Inbouwzwembad vs opbouw

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Alex BuijkAlex Buijk
    Deelnemer

Allereerst lees ik met heel erg veel plezier alle topics en kom er achter dat ik een enorme leek ben op zwembad gebied. Terwijl ik dacht er al veel van te hebben opgestoken de afgelopen 4 jaar.

afgelopen 4 seizoenen hebben wij een Intex opzet zwembad (3,66 x 100) met zout water.

zout bevalt ons prima. tenminste nu niet want de Intex zoutelectrolyse blijft piepen dat er te weinig zout in zit terwijl de zout waarde van het water uitstekend is. Cellen al meerdere malen ontkalkt maar helaas geen resultaat. Zal waarschijnlijk een nieuwe moeten kopen. Helaas gaat hierdoor de kwaliteit van het water behoorlijk achteruit en hoop het na een nieuwe koop snel op orde te hebben.

mijn (advies) vraag aan jullie.

ik wil voor volgend seizoen een inbouw zwembad en heb een totaal budget van 12000€ wat raden jullie aan, houtenzwembad? Stalen zwembad?
    (Wil zoveel mogelijk zelf doen) Deze 2 types zijn nog goed te betalen en kan ik van de rest van mijn budget een goede pomp wp en zout systeem (of chloor) Kopen.

chloor vs zout

wat raden jullie aan, doorgaan met zout omdat ik dit gewend ben of juist overstappen op chloor. En dan doorgaan met Intex of een professionele elektrolyse.

ik moet nog veel leren en sta daar helemaal voor open maar zie nu door de bomen het bos niet meer maar wil het wel goed doen.

hoor graag wat de kenners zouden doen met 12.000€ als je vanaf 0 zou starten.

ben benieuwd

groet Alex

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      16 juli 2022 om 18:44 #37713

Liefst een staalwand van goede kwaliteit. Dat houdt het jaren uit.

Een houten zwembad moet je eigenlijk niet ingraven, dat is zonde. En rotten doet het sowieso.

Als je zout gewend bent, kan je dat voortzetten. Het is gelijkwaardig en heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Ga dan voor een iets meer geavanceerd zoutsysteem dat voldoende snel kan bijbenen als er te weinig vrije chloor in het bad is.

Goed afdekken met niet-lichtdoorlatende afdekking is ook belangrijk.

Goede filter installatie is nog een belangrijke…

Voor 12.000 euro kan je al heel wat, inclusief afwerking, als je ook wat zelf doet. Hangt af van de grootte van het bad. Als de kinderen al wat groter zijn, ga dan minstens voor 120 hoog of zelfs 130.

Reageer
    • Alex Buijk
      17 juli 2022 om 09:14 #37716

Bedankt voor je reactie.

hout heb je inderdaad gelijk in. Ik dacht alleen zout en staal lusten elkaar ook niet.

Wat het bad betreft:

Het zal of een ovaal bad worden van 6x4x1.20 of een rond bad van 4.20×1.20

denk je dat zout geen problemen gaat geven op een soort gelijk bad als deze?

Metalen bad met liner. 8 x 4 x 1.5m

Reageer
    • zwembadforum.eu
      17 juli 2022 om 11:39 #37717

Beetje reclame voor mezelf, maar een goede start zou dit boek voor je zijn:

Startersgids voor een zwembad

Tig jaar verkoopgesprekken samengevat.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      17 juli 2022 om 11:41 #37718

Zout en staal hebben hier weinig met elkaar te maken, aangezien de afdichting gebeurt door een zwembadfolie. En de stalen wanden zijn zeer corrosie bestendig weet ik uit ervaring.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.

Reageer
    • Leo Jorissen
      17 juli 2022 om 16:33 #37719

Als je dat geld gaat uitgeven ga dan wel voor een bad van 1,50m diep! Je zal er veel meer plezier aan beleven, eventuele kinderen zijn snel uitgegroeid in een bad van 1,20m.

Reageer
    • Alex Buijk
      2 augustus 2022 om 19:10 #37919

Bedankt voor de tips.

ik heb het boek gekocht en in een keer uitgelezen. Heel tof… ben heel wat wijzer en heb al diverse keuzes genomen.

we heb ik een paar dingen gezien in het boek waar ik vragen bij heb gekregen.

ik ga deze vragen bundelen en een nieuw topic over starten.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        3 augustus 2022 om 17:30 #37922

Hallo Alex,

Dank voor de feedback. En het is juist goed dat het vragen oproept. Dat betekent dat het je inspiratie heeft gegeven.

Voel je vrij om de vragen in een nieuwe topic te stellen.

Reageer
    • Alex Buijk
      13 augustus 2022 om 10:12 #38125

En, iedereen heerlijk van zijn zwembad aan het genieten met dit lekkere weer?

Ik heb de afgelopen 2 weken besteed om mijzelf totaal wegwijs te maken in zwembad land en zoals hierboven al omschreven komen er steeds weer wat vragen naar boven.

De set up gaat als volgt worden
      Stalen zwembad
      Formaat: 623×360 of 7.00×350
      Diepte: 135 of 150

Vraag 1:
      Wat zouden jullie doen inleveren op de breedte en iets meer lengte of juist iets breder en inleveren op de lengte

Vraag 2: (diepte zwembad)
      Mijn kinderen zijn 1.40 en 1.45, bij een 1.50 bad zou de waterlijn op 1.35 a 1.40 komen waarmee de kids niet kunnen staan (lees met hun mond boven water). Bij een 1.35 bad zal de waterlijn op 1.20 a 1.25 komen en kunnen ze wel met de mond boven water blijven. Maar de ham vraag is gaan we later spijt krijgen als ze over 2 jaar iets groter zijn en 1.50 wel een goede keus leek te zijn.

Wij vinden overigens spelen in het bad belangrijker dan zwemmen. Vandaar dat 1.35 de eerste keus is voor ons maar laat mij graag adviseren.

Have fun nog deze mooie zwemdagen

Reageer
    • Sylvester
      13 augustus 2022 om 11:31 #38131

Je gaat er sowieso spijt van krijgen. Maak het 1.5 hoog (op zijn minst).

Het is toch zo dat ze moeten kunnen zwemmen hè.

Over een jaar zijn ze weer 10 cm gegroeid, of zelfs meer.

Maar dat kunnen we niet voor jou beslissen, hangt ook van budget af.

Reageer
    • Alex Buijk
      13 augustus 2022 om 12:34 #38132

Je hebt inderdaad gelijk.
      Het bedrag tussen 1.35 en 1.50 schilt niet heel veel dus daar hoef ik het niet voor te laten.
      En inderdaad volgend jaar zijn de kinderen vast al weer 10 cm groter 😉

Reageer
Antwoord aan:

Inbouwzwembad vs opbouw

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren