Kristallisatie chloor

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    LoutjeLoutje
    Deelnemer

Goedendag allemaal,

wij hebben sinds een paar maanden een zwembad en dat bevalt goed. Het enige wat nu (eerste twee maanden niets aan de hand) een probleem is dat het chloor kristalliseert en daardoor de leidingen van het doseersysteem (EPS one) verstopt raken. Er zit ook veel lucht in de leidingen. Wat eerst is ontstaan weet ik niet. De zwembadbouwer heeft het al een keer gereinigd en het korte slangetje in het doseersysteem vervangen. Daarna heb ik direct polyfosfaat gekocht en aan het chloor toegevoegd. Helaas momenteel weer verstopt (1,5 week later). Vrijdag komt de zwembadbouwer weer langs maar het leek mij van meerwaarde om zelf ook kennis op te doen zodat ik weet waarover ik het heb en ik wellicht zelf in de toekomst ook iets kan oplossen.

Heeft iemand een oplossing die de kristallisatie tegen gaat? Andere tips met het reinigen zijn ook welkom.

Loutje

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      29 augustus 2024 om 10:43 #42541

Dat chloor wat kristalliseert kan zijn, maar toch niet zo snel. Mogelijk heeft het met die lucht te maken, of met de samenstelling van de chloor wat in principe niet verschillend van andere zou mogen zijn.

Ik heb dit alleszins nog nooit aan de hand gehad. Leidingen worden 1 x per jaar met water gereinigd, gewoon om het winterklaar te maken. Water door de leiding sturen en het water eruit laten lopen. Als een leiding slecht begint te worden vervang ik ze, zo om de 3 tot 5 jaar denk ik.

Welk slangetje is het? Aanzuiging of uitgang naar het zwembad?

Reageer
    • DDA
      29 augustus 2024 om 12:10 #42548

Hoge temperatuur in de technische ruimte versnelt die kristalisatie, maar dat zou met polyfosfaat moeten kunnen worden opgelost.

Reageer
    • Loutje
      29 augustus 2024 om 17:24 #42561

Hoi Sylvester,

bedankt voor je reactie. Ik weet niet in welk slangetje het is gestart. Ik heb een lang dun doorzichtig slsngetje dat vanuit het voetfilter uit het chloorvat komt en naar de EPS one module gaat. In dit slangetje zit veel lucht. Daarnaast heb je het witte slangetje in de eps one module draait om het mechanisme. Dat slangetje is helemaal plat door (denk ik) dat het vacuüm is getrokken. De vorige keer is alles schoongemaakt maar mijn kennis van chemie zegt dat als er nog kristallen aanwezig zijn geweest, deze weer makkelijk aangroeien.

wellicht is er een andere reden?

met vriendelijke groet,

Loutje

Reageer
    • DDA
      29 augustus 2024 om 22:06 #42563

Lucht in de leiding zal de kristalisatie ook versnellen. Vermoedelijk zit er een lek in de aanzuigleiding waardoor er lucht wordt aangetrokken. Of de chloorbidon is bijna leeg.

Reageer
    • Sylvester
      30 augustus 2024 om 09:12 #42568

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je denkt dat de oorzaak de kristallisatie is, maar dat het gewoon het slangetje van het peristaltisch pompje is dat niet meer werkt. Als dit een klein onzichtbaar scheurtje heeft, trekt er ook wat lucht binnen, en werkt het pompje heel slecht of zelfs niet zodat het lijkt alsof het geheel verstopt is. Het kan geen kwaad om die toch (preventief) te vervangen, moet sowieso gemiddeld om de twee jaar vervangen worden en liefst nog iets eerder.

Reageer
Antwoord aan:

Kristallisatie chloor

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren