Kalibratievloeistof

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Ankie LucasAnkie Lucas
    Deelnemer

Hoe lang gaan kalibratievloeistoffen ongeveer mee?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      14 april 2025 om 21:17 #43270

Men zegt maar 1 jaar. Sterk afhankelijk van hoe je het bewaart.

Ik heb het eens getest, die van mij gaan jaren mee. Kan toeval zijn…

Maar je moet je installatie kennen, dan hoef je niet zoveel te kalibreren. Ik doe dat hooguit 1 tot 2 x per jaar.

Reageer
    • Ankie Lucas
      14 april 2025 om 21:31 #43272

Tja, ik vind het lastig te beoordelen, maar ik ga toch maar eens nieuwe vloeistoffen aanschaffen. Mijn Technopool automatisch doseersysteem blijft ook jaar na jaar maar aangeven dat de probes (sensoren) 100% zijn. Kan toch bijna niet dat deze niet in kwaliteit afnemen.

Reageer
    • Sylvester
      14 april 2025 om 21:51 #43273

Tja, dat probe gedoe….  Ook weer sterk afhankelijk van wat je allemaal met die dingen doet en hoe je ze in de winter bewaart.  Mijn pH probe is nog altijd de eerste, zit er 12 jaar in. Werkt nog steeds en kan nog steeds gekalibreerd worden. Van de redox had ik de indruk dat hij aan het minderen was, daarom als test een héél goedkope erin gestoken. Voorlopig werkt deze ook prima.

Reageer
      • Ankie Lucas
        18 april 2025 om 15:36 #43310

Waar heb jij die goedkope probe gevonden?

Reageer
        • Dolf Swart
          18 april 2025 om 16:57 #43313

Op Amazon zijn pH probes 12 euro en ORP probes 20 euro.

Ze hebben allemaal een BNC connector. De kabel kan in lengte verschillen. Je kunt altijd een BNC verlengkabel kopen.
          Waarschijnlijk op de andere Chinese sites ook in grote hoeveelheden te koop.

Reageer
    • DDA
      15 april 2025 om 09:37 #43274

Vorig seizoen nieuwe kalibratie vloeistof gekocht en eens vergeleken. Het verschil was minimaal tussen 3 jaar oude vloeistof en de nieuwe. Het zal er van afhangen hoeveel de vloeistof verdund wordt. Er staat wel een vervaldatum op.

Reageer
    • Sylvester
      15 april 2025 om 11:35 #43275

Er staat ook een vervaldatum op koffie en thee…  🙂

Je moet zorgen dat het niet verdund wordt hè

Reageer
    • Dolf Swart
      17 april 2025 om 11:20 #43299

Veel middelen worden met water op de juiste concentratie gebracht. Dat zal met de ijk en bewaar vloeistoffen niet anders zijn. Vloeistoffen dus niet in het bewaar flesje gebruiken maar beetje overgieten in een reageerbuisje. In dit reageerbuisje ijk je de sensor.

Na het ijken het reageerbuisje niet teruggooien in het bewaarflesje want de sensoren moeten met water tussendoor schoongemaakt worden en het water blijft een beetje aan de sensor plakken en komt dus in het reageerbuisje.

Voorkomen dat het water uit het bewaar flesje verdampt door deze goed af te sluiten.

Reageer
    • Sylvester
      17 april 2025 om 13:32 #43304

Als je de probe een beetje (voorzichtig) afdroogt en afklopt, hangt er nagenoeg geen water meer op. En als je maar een paar keren per jaar een kalibratie doet, duurt het toch heel lang vooraleer er een beetje water bij gemengd wordt, goed wetende dat dit min of meer neutraal water is. Als je het ijkflesje van pH7 gebruikt en er komt een druppeltje water met een pH van 6 of 8 bij, dan valt het allemaal nogal goed mee. Enfin, je moet weten waarmee je bezig bent…. Maar is dat niet zo met alles?

Reageer
Antwoord aan:

Kalibratievloeistof

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren