Kleuraantasting polypropyleen zwembad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

Hoi allen,

Een jaar of twee heb ik een polypropyleen zwembad in de tuin.

Tijdens het winterklaar maken zie ik een wit/grijze lijn in het zwembad (zie foto).

Degene die het zwembad heeft geplaatst is helaas overleden dus ik kan het hem niet vragen.

Hebben jullie dit ook of kan ik hier iets aan doen?

Graag hoor ik jullie constructieve feedback.

Bedankt, Alexander!

IMG_20221209_140118

• Auteur
    Antwoorden
    • Rudy De Vijlder
      9 december 2022 om 17:17 #38638

Het lijkt op een aftekening van de waterlijn. Ik vrees dat de oorzaak bij de uv stralen ligt. PP heeft geen al te beste UV bestendige eigenschappen.

Reageer
    • Sylvester
      9 december 2022 om 22:53 #38639

Dat je bij een PP zwembad op twee jaar tijd zo’n verkleuring krijgt door UV lijkt me sterk.

Als het door UV-licht is, zou het op de zuidkant veel minder uitgesproken moeten zijn.

Ofwel is het helemaal geen PP???

Edit> ik zie op de foto niet goed wat de originele kleur is. Het zou eerder anderson moeten zijn bij UV inwerking, dat de vrijliggende rand lichter wordt. Als ik naar de bodem kijk heb je toch als kleur een tamelijk lichte kleur. Ik heb de indruk dat ik ongeveer dezelfde kleur heb, nl. heel licht grijs. Dus ik denk dat het niet over de ‘lichte’ rand net boven het water gaat, maar wel over de ‘donkere’ rand onder de stenen. Dan vermoed ik dat het gewoon vuil is. Dat heb je na een jaar al, afhankelijk van de intensiteit van gebruik.

Ik had dit in het begin ook na een jaar, een aanslag van opgestapeld vuil. Kijk maar eens in de skimmer, daar zie je dat ook, en daar schijnt de zon niet.

Heb je al eens geprobeerd om een klein stukje te bewerken met wat zeepsop?

Reageer
    • Alexander De Smedt
      11 december 2022 om 15:09 #38642

Hoi, dank jullie wel voor het meedenken.

Net even met een korrelige spons erover gegaan (de zachte kant werkte niet) en het ging er gelukkig af. Maar het geeft wel lichte krassen.

Zou het kunnen dat dit komt door het product wat ik in het zwembad heb gedaan om het winterklaar te maken? Zie fotoIMG_20221211_150913

Reageer
    • Sylvester
      11 december 2022 om 15:32 #38643

Je mag er eigenlijk niet op schuren. Je moet een product gebruiken om de waterlijn te kuisen. Dat gaat prima. Bij felle verontreiniging moet je dat wel twee keer toepassen.

Geen idee of het door het product komt. Zou kunnen, één of andere reactie waardoor het vuil gaat drijven en als volgt op de waterlijn terechtkomt.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom mensen een winterproduct (zelfs op aanraden) gebruiken. Dat is echt niet nodig, zeker niet als je een licht-dicht rolluik hebt.

Dit terzijde, zoiets. Of van een ander merk:

Unknown

Reageer
    • DDA
      14 december 2022 om 21:43 #38648

Lijkt mijn inziens eerder op kalkaanslag. Check volgend seizoen de hardheid van je water en breng het op peil. Ook belangrijk voor je filter ed.

Reageer
    • Sylvester
      14 december 2022 om 21:54 #38649

Ik denk dat het gaat om het donkere gedeelte onder de boordsteen, niet het lichte gedeelte op de waterlijn.

@Alexander
      De Smedt

Klopt dat?

Volgens mij is dat gewoon vuil.

Reageer
    • Philip Smeers
      23 juni 2025 om 17:16 #43820

Dag @Alexander De Smedt,

Ik heb net hetzelfde voor met mijn PPC zwembad zoals jij hierboven beschrijft. Tevens een verkleurde rand (lichter dan de originele grijs) ter hoogte van de waterstand. Net daar waar het rolluik doorkomt. Ik vroeg mij af of dit nu volledig is opgelost bij je en hoe je dat hebt aangepakt? Alvast bedankt voor je reactie. Vriendelijke groeten, Philip

Reageer
    • Alexander De Smedt
      23 juni 2025 om 18:46 #43822

<p style=”text-align: right;”>Hoi Philip,</p>
      Het is er nog met momenten maar het verandert inderdaad waar de waterlijn heeft gezeten.

De hardheid van het water op peil houden helpt wel om dit tegen te gaan.

Gr, Alexander

Reageer
    • Philip Smeers
      24 juni 2025 om 14:00 #43824

Dag Alexander,

bedankt voor je input. Dus het was wel degelijk kalfafzetting?

Heb je daar een speciaal sponsje voor gebruikt of een gewoon schuursponsje?

Ik maak niet graag krassen, want die PPC is toch niet zo krasgevoelig als dat ze beweren.

Gr, Philip

Reageer
    • Alexander De Smedt
      24 juni 2025 om 17:38 #43825

Ik heb een waterlijn cleaner gebruikt en een gewone spons ( geen schuur dat geeft idd strepen). Dit werkt deels.

Vooral de alkaliniteit meten. Ik gebruik hiervoor tac+ van Splash

Reageer
    • christophe buyck
      30 mei 2026 om 11:14 #44842

Ik wil ook eens op dit topic terugkomen.
      Wij hebben een antraciet ppc zwembad sinds 2019. Ik zie de waterkleur jaar na jaar eigenlijk verbleken. Toen het bij de start mooi donker/azuurblauw was, is het nu eerder lichtblauw grijzig aan het worden.
      We merken ook op dat er inderdaad een bleke schijn op de ppc wanden komt, echt overal.
      waar het rolluik passeert en op de waterlijn is er meer aan de hand, wat krasjes en verbleking aan de waterrand, maar het probleem is eigenlijk de lichtgrijze , wazige schijn op de ppc platen.
      Ik dacht eerst dat dit afzetting van het chloor was, maar ik vermoed nu dat het een combinatie van kalkafzetting en chalking is.
      Ik lees her en der ook van UV verkleuring, maar het is eigenlijk vooral alles wat onder water zit dat lichter wordt. Wat heel bizar was, vorig jaar moest er aan het rolluik gewerkt worden. De plage werd open gedaan en het waterniveau een 30tal cm gezakt. De 30cm band werd toen na het uitdrogen lichtgrijs, bijna wit. Na de werken en bij terug normaal waterniveau bleef die 30cm bleke band zichtbaar. Ik heb toen met een sponsje dat allemaal weggekregen.

Enig idee hoe ik dit kan checken wat hiervan eigenlijk de exacte oorzaak is en hoe eventueel oplossen ?
      is het chloor, kalk, uv verkleuring, chalking…

Reageer
      • Sylvester
        30 mei 2026 om 13:41 #44844

Ik heb in ons bad ook iets gelijkaardig vastgesteld. Wij hebben een licht-grijs bijna wit PP bad. Na een aantal jaren voelde ik de wanden op bepaalde plaatsen ruw worden. Het was hardnekkig maar op bepaalde plaatsen heb ik het kunnen verwijderen met een wonderspons en voelt terug glad. Ik dacht ook dat het de toplaag zou zijn maar blijkbaar kan dat niet. Het is altijd een ‘aanslag’ van iets. Ik ben er nog niet uit wat het is. Ik merk wel precies dat het de laatste jaren terug wat mindert, zeker niet erbij komt.

Reageer
Antwoord aan:

Kleuraantasting polypropyleen zwembad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren