Inbouwdelen voor en nadelen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Alex BuijkAlex Buijk
    Deelnemer

Ik heb een vraag over alle inbouwdelen die ik nodig ga hebben

1.) Ik wil in een stalen zwembad het volgende gaan plaatsen.
    - 2 skimmers (normale variant)
    - 2 inspuiters (tegenover de skimmers)
    - 2 bodem aanzuigers onder de skimmers (eigenlijk ook een inspuiter maar dan aangesloten op 1 leiding op de pomp)
    - Ik ga alles op 50mm leiding plaatsen.

Gezien ik met een robot ga stofzuigen (of via een vacuum pomp in de skimmer) neem ik geen extra stofzuig aansluiting)

Vraag 1:
    Dit bovenstaande zou de basis zijn en hoor graag of dit goed genoeg is. (setup is een stalen bad van +/- 623x360x135)

Verlichting:
    Voordelen
    - Dat dit er heel mooi uit ziet is een feit en zou het daarom graag inbouwen maar.... heb veel meer nadelen dan voordelen.
    - Mocht je s'avonds gaan zwemmen is het een groot voordeel. (wat wij momenteel nooit doen)

Nadelen
    - Extra aansluitingen dus extra kans op lekkage
    - Lampen gaan pas in de avond aan en in de zomer is dat pas na 21.00 uur
    - Zwembad is in de avond afgedekt en heb je er dus geen profijt van.
    - In de winter is het bad afgedekt en heb je er ook niks aan
    - Bij een kapotte lamp lastig te vervangen

Vraag 2:
    Zie ik beren op de weg, of heeft de zwembad verlichten wel degelijk meer voordelen en ga ik spijt krijgen als ik besluit het niet te doen. Heb jij zwembad verlichting en zou je het als je het opnieuw ging doen wederom plaatsen. En hoe doen jullie dit. Gooien jullie bij zonsondergang het bad weer open.

Hopelijk brengen jullie mij weer iets dichter bij mijn beslissingen.

Groet Alex

ps:
    ik zoek overigens alles graag uit voordat ik begin met mijn project. De bedoeling is om in maart 2023 (na de vorst periode) te beginnen.

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      13 augustus 2022 om 11:02 #38129

Mijn mening:

1. skimmer lijkt me voldoende. Of je moet een zwaardere pomp nemen, maar anders is de zuigkracht te weinig voor 2 skimmers.

2. lampen zou ik toch altijd inbouwen, al vermoed je deze niet te gaan gebruiken. Het is in de avond echt mooier en meer uitnodigend. Lekkages en moeilijk vervangen is niet geheel de waarheid. Als je het maar zorgvuldig doet.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Alex Buijk
      13 augustus 2022 om 12:46 #38133

Bedankt voor je antwoord. Dit wordt weer een leer moment.

1. Ik wil graag een variabele pomp. Ik had de Speck Badu Eco Touch Pro variabele zwembadpomp op mijn verlanglijstje staan. Deze heeft een flow van 15m3 per uur. (en er wordt aangegeven dat dit voor baden is van max 60m3)

Gezien het zwembad dat we willen kopen maximaal 34m3 gaat worden dacht ik dat het anders een te grote overkill zou worden. (vandaar de 2 skimmers.) Nu wil ik deze pomp wel op laag toerental laten draaien dus wellicht is dan 1 skimmer toch weer voldoende.

2. Ik ga het sterk overwegen. Maar dekken jullie je bad in de avond niet af dan, of gooi je het het na zonsondergang juist weer opnieuw open.

Wederom wordt je antwoord erg gewaardeerd.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      13 augustus 2022 om 19:58 #38137

De Speck pomp is prima hoor.

De verlichting is inderdaad een flinke investering (eenmalig), maar als je het zwembad gebruikt in de avonduren ben je blij. En als je met een gezelschap in de tuin verblijft is het inderdaad aantrekkelijk het zwembad te openen en de lampen aan te doen.

Net als tuinverlichting.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.

Reageer
    • Alex Buijk
      14 augustus 2022 om 09:07 #38140

Je hebt me overtuigd 🙂 ik heb de verlichting officieel meegenomen in mijn plan.

Wat de pomp betreft, adviseer je met deze speckpomp nog steeds 1 skimmer. Of gezien de grote toch voor 2 skimmers gaan?

Reageer
    • zwembadforum.eu
      29 augustus 2022 om 21:13 #38328

2 skimmers zou kunnen, zeker het smallere model, maar het lijkt me niet noodzakelijk.

Reageer
    • Alex Buijk
      31 augustus 2022 om 20:26 #38337

Bedankt voor het meedenken. Ik zal dan voorzover ik het nu zo voor 1 skimmer gaan

Reageer
Antwoord aan:

Inbouwdelen voor en nadelen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren