Hoe lang duurt aanvraag omgevingsvergunning (België)?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Keep OnswimmingKeep Onswimming
    Deelnemer

Hallo iedereen,

Zover ik heb gelezen kan het goedkeuren tot 3 maand duren en moet je dan ook nog 1 maand afficheren.

Nu vroeg ik me af of dit vaak voor komt dat dit tot de uiterste termijn duurt en wat de ervaringen hier zijn op het forum. Ik neem aan dat dit ook wel wat afhangt van stad tot stad maar toch kan het mss al een indicatie geven.

Ik hoopte eerst ook gewoon een aanvraag te kunnen indienen zonder al beslist te hebben wel soort bad te plaatsen maar je hebt een constructie tekening nodig dus dat zal wrs niet lukken.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      9 mei 2022 om 19:03 #36804

Ga er maar vanuit dat het tot het einde duurt. Meestal is dat zo. Het is 100 dagen, dus iets meer dan 3 maanden

Reageer
    • zwembadforum.eu
      10 mei 2022 om 19:08 #36829

Hou inderdaad altijd rekening met de maximale tijd. Dus belangrijk om op tijd te beginnen. Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen in België.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • DDA
      10 mei 2022 om 19:55 #36831

Ik denk dat je de aanvraag al kan indienen en zelf een basic schema tekenen. Dat heb ik enkele jaren geleden gedaan voor een carport, terras, en tuinberging. Dat was overigens op aanraden van de lokale ambtenaar. Ga zeker eens langs bij de gemeente met je vraag.

Met zwembaden, terrassen, enz. gaat om de totale verharde oppervlakte en de eventuele impact op de bodem / omgeving. Dat je nu een bouwkundig of HDPE zwembad zet, met veel of geen beton, maakt in die zin niet uit. Als je niet boven 80 m2 verharde oppervlakte komt in de achter en zijtuin, is er meestal geen vergunning nodig. Maar dat kan van gemeente tot gemeente verschillen. It’s Belgium after all …

Reageer
      • Keep Onswimming
        13 mei 2022 om 13:55 #36855

Bedankt voor de reacties.

Ik ga er dan van uit dat t al zeker niet meer voor deze zomer zal zijn ^^

Mss moet ik het idd eens aan de gemeente vragen. We zitten zowiezo boven 80m2 verhard. Niet veel, 10tal m2 🙁

Reageer
    • Keep Onswimming
      13 mei 2022 om 15:12 #36859

Wat ik me nu eigenlijk afvraag: kan je een omgevingsvergunning vragen voor een zwemvijver en dan toch een zwembad plaatsen? (gaat het dus puur over de verhardingen of ook over de technische zaken er rond?)

Of bijvoorbeeld 50m2 vergunnen en dan toch maar 40m2 leggen?

Reageer
    • Sylvester
      13 mei 2022 om 15:14 #36861

Het moet er qua vorm, maten en uitzicht uitzien zoals op plan. Welke kleur uw water heeft is van minder belang (zwemvijver is meestal donker, zwembad licht).

Dus als je een vijver voorziet met natuurfilter, moet deze ook op de aanvraag staan.

Ik heb zelfs de hoogte van mijn haag moeten opgeven.

Reageer
    • Keep Onswimming
      16 mei 2022 om 10:35 #36910

Even een update. Mss is het handig voor iemand anders die zich dezelfde vraag stelt. Wel best met je gemeente afchecken want ze kunnen meer eisen hebben.

Dit houdt in een bovenaanzicht met de afmetingen van de kuip en een snede waar de diepte op vermeld staat. De opbouw ondergronds (beton of HDP) heeft geen belang voor de aanvraag.

Wat betreft termijnen: termijn van 30 dagen voor je dossier volledig te verklaren. Daarna 60 dagen behandelingsperiode (vereenvoudigde procedure) of 105 dagen (gewone procedure) en ten slotte 30 dagen affichage.

Over de typische doorlooptijd heb ik geen info gekregen.

Reageer
Antwoord aan:

Hoe lang duurt aanvraag omgevingsvergunning (België)?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren