Kogelkraan op waste?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    DDADDA
    Deelnemer

Blijkbaar heb ik dan toch niet aan alles gedacht. Nu ik bezig ben, stel ik mezelf de vraag of er geen kogelkraan op de waste leiding moet. Die gaat in mijn geval naar een infiltratieput (eindpunt van een IBA / eigen afvalwater zuivering). Er kan wel eens een reukje aan dat water zitten. Maar goed, waarom zetten mensen een kogelkraan op de waste (of niet)?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      5 april 2021 om 14:07 #13960

Dat is best aan te raden. Om allerlei redenen.

Als je dat niet doet heb je enkel de scheiding van de 6-weg kraan van de filter. Die is vaak niet voldoende. Na verloop van tijd heeft die wel eens de neiging om te lekken naar buiten.

Niet iedereen zal het met me eens zijn. Meestal sluit die wel goed, meestal…. Zo’n manuele 6-weg kraan is eigenlijk niet bedoeld om perfect en onder hoge druk te kunnen afsluiten. Die is enkel bedoeld om het water de juiste weg te wijzen. Je zou niet de eerste zijn die bij een automatische waterniveau regeling op het zwembad na een tijdje vaststelt dat zijn waterrekening omhoog is gegaan, door lekkage langs de waste.

Als je hem vergeten bent, kan hij er nog gemakkelijk tussen.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      6 april 2021 om 09:21 #14082

Een extra afsluiting op de waste is geen gek idee. Maar zet hem wel standaard open, totdat je merkt dat je hem ook echt nodig hebt om af te sluiten. Als jij een weekend weg bent en iemand anders wil je even ‘helpen’, dan blaas je zo ergens een leiding of pomp op.

Komt vaker voor dan je zou denken.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      6 april 2021 om 12:21 #14094

Ik heb hem altijd dicht staan, anders heeft het niet veel zin. Bij ons moet er niemand in de technische ruimte komen, dat is mijn domein. ๐Ÿ™‚

Reageer
    • DDA
      6 april 2021 om 22:18 #14138

De kraan staat er tussen. Baat het niet, schaadt het niet.

Verder heb ik ook een koppeling van een oude brandweerslang op de waste gezet. Kan misschien ooit nog eens van pas komen ๐Ÿ˜‰

Reageer
Antwoord aan:

Kogelkraan op waste?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren