Lange PVC bochten:flow beperkend?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    DDADDA
    Deelnemer

Hallo,

Ik heb een paar test pvc bochten gekocht en vergeleken met de PVC knietjes die ik nog had liggen. Vaak worden die lange bochten aangeraden owv de verbeterde flow en liefst zijn ze ook van wat steviger PVC (PN16).

Nu schrik ik wel even van de binnen diameter die tot 20% kleiner is dan een knietje. Dat moet toch een invloed hebben op de flow? Of is de lange bocht nog altijd beter, ook al is de diameter kleiner?

Knie 45/90 Plimat PN16: 50mm
    Bocht 45/90 VDL - PN10: 44mm
    Bocht 45/90 VDL - PN16: 40mm

Kent iemand een PVC merk waarvan de bochten wel een binnen diameter van 50 mm aanhouden?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      28 maart 2021 om 10:25 #13018

Dan neem je toch de 44 mm. Dat maakt niet zoveel uit. Je moet weten dat de buis zelf ook geen 50 is. Voor dat stukje bocht maakt het niet uit. Meestal hebben die lange bochten een kraag waardoor de buis van binnen netjes aansluit op de bocht en waardoor er minder wervelingen ontstaan. Een gewone knie van 45° met een binnendiameter van 50 heb je dus wel de overgangen naar de buis waar er wervelingen ontstaan.

Daarom dat je bij grote zwembaden zelfs al 63mm buis zou moeten voorzien.

Reageer
      • DDA
        28 maart 2021 om 10:36 #13023

Thanks Sylvester! Las je berichtje met de pvc stukken erbij. Klopt als een bus. 👍

Reageer
    • Sylvester
      28 maart 2021 om 13:40 #13030

Ik heb nochtans een LANGE bocht van 90°, diameter 63 die de 63 toch wel benadert van binnen. Het zal wel aan het merk liggen, er zijn zoveel merken voor die spullen.

Alleszins was deze niet goedkoop, dat weet ik wel nog.
      Zo moet je minstens één of twee bochten plaatsen, net na de uitgang van de pomp naar de filter (persleiding), omdat daar de meeste kans op wervelingen en cavitatie ontstaat. In het slechtste geval is dat nefast voor de waaier in de pomp.

In de rest van het circuit is het minder van belang. Je kan daar eventueel twee bochten van 45 achter elkaar zetten, dat is soms iets goedkoper en ook iets beter dan één korte bocht van 90, maar nog altijd minder goed dan een lange bocht van 90°.

Reageer
      • DDA
        28 maart 2021 om 18:33 #13035

De bochten van 90 die wel goed zijn, als het over diameter gaat, zijn die van Astore. Ik heb er vanmiddag een oude / verlijmde in twee gezaagd. Die zijn moeilijk te vinden, maar bij zwembad.eu zijn ze te verkrijgen. Die zijn ook een stuk groter, wat niet altijd handig is als je wat compacter wil werken. De prijs is overigens ook een heel stuk groter.

Reageer
    • DDA
      28 maart 2021 om 18:41 #13042

Op de nieuwe aanzuigleiding zal ik met twee zo’n bochten moeten werken. Dat gaat jammer genoeg niet anders. Volgens de theorie moet ik 25 cm rechte lijn hebben voor de pomp (diameter 50) om cavitatie te vermijden.

Je moet het maar allemaal weten hé. De tijd die ik al in het lezen van handleidingen, dit forum en met pool guy videos op YouTube heb gespendeerd, dat is best wel de moeite ondertussen.

Reageer
    • Sylvester
      28 maart 2021 om 20:19 #13049

De pers leiding is zeker zo belangrijk voor cavitatie.

in de aanzuig leiding kan je ook met soepele buis werken. Iedereen wil persé mooi met harde buis werken maar dan heb je vaak teveel bochten nodig. Ik doe veel dingen met een stuk soepele buis.
      Als je dat een beetje berekent komt dat ook mooi uit en heb je minder verlies en bochten.
      Enkel in de persleiding tussen pomp en filter gebruik je best alleen harde buis. Vandaar die grote bochten voor de persleiding.

Reageer
Antwoord aan:

Lange PVC bochten:flow beperkend?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren