Hoeveel CYA in zoutwater bad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

goedendag,

ik zou graag willen weten hoeveel cya wordt aangeraden in een zouwater bad.

op de ene plek zeggen ze 30-50, de ander zegt 70-90 en weer elders staat er dat het niet boven de 100 moet komen.

al met al gemixte signalen waardoor ik echt niet weet wat nu echt wijsheid is.

zo lees ik dat 30-50 voor vloeibaar chloor of tabletten is en 60-80 of 70-90 voor een zout water bad.

Maar nu weet ik echt niet meer wat de waarheid is…

ik verneem graag voor eens en altijd wat de juiste keuze is voor een zout water bad.

alvast bedankt voor de input!

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      30 juni 2025 om 21:17 #43886
      • Je gaat geen juist antwoord vinden. Het meest juiste: kijk in de handleiding van het zoutsysteem. Ik heb niets in het water, liever niet die viezigheid.
      Reageer
    • Wesley van den Braak
      30 juni 2025 om 21:40 #43890

Bedankt voor de reactie.

De Intex CS7220G handleiding zegt helemaal niets over CYA waardoor ik helaas geen stap verder kom.

Reageer
    • Sylvester
      30 juni 2025 om 21:46 #43892

Ik zou zeggen, probeer het eens met ‘niets’.

Reageer
    • DDA
      1 juli 2025 om 11:30 #43899

Als je CYA wil gebruiken, hou het dan bij max 20ppm bij start van het seizoen. Maar 15 of 10 is ook al meer dan voldoende. Zonder CYA zal je meer chloor maten maken en dus langer moeten filteren zodat de elektrolyse unit kan werken.

Reageer
    • Piet Neerland
      1 juli 2025 om 18:13 #43913

CYA is waardeloos tenzij je in Spanje zit is 20 ppm Max

Reageer
    • Sylvester
      1 juli 2025 om 19:17 #43914

Helemaal waardeloos niet. Daarom zit het in alle chloor tabletten en chloor granulaat, speciaal voor mensen die er niet veel van kennen en/of het niet zo nauw nemen.

Reageer
    • Wesley van den Braak
      1 juli 2025 om 19:24 #43915

Als ik het zo lees slaat die 70-90 dus helemaal nergens op. Bijzonder dat daar dan over gesproken wordt bij zout baden.

Maar zo te lezen zijn er niet veel liefhebbers van cya hier 😅

Reageer
    • Piet Neerland
      1 juli 2025 om 21:13 #43918
      1. Het punt is als jij meer dan 50% cya heb moet je chloor steeds hoger en hoger anders werk het chloor niet meer heb je een buitenbad in Spanje zeg ik gaax 20
      2. Maar beter 10 mijn buurman heeft even granulaat er in gedaan ik ben totaal niet happy nog steeds 40 en mijn chloor moet nu naar 2.8 ml anders werk het niet extra kosten dus brrrrr
      Reageer
    • Wesley van den Braak
      1 juli 2025 om 21:19 #43921

Dat begrijp ik maar mn zoutwater systeem maakt chloor aan. Enige nadeel is dat de ph dan ook stijgt. Maar je wil ook niet dat in 2 uur zonnige dag dat al je chloor weg is. En daar helpt cya bij.

dus ik denk dat het een balans moet zijn van hoeveel chloor je toe wil voegen elke dag zonder geveel verlies door zon maar ook weer niet heel veeL ph min te moeten gebruiken elke dag.

Reageer
    • Sylvester
      2 juli 2025 om 17:03 #43931

Het is vaak een afwegen van wat heb ik en wat wil ik.

Cyaanzuur is boven de 100 ppm kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Niet rechtstreeks maar vermits dan de chloor minder goed of helemaal niet meer werkt, kunnen er bacteriën en andere beestjes lelijke dingen in het huishouden van het zwembad doen. Niet goed voor mens en dier…

Reageer
    • DDA
      3 juli 2025 om 18:45 #43937

Adviezen over hoge CYA niveau’s zijn waarschijnlijk Amerikaans. Daar is het niet ongewoon om tot wel 10ppm vrij chloor te hebben, nu ja .. met het grootste deel gebonden aan cyaanzuur natuurlijk. Eigenlijk is dat geen vrij chloor meer. In Europa hanteren we 1-3ppm vrij chloor wat in Amerika de range is voor drinkwater.

Reageer
    • Sylvester
      4 juli 2025 om 06:49 #43938

Is dat echt zo?

Reageer
      • DDA
        4 juli 2025 om 11:37 #43942

Yep …

The Free Chlorine and Cyanuric Acid Relationship

Ook wel logisch. Cyaanzuur en chloor vormen een stikstof-chloor verbinding (N-Cl) die alleen verbroken wordt wanneer het chloor iets kan oxideren. Daarom is het nog altijd meetbaar in een vrij chloor test met een reagens die geoxideerd wordt door het chloor.

Dus ja … mensen hebben vaak een (onterecht) probleem met chloor maar de ironie is dan dat in een bad met 0,5 ppm fCl en 0 ppm CYA meer beschikbaar chloor zit dan in een bad waar 3ppm fCl en 20 ppm CYA gemeten wordt.

Reageer
    • Sylvester
      4 juli 2025 om 15:12 #43943

Ja maar de vraag was richting Amerikaanse gewoonte of normen

Reageer
      • DDA
        4 juli 2025 om 20:09 #43946

Zie de chart in dat artikel. Streefwaarden fCL liggen erg hoog.

Reageer
        • Sylvester
          4 juli 2025 om 21:02 #43947

Dat is toch idem aan PPM dacht ik? Ligt wel hoog. Is misschien bedoeld voor die zwembaden die altijd open liggen.

Reageer
Antwoord aan:

Hoeveel CYA in zoutwater bad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren