Hoeveel inspuiters bij een onderloopzwembad?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Joris De SmedtJoris De Smedt
    Deelnemer

Hallo,

We zijn gestart met de bouw van ons zwembad.

Het betreft een zwembad met afmetingen 10m x 4 m x 1.5 m en type onderloopbad.

Het water zal onderlopen op de 2 korte zijden en op 1 lange zijde.

De rechter korte zijde sluit aan op ons terras en zal dus niet meer bereikbaar zijn. De bovenste lange zijde ligt op de perceelsgrens, waar een gemeenschappelijke muur zal komen, en kan om deze reden niet gebruikt worden voor plaatsing van inspuiters.

Gezien het een onderloopbad betreft zullen de inspuiters een 20 tal centimeter van de bodem ingebouwd worden. (ik verkies niet met bodeminspuiters te werken gezien de latere onbereikbaarheid.)

Hierbij mijn vragen:

- Ik vermoed dat 4 inspuiters voldoende zijn (rekening houdend met de grootte van het bad). Is dit zo?

- Van deze 4 inspuiters, zal er 1 in de rolluikbak injecteren (zie tekening "optie A"). Vormt dit een probleem?

- Indien 4 inspuiters met 1 inspuiter in de rolluikbak een probleem zou vormen heb ik een 2e optie (zie tekening "optie B") waarbij 2 extra inspuiters  voorzien worden (6 in totaal).

Wat denken jullie van optie B? Weet echter dat de rechter korte zijde later niet meer bereikbaar zal zijn). Indien optie B toch de voorkeur draagt, hoe zouden de inspuiters verbonden moeten worden? Kan het per 3? (betekent 2 toevoerlijnen vanaf de pomp) of dient het per 2 te gebeuren? (3 toevoerlijnen vanaf de pomp)

Ik kijk uit naar jullie advies.

Grt,

Joris

Inspuiters optie A

Inspuiters optie B

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      1 maart 2023 om 13:07 #38889

Om eerst te beginnen, ik zou altijd in de lengte richting inspuiten. Zo kan het ook, maar wordt weinig gedaan.

inspuiter in bak is ook iets raar, ik vrees dat je op bepaalde plaatsen in de bak ophoping van vuil krijgt

Reageer
    • DDA
      1 maart 2023 om 13:58 #38891

Zou ook kijken naar windrichting / windgevoeligheid van de plaats waar je zwembad komt zodat de oppervlakte vervuiling goed kan afdrijven naar de overloop. Ik denk dat de inlaten onderwater minder kracht leveren om vuil in een bepaalde richting te duwen, of toch niet te vergelijken met een skimmer zwembad.

Reageer
    • Sylvester
      1 maart 2023 om 14:13 #38892

Ah ja ik lees nu pas de onderloop.

Als de onderloop op 3 zijden zit plaats je de inspuiters op de andere lange zijde. Ik zou ook bodemaanzuigingen voorzien, in de zijwanden. Dat is goed voor het mengen.

Reageer
    • Sylvester
      1 maart 2023 om 14:13 #38893

Windrichting is minder belangrijk en in dit geval heel moeilijk om rekening mee te houden

Reageer
    • Joris De Smedt
      3 maart 2023 om 08:56 #38897

Bedankt voor de antwoorden.

Voor wat betreft de inspuiter in de rolluikbak. Dit is een advies dat ik meermaals heb gelezen op dit forum, daar zonder inspuiter in de rolluikbak, vanwege het stilstaand water algenvorming zal optreden. Ik heb dit ook bevestigd gekregen van een zwembadbouwer waar ik een mee kunnen praten heb. (opdat moment zaten we nog in de studiefase en wist ik nog niet welke bijkomende vragen en allemaal zouden rijzen – heb ik dus niet kunnen stellen op dat moment)

Een inspuiter in de rolluikbak is voor wat mij betreft een must. Ofschoon het water in de rolluikbak in verbinding staat met de rest van het zwembad, vroeg ik me af of deze set-up, 1 inspuiter in de rolluikbak en 3 in het zwembad voldoende is? Of kan ik dan best overgaan naar optie B en 6 inspuiters in totaal voorzien?

Ik denk er ook aan om 1 toevoerlijding per 2 inspuiters te hanteren. (teneinde kraan te kunnen monteren en desgewenst de toevoer te kunnen afsluiten/regelen) Dit betekent dat er minimaal 2 toevoerleidingen zullen zijn (3 in geval van optie B). Worden deze dan uitgevoerd in diam 50 of toch ook in diam 63. Kent iemand de formule/vuistregel die toegepast wordt om het nodige debiet te berekenen?

Reageer
    • Sylvester
      3 maart 2023 om 12:15 #38900

Het feit dat je kiest voor overloop/onderloop op 3 van de 4 zijden maakt het natuurlijk moeilijk. Een inspuiter moet je in de rolluik bak dan helemaal onderaan plaatsen, als het water boven uitloopt. Heel moeilijk om te zeggen als je niet op voorhand weet hoe alles gemaakt wordt.

Reageer
Antwoord aan:

Hoeveel inspuiters bij een onderloopzwembad?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren