassen. Als je na het uitgraven van de bouwkuip drainage laat aanbrengen liefst nog 0,5m dieper dan de onderkant betonplaat en deze drainagesleuf na inleggen drain vult met grof zand of fijne grind dan kun je later mbv een pomp zonder problemen het waterstand verlagen om onderhoud te doen.

Reageer
    • Leo Jorissen
      5 november 2025 om 18:59 #44521

Je zult dan mss wel een zwaardere pomp nodig hebben met voldoende debiet.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      6 november 2025 om 05:31 #44522

Oftewel, er zijn zoveel variabelen dat een professionele leverancier óf heel graag verkoopt óf veel risico neemt, want zeker weten ga je het niet.

Hoe vervelend ook, soms is het technisch een risico om een zwembad aan te leggen en garanties zijn waardeloos. Dat moet je in overweging nemen bij dergelijke projecten.

Ik ben wel eens aan een project begonnen en werd pas later geïnformeerd over de situatie ter plaatse (aangezien ik daar in eerste aanleg niet direct bemoeienis mee heb). Gelukkig ging/gaat alles helemaal goed, maar anders was er wellicht niet aan begonnen.

Het grote voordeel van een bouwkundig zwembad icm zwembadfolie is dat áls het fout gaat, de schade beperkt is en vaak zelfs weer goedkomt. Bv het scheidingsvlies geheel verlijmen aan de wand voorkomt dat deze dubbel komt te zitten of gaat plooien. Een zwembad uit 1 stuk kan oftewel blijven zitten of gaan drijven…

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.

Reageer
    • Glenn Prouw
      19 januari 2026 om 16:31 #44596

Hoi Erik,

Ik ben me ook aan het orienteren voor een HDPE zwembad van 8×4 .
      Mag ik je vragen bij wie je een mooie offerte hebt laten maken?

mvg,

Glenn

Reageer
    • Erik van Uijtert
      19 januari 2026 om 16:54 #44598

Hoi Glen,

Wij hebben gekozen voor JDL kunststoffen uit Waalwijk. Deze hebben een fabriekshal en ze maken de bakken zelf. Ze zitten ook redelijk dichtbij voor mij en waren behulpzaam met meedenken.

Ik hoop dat het in april allemaal opgeleverd word en klaar is.

Succes met je keuze.

Reageer
    • Glenn Prouw
      19 januari 2026 om 17:06 #44599

Hoi Erik bedankt voor je snelle reactie.

Je hebt het zwembad dus al besteld bij JDL .

Ik zoek dus ook een bad van het zelfde formaat .

Wil zelf ook alles laten uitbesteden net zo als jou.

Wat zijn ongeveer de kosten als ik dat mag vragen ?

Ik ben al bij een paar leveranciers geweest ,maar tot mijn spijt krijg ik echt de meest onbetaalbare prijzen en voorstellen.

Ik had ook gelezen over Qteq was niets kwa reviews zichtbaar maar iemand had wel op facebook goede berichten over JDL geschreven dat die goed zijn.

Hoop dat je me nog even op weg kunt helpen Erik.

Alvast bedankt.

mvg,

Glenn

Reageer
    • Erik van Uijtert
      19 januari 2026 om 17:23 #44600

Heb je een e-mail? Stuur ik het wel door kun je zelf even kijken. Alleen de grond werkzaamheden en bronbemaling heb ik elders geregeld.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      20 januari 2026 om 05:41 #44605

Het is niet handig om hier emailadressen uit te wisselen ivm spam in je mailbox. Wanneer spambots dit zien heb je een probleem en is onnodig.

Indien Erik het nog niet heeft kunnen zien kan hij het beste me even een email sturen en dan zal ik het daarin vermelden aan hem.

Reageer
Antwoord aan:

HDPE of bouwkundig zwembad aanleggen?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren