Leiding schema voor een zwembad
Tags: aanleg, leidingwerk, zelfbouw, zwembad
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 8 maanden geleden door
Dolf Swart.
-
AanmakerOnderwerp
-
Arjan CDeelnemerHi,
Ik heb een leiding schema gemaakt om inzicht te krijgen in hoeveel hoeken, appendages, etc. ik nodig ga hebben voor het zwembad (750x350x150).
Mijn vraag is of ik iets over het hoofd heb gezien of verkeerd heb aangesloten. Zo heb ik een overstort van de skimmer aangesloten op de drainage put. Dit heb ik op beide skimmers gedaan, of is op 1 voldoende.
In die toekomst wil ik ook een automatisch doseer systeem aansluiten voor de waterbehandeling, maar dit zou ik dan makkelijk op een leiding kunnen doen volgens mij.
Wat is daarnaast een mooie afmeting voor een technische ruimte? Ik kan hier nog alle kanten mee op en wil daarvoor een betonvloer storen en deze ruimte helemaal isoleren zodat de apparatuur het hele jaar kan blijven staan.

-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
In een technische ruimte moet je plaats hebben. Niet alles op elkaar proppen. Dat is ook beter als je aanpassingen wil doen. Voor zover ik kan inschatten ziet er dat goed uit.
In principe hoef je de overloop maar op één skimmer aan te sluiten.
Het is wel aan te raden per twee inspuiters een kraan te zetten. Zo kan je dan kiezen om snel het oppervlak schoon te spuiten, of alleen eens een keer over de bodem te laten spuiten.
Verder vind ik een dwarse opstelling niet zo goed. De praktijk leert dat het plaatsen van de skimmers en inspuiters op de korte zijden iets beter werkt. Maar rampzalig is het niet. Als je het toch op de lange zijden wil, hou er dan rekening mee dat de hoeken en korte zijkanten minder goed gereinigd en gemengd worden.
-
Hoi Sylvester,
De kraan per 2 inspuiters heb ik over het hoofd gezien, bedankt.
Wat bedoel je met een lange bocht?Ik heb al 2 lagen betonblokken opgemetseld en daarin de afzuigers en inpspuiters geplaatst. De discussie lange wand korte wand ben ik mij van bewust. Zie mijn andere topic ‘plaats-skimmers-aanzuigers-inspuiters-zwembad’
Ik zie het niet zo zitten om deze aansluitingen er weer uit te hakken en te verplaatsen. Zelf dacht ik juist de onderste inspuiters wat meer richting de korte wanden te richten en de bovensten recht naar voren.
Ik twijfel nog of ik lange flexibele buizen ga gebruiken of vaste (met dan dus ook meerdere verlijmingen). Denk wel dat ik voor de lange stukken 63mm dik ga en bij de opsplitsingen 50mm. Ik heb een mogelijkheid om de leidingen te testen op lekkages alvorens deze af te storten met stabilise (onder druk zetten en vriend van me heeft apparatuur om druk verschillen te meten). De leidingen wil ik zoveel mogelijk op de betonvloer die uitsteekt leggen en om het zwembad leiden. Dit zodat de kans op verzakkingen minimaal is. Wat is doorgaans gebruikelijk?, leidingen naast elkaar in de grond of boven elkaar? Boven elkaar heb je al snel 40cm ruimte nodig en zul je ze dieper willen leggen.
-
ik denk dat je voor dit zwembad geen 63mm nodig hebt, temeer omdat er per skimmer een buis is en per 2 inspuiters ook. Het lijkt stevig om vaste buizen in de grond te leggen maar dat hoeft echt niet. Ik zou het met soepele echte zwembad buis doen (de buis met gladde binnen- en buitenkant). Hoe die moeten liggen? Dat maakt niet uit. Het is niet langs of op elkaar, meestal wordt het ‘bij’ elkaar. En zie dat er geen spanning op de inbouwdelen komt. Die spanning heb je ook (meer) met vaste buizen. Het voordeel van soepele buis is dat je geen bochten hoeft te verlijmen in de grond, gewoon vanaf het inbouwden (of T-stuk op inbouwdelen) naar de eerste kraan in de technische ruimte.
Het verhaal lange of korte zijde is niet zo erg, dat had ik al gezegd. Het kan ook heel goed op jouw manier.
Lange bochten zijn gewoon 90° bochten met een grotere draaicirkel, minder verlies en minder/geen kans op cavitatie aan de pomp. Onderstaande is toevallig ééntje van 63mm, maar uiteraard zijn er ook andere diameters.

-
7 december 2024 om 13:40 #42921Een paar bassin lampen zijn wel leuk.
Als je van zwemmen houdt, is een tegenstroom pomp ook wel handig. -
Lampen komen er inderdaad ook in. 2 stuks aan de lange zijde bij de inspuiters.
Een tegenstroom pomp heb ik bekeken. De goedkopere varianten van rond de € 1200 lees ik verschillende reviews over. De duurdere varianten zijn meteen een stuk duurder, maar geven een stabielere stroming waarin je beter kunt zwemmen (werkt vaak ook op een andere manier). Ertussen in heb ik niet iets weten te vinden.Suggesties zij altijd welkom over een tegenstroom pomp.
-
7 december 2024 om 14:46 #42924Als je een goeie zwemmer bent, moet je minimaal een 3 kW pomp hebben op de tegenstroom.
-
7 december 2024 om 14:52 #42925Je hebt geen bodem afvoer. Als je het bassin leeg wilt pompen, heb je dus altijd een losse dompelpomp nodig. als je het droog wilt pompen moet de bodem ook een beetje aflopen naar een laagste punt.
-
-
7 december 2024 om 15:08 #42929Rommel die zwaarder is dan water, gaat naar de bodem. De bodem afvoer kun je ook gebruiken om deze rommel automatisch af te voeren naar het filter (het wordt dan meegenomen met de water beweging). Dan hoef je minder te stofzuigen.
-
-
7 december 2024 om 15:02 #42927De drinkwater aanvoer moet achter de pH en chloorcorrectie komen. De metingen blijven dan correct als je het zwembad bijvult.
Als de aansluiting op de drinkwater even groot is als de aanvoer van het huis is het wel handig om deze standaard te kunnen ‘knijpen’ omdat anders de druk in je huis wegvalt. -
Ik wilde na de meter de leiding opsplitsen. Dus dan zou ik de leiding naar het zwembad moeten “knijpen” door dit niet vol open te zetten begrijp ik. Wat ik mij hierover afvroeg is of de meeste handmatig bijvullen door de kraan open te zetten of automatisch? En wat heb je nodig als je dit automatisch wilt doen?
een sensor in de skimmers?-
7 december 2024 om 15:28 #42931Als je 2 kranen achter elkaar zet, kunt je de eerste in een dusdanige stand zetten dat je huistoevoer geen last heeft.
Er zijn vele elektronische vul systemen. Als het volautomatisch gaat kan een literteller ook geen kwaad. Je kunt dan achterhalen of je ergens lekkage hebt door een afwijkend water gebruik van je zwembad.
-
-
7 december 2024 om 15:20 #42930Ik heb een automatisch vulling met een vlotter. Deze zit op een aparte leiding naar het bassin.
Ik vind het zelf wel handig om een transparante buis in de technische ruimte te hebben die in de kelder boven het waterniveau uit steekt. Ik kan dan daar zien hoe hoog het water staat. Hier is een aparte buis voor nodig.Ik zou de overstort op 1 skimmer zetten. Als je ze koppelt is de kans op verstopping groter. Als er een verstopping is, kun je makkelijker 1 buis met waterdruk schoonspuiten als dat je nu gedaan hebt.
-
-
7 december 2024 om 15:39 #42933De pomp is wel handig als die onder water staat. Ook je sensors moeten onder water staan. En bij een zoutwater bassin moet ook voorkomen worden dat er bellen met waterstof, zuurstof en chloor kunnen ontstaan. Alles wat je in het pomp circuit zet, kan kapot. Dus het plaatsen van terugslagkleppen heeft ook nadelen. Zwaartekracht werkt altijd.
-
-
-
-
AuteurAntwoorden