Hoe correct chloor shocken (met vloeibaar chloor)?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    DDADDA
    Deelnemer

Wat is een correcte manier om een goede chloorshock aan je zwembad te geven? Wat zijn de ideale chloor en ph waardes voor een shock?

Ik hoorde van een installateur dat hij mikt op 10 ppm chloor en de PH zo laag mogelijk houdt, bij voorkeur zelfs 6.8 PH waarde voor je de chloorshock geeft. Ik schrok wel even van die waardes en ik vrees ook dat mijn shocks altijd wat te bescheiden waren (3-4 ppm) bij een wat hogere PH.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      16 mei 2022 om 05:28 #36905

Waarom je de pH zou laten zakken? Het enige dat ik kan bedenken is het feit dat de chloor onder 7 super goed werkt, een beetje te goed zelfs. Want met een pH van 6 is de chloor veel sneller uitgewerkt met gevolg dat de actieve chloor weer zakt.

Over de chloor shock zijn er allerlei theorieën te vinden. Volgens mij is het een kwestie van ervoor te zorgen dat je geen chloorshock nodig hebt, althans niet zo’n zware van 10 ppm.

Volgens mij heb je die alleen nodig als het echt fout gaat met het water.

Ik doe nooit een chloorshock, en is ook niet nodig. Water is altijd in topconditie. In het begin van het seizoen giet ik er eens flink wat in. Op dat moment is de pH sowieso wat lager door de winterperiode (neerslag). Ik breng eerst de pH naar (inderdaad) ongeveer 6,8 tot 7, meestal is het al in die buurt Daarna voeg ik wat chloor bij (ALLEEN NATRIUM HYPOCHLORIET, GEEN GRANULAAT) en dat brengt de pH nog wat hoger, en dan gaat de chloor naar ongeveer 2 PPM of iets in die buurt. Hoger ga ik nooit.

Ik maak er een erezaak van om zo weinig mogelijk producten te gebruiken, enkel desinfectie uiteraard, en af en toe pH correctie, dat is noodzakelijk. Geen vlokmiddel, geen o-clear, geen alpenmiddel, geen…. enz…

Reageer
    • DDA
      16 mei 2022 om 11:44 #36918

Dank je Sylvester. Ik ga toch wat harder moeten shocken owv de hoge organische vervuiling (pollen, katjes, bladeren, …). Het fosfaat niveau is erg hoog en met no-phos producten krijg ik het met normale dosissen niet onder controle. Ik merk de laatste dagen ook dat het moeilijk wordt om met normale dosissen chloor het water onder controle te houden. De vrije chloor smelt als sneeuw voor de zon.

Gebruik jij voor de chloor shock kleinere bussen chloor of hoe doe je dat zonder morsen met zo’n bidon van 20 liter?

Reageer
    • Sylvester
      16 mei 2022 om 16:44 #36924

Ik gebruik de grote bidons. Als een bidon van het doseersysteem bijna op is, neem ik deze weg en plaats ik een nieuwe. De bijna lege bidon gebruik ik dan om handmatig wat bij te voegen. Altijd voorzichtig zijn hè.

Ja als de verontreiniging hoog ligt, moet je misschien wat vaker een shock doen.

Maar ligt het niet aan iets anders? Inderdaad, teveel fosfaten kan één van de oorzaken zijn.

Hoe dek je het zwembad door de dag af?

Reageer
    • DDA
      16 mei 2022 om 21:51 #36962

Het is zo’n Zodiac hé. Een zomerzeil is de enige afdekking, winterzeil bij langere afwezigheid. Alles wat op die zeilen valt, komt onvermijdelijk het zwembad in. Het schepnet draait in deze tijd van het jaar overuren en de backwash ook, maar die kleine prut krijg je amper te pakken. Het zomerzeil (eenvoudigste versie) is aan vervanging toe en dan wordt het eentje dat geen licht meer doorlaat. Dat zal ook al helpen mbt de chloor afbraak.

Ondertussen blijkt in de band heel wat algengroei te zijn. Combinatie van fosfaat en hogere temperaturen denk ik, en een te zwakke chloor shock bij de opstart, want dat was de vorige jaren niet. Er zit sinds enkele uren 2,5 liter vloeibare chloor (7,5ppm) in en ik verwacht er wel wat van. Het probleem is ook de CYA die de vrije chloor tem 1,5 ppm te lang vasthoudt waardoor die veel trager werkt en de algengroei niet meer kan afremmen. De stabilisator ben ik stelselmatig aan het afbouwen om binnenkort makkelijker op natriumhypochloriet over te schakelen.

Reageer
    • Sylvester
      16 mei 2022 om 21:55 #36964

Het gaat niet aan die chloor shock liggen denk ik. Dat ligt vooral aan de lichtdoorlatende afdekking.

Reageer
    • DDA
      17 mei 2022 om 22:50 #36974

Heb ik me vorig seizoen ook al afgevraagd en toen eigenlijk al besloten dat we het zomerzeil beter vervangen.

Reageer
Antwoord aan:

Hoe correct chloor shocken (met vloeibaar chloor)?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren