Is mijn zandfilter kapot?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Steven VandaeleSteven Vandaele
    Deelnemer

Beste mensen,

Bij het backwashen (installatie is nog geen 2 jaar oud) hoorde ik gekraak en ik zie dat door het doorzichtige deksel van mijn zandfilter dat de buis in het midden met gaten in plots wegzakt in de duisternis 🙂 mag ik vermoeden dat deze afgekraakt is?

Alvast bedankt voor de reacties.

S

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      20 maart 2021 om 20:04 #12354

Vreemd dat dat gebeurt bij het backwashen. Het zou net andersom zijn, bij gewoon filteren heb je op die kop opwaartse druk.  Haal het doorzichtig deksel er eens af en ga eens op de tast erin met een arm. Wel opletten wat je doet met de kranen om te voorkomen dat de ganse filter leegloopt.

Reageer
    • Steven Vandaele
      20 maart 2021 om 20:06 #12361

Ik heb een zandfilter nog nooit opengedaan, zal het morgen eens doen, het is niet zo dat dit deel kan loskomen ofzo? Ik vermoed dat dit een vaste buis is?

Reageer
    • Sylvester
      20 maart 2021 om 20:11 #12368

Je hebt dus een filter met zijaansluitingen en boven op de filter een rond kijkglas?

Voor zover ik me kan herinneren kan die witte kop met gaten eraf, dacht ik toch…

Maar bij backwash ZUIGT die kop en kan er dus niet af door de neerwaartse druk. Dat is dus vreemd. Je hebt de filter toch niet fout aangesloten?

Of het moet zijn dat de kunststof kop zodanig aangevreten is door teveel chloor en andere producten, dat hij het gewoon begeven heeft en in stukken op het zandvlak ligt.

Hoe oud is dat filtervat?

Reageer
    • Steven Vandaele
      20 maart 2021 om 20:18 #12375

Alles is nog geen 2 jaar oud. Is goed aangesloten, heeft altijd perfect gewerkt. Vint het ook vreemd dat zoiets na zo’n korte tijd al kapot gaat. Nu ik zal ze morgen eens opendoen en terug rapporteren.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      20 maart 2021 om 22:39 #12382

Merk en type zandfilter? Is het een topklep of zijklep? Side-mount of Top-mount?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
Antwoord aan:

Is mijn zandfilter kapot?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren