Jetstream installatie start niet op

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Dirk PetersDirk Peters
    Deelnemer

Mijn Jetstream heb ik al een tijdje niet gebruikt. Nu wil ik hem starten en de motor draait maar er komt geen water uit. Heb geprobeerd met een tuinslang het systeem te vullen maar dit lukt ook niet. Zou het kunnen lukken met een oude zwembadpomp om het systeem te vullen?

• Auteur
    Antwoorden
    • Dolf Swart
      22 maart 2024 om 13:18 #41332

Misschien is het handig om wat foto’s te plaatsen. Die geven wellicht een indicatie rond de hoogte van het zwembadwater, de buizen van de tegenstroom installatie en de totale opstelling.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      22 maart 2024 om 14:21 #41338

Merk, type en foto kunnen zeker helpen.

En weet je zeker dat de pomp draait? Als het een enkelfase pomp is kan ook de condensator defect zijn en zoemt deze alleen maar. 3-fase heeft geen condensator.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Dirk Peters
      23 maart 2024 om 17:32 #41341

Het is een enkelfase en je hoort hem echt draaien.

Zal fotos maken inclusief typeplaatje

Reageer
    • Dirk Peters
      25 maart 2024 om 14:14 #41344

Jetstream

Reageer
    • Dirk Peters
      25 maart 2024 om 14:16 #41345

Reageer
    • Dirk Peters
      25 maart 2024 om 14:16 #41346

Reageer
    • Dirk Peters
      25 maart 2024 om 14:26 #41347

Fotos nu gepost.

1. In en uitgang staat in het water\

2. Enkelfase pomp

3. Motor loopt

4. Waarschijnlijk staat er gewoon geen water meer in de jetstream; daarom dacht ik dat maar een oude zwembadpomp gebruiken om er water in te krijgen.

Reageer
    • Dirk Peters
      25 maart 2024 om 14:27 #41348

De Pijl is de draairichting van de motor/pomphuis

Reageer
    • Dolf Swart
      25 maart 2024 om 15:05 #41349

Is het zwembad leeg geweest? Is er een kans dat er een luchtbel bij de pomp zit?

Hoe laag staat de pomp ten opzichte van de in / uitgang in het bassin? Als hier lucht in verzamelt blijft het dan daar staan of staat de pomp veel lager en liggen de pijpen omhoog?

Kunnen bladeren of iets dergelijks de in of uitgang verstoppen?

Kun je een tuinslang in de ingang duwen tot de pomp bereikt wordt?

Kun je de slangenklem loshalen bij de pomp om te zien of er water uit komt?

Waar de pijl op staat is waarschijnlijk een beveiliging van de luchtinlaat of uitlaat voor de motor om deze te koelen. Kun je voelen dat hier lucht in of uit komt?

Kun je de achterkap van de motor (waar de pijl op staat) losschroeven en zien of de motor ook werkelijk rond draait?

Als je de slangen los maakt, kun je dan zien of de schoepen (pomp) ronddraaien?

De pomp bestaat uit 2 delen: motor gedeelte en het pomp gedeelte. Beiden horen te draaien om te pompen. De koppeling hier tussen kan kapot zijn. De motor draait dan wel maar de pomp draait niet.

Reageer
    • Dirk Peters
      9 april 2024 om 09:38 #41406

Nu draait hij niet meer maar zoemt alleen. Hij verbruikt dan ook een veel hogere stroomsterkte. Zou dat inderdaad de condensator kunnen zijn ? Zit die dan in de cylindervormige bus bovenop? Waar zou ik die condensator kunnen krijgen?

De jetstream staat hoger dan het zwembad, dus de kans op een luchtbel is wel heel groot.

Ga ook proberen om de luchtschakelaar te vervangen voor een afstandsbediening.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        9 april 2024 om 20:44 #41410

De condensator zit inderdaad altijd in een rond buisje extern van de motor.

Schakel de stroom af, maar pas er mee op met demonteren. Een condensator is gemaakt om piekspanning te genereren en kan fungeren als batterij. Dan krijg je alsnog een opdonder.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Dolf Swart
      9 april 2024 om 15:22 #41409

Een mogelijke luchtbel lijkt bij uw pompopstelling een probleem wat elke keer optreed als uw bassin water teveel wegzakt.

Een aansluiting bij de pomp waarop een hand lucht pompje kan, kan en oplossing bieden. U kunt dan de lucht bij uw pomp wegzuigen als het probleem optreed.

Reageer
    • DDA
      10 april 2024 om 13:16 #41413

Een aantal reacties zijn hier plots verdwenen…

Aanvoer loskoppelen, pomp en aanvoer vullen, aanvoer weer aansluiten en  dan pomp aanzetten. Op de perskant de bolkraan half zetten en gestaag open draaien wanneer de flow op gang komt. Dit type pomp is niet zelf aanzuigend en moet je dus opgieten met water.

Reageer
Antwoord aan:

Jetstream installatie start niet op

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren